Ministerstvo financí pracuje na daních pro velké internetové firmy

Česko čekalo na březnové jednání zástupců členských zemí Evropské unie, kde ale opět ke shodě na parametrech nového odvodu pro Google a podobné firmy nedošlo. Proto chystá stejně jako Rakousko vlastní pravidla. Před časem resort financí uvedl, že by Česko mohlo vybírat tři procenta z inzertních příjmů velkých digitálních korporací.

Miroslav Petr 11.4.2019
Google. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Google. | foto: Reuters
Google.

Namísto původně plánovaných tří procent bude pět. Rakousko hodlá na svém území zpřísnit podmínky chystaného zdanění příjmů z reklamy velkých internetových korporací typu Google nebo Facebook. Čeští strážci státní pokladny by nejraději počkali na dohodu na jednotných evropských či ještě lépe světových parametrech daně, ale vlastní pravidla chystají také. I když o podrobnostech jasno zatím nemají.

Digitální daň, o jejímž zavedení se už více než rok marně dohadují ministři členských zemí Evropské unie, by nově mohla rakouské státní pokladně přilepšit částkou okolo 330 milionů eur, na české koruny přes 8,5 miliardy. Návrh rakouské vlády ještě musí projednat tamní parlament. Rakousko ale bylo už od počátku zastáncem bezodkladného řešení problému ohledně technologických gigantů, které generují vysoké reklamní tržby v každé zemi, ale své příjmy pak zdaňují jen ve vybraných daňových rájích.

Rovné podmínky

Naši jižní sousedé tak podobně jako Francie nebo Velká Británie nečekají na výsledek vleklých diskusí o parametrech digitální daně v rámci celé Evropské unie. Česko nejprve vyčkávalo na březnové jednání zástupců členských zemí EU, kde ale opět ke shodě na parametrech nového odvodu pro Google a podobné firmy nedošlo. Ministerstvo financí nyní tedy pracuje na vlastních pravidlech daně, kterou by Česko vybíralo z tuzemských reklamních příjmů největších internetových firem světa. Výše české sazby je prý v tuto chvíli ještě předmětem diskusí a analýz.

Zavedením vlastní úpravy by se Česká republika přidala k dalším státům EU, které vidí potřebu rovných podmínek mezi společnostmi vykonávajícími svoji ekonomickou činnost na bázi tradičních obchodních modelů a společnostmi, které podnikají na bázi zcela nových obchodních modelů digitální ekonomiky

„Až to dokončíme, samozřejmě to předložíme koaliční radě a budeme o tom na politické úrovni dál debatovat,“ nechala se slyšet ministryně financí Alena Schillerová po nepodařeném jednání s kolegy z ostatních členských zemí EU. Už před časem ale resort uvedl, že by Česko mohlo vybírat tři procenta z inzertních příjmů velkých digitálních korporací – podle návrhu Evropské komise i zmíněného Rakouska od společností s globálním obratem nad 750 milionů eur, v přepočtu 19,3 miliardy korun. To by českému rozpočtu mohlo přinést údajně jednu miliardu korun.

Globální pravidla jsou v nedohlednu a ta specificky česká (a také rakouská, francouzská nebo britská), byť třeba dočasná, by podle resortu financí následně mohla uspíšit jednání na mezinárodní úrovni. „Zavedením vlastní úpravy by se Česká republika přidala k dalším státům EU, které vidí potřebu rovných podmínek mezi společnostmi vykonávajícími svoji ekonomickou činnost na bázi tradičních obchodních modelů a společnostmi, které podnikají na bázi zcela nových obchodních modelů digitální ekonomiky,“ uvedla Anna Fuksová z tiskového oddělení ministerstva financí.

Vlastní opatření by podle ní vyslalo „jasný politický signál směrem k uspíšení spolupráce na mezinárodní úrovni“. Skutečnost, že zmíněné nadnárodní korporace inkasují desítky milionů eur z reklamy v evropských zemích, ale většinu odvodů platí jen do pokladny několika málo daňových rájů, kritizuje většina členských států EU. Například Francie je připravena zavést svou daň ve výši tří procent ještě letos. Spojené království počítá od příštího roku s dvouprocentní daní a přínosem 400 milionů liber (zhruba 11,5 miliardy korun).

Digitální daň aneb jak zdanit velké internetové korporace?

(jedna z možností podle českého ministerstva financí)

  • Digitální daň se týká velkých korporací, jako je Google, Facebook nebo Amazon.
  • V Česku se má platit minimálně tři procenta z ročního příjmu z reklamy v tuzemsku.
  • Odhadovaný přínos pro státní rozpočet je minimálně jedna miliarda korun.
  • Každá firma, která dosáhne 750 milionů eur (19,3 miliardy korun) svých celosvětových příjmů z reklamy má platit digitální daň.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.