Mezi lídry ČSSD míří byznysmen

Sociální demokracie vždy spoléhala na stranické kádry, z jejichž zásob čerpala při sestavování kandidátek. Jenže konkurence z tábora hnutí ANO přiměla ČSSD k novému trendu: angažmá nestranických osobností, dokonce i ze světa byznysu.

Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation. | foto:  František Vlček, MAFRA
Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation.

Prvním případem nového trendu je spolumajitel plzeňského strojírenského obra Škody Transportation Josef Bernard.Podle informací LN by měl být adeptem na lídra ČSSD v plzeňském regionu pro krajské volby v roce 2016. Aby nebyl úplnou „naplaveninou“, vstoupil nedávno do strany. Předseda strany Bohuslav Sobotka (ČSSD) tak začíná naplňovat strategii, o které začal hovořit již před rokem. „ČSSD otevře více své kandidátky, ale nemusí nutně jít jen o podnikatele. Myslím, že častěji to budou úspěšní komunální politici nebo třeba lidé z odborů a neziskového sektoru,“ sdělil LN premiér.

Vazba z minulosti

„V padesáti letech, po třiceti letech pracovní praxe je dle mého názoru příhodná doba začít se věnovat více věcem veřejným,“ řekl ke svému vstupu do politiky Bernard. Jeho angažmá za sociální demokracii je svým způsobem pikantní. Manažerskou funkci ve skupině Škoda zastával už v roce 2002, kdy společnost postupně ovládla neprůhledná skupina Appian. K policií prověřované privatizaci došlo za vlády ČSSD. Funkci ministra financí tehdy zastával současný premiér Sobotka.

Vedoucí činitelé ČSSD si musejí dávat pozor, aby situaci uvnitř strany ukočírovali, neboť kmenoví straníci by mohli vnímat nelibě, že místo nich se nahoru dostávají figury zvenčí

Plzeňský hybatel mocí Roman Jurečko vstupu bývalého generálního ředitele Josefa Bernarda do vládní strany rozumí. Upozorňuje ale, že vedoucí činitelé ČSSD si musejí dávat pozor, aby situaci uvnitř strany ukočírovali, neboť kmenoví straníci by mohli vnímat nelibě, že místo nich se nahoru dostávají figury zvenčí.

„Přístup ČSSD má dvojí rovinu. Zaprvé je zřejmé, že kamenné strany chtějí být ‚šik‘ a konkurovat hnutím, která vznikají pod stromem za hodinu či za dvě. V tomto ohledu angažmá lidí, jako je pan Bernard, chápu, neboť k této straně dlouhodobě inklinoval. Na druhou stranu příchod těchto osobností je zásahem do struktury stran, v nichž se straníci vypracovávají dlouhé roky, aby dosáhli na přední místa. Může to nadělat binec. Podle mě, kdyby kamenné strany necítily tlak zvenčí, jisté zkostnatělosti by se nezbavily vůbec. Rozumím tedy panu Sobotkovi, že chce stranu udělat přitažlivější,“ řekl LN Roman Jurečko.

Nevěřím na věrozvěsty

Bernard je skutečně vlivným manažerem a podnikatelem z mocenského prostředí, které historicky vyrostlo kolem někdejšího šéfa Škodovky a ČEZ Martina Romana. Bernard nicméně připomíná, že k politice ho to vždy táhlo.

Dnes je Bernard vybaven praxí 30 let strávených v jedné z největších strojírenských firem ve střední Evropě. Ke vstupu do ČSSD ho prý přiměla víra v solidární společnost.

„Nejsem ve věcech politických a veřejných úplným nováčkem. V době před revolucí, v jejím průběhu a krátce po ní jsem se o politiku aktivně zajímal. Jsem zakládajícím členem Občanského fóra ve Škodovce. Po revoluci jsem se nicméně rozhodoval, zda v politice zůstanu, či se budu věnovat manažerské kariéře. To druhé převážilo. Dle mého názoru se obojí najednou dělat nedá, nicméně vždy jsem politickému dění věnoval silnou pozornost,“ hájí Bernard své politické začátky v době pádu komunistického režimu. Dnes je vybaven praxí 30 let strávených v jedné z největších strojírenských firem ve střední Evropě. Ke vstupu do sociální demokracie ho prý přiměla víra v solidární společnost.

„Začínal jsem jako dělník ve Škodovce a skončil jsem zde jako generální ředitel. Velice si tedy vážím práce řemeslníků a techniků, zrovna tak manažerů. Solidární společnost vytváří nejlepší stabilní podnikatelské a sociální prostředí bez společenských otřesů,“ dodal Bernard.

Nezapomněl ani na své politické kořeny. Nepřímo totiž vypálil na Andreje Babiše a jeho hnutí ANO. „Silně věřím v demokracii i přes všechny její slabiny. Nevěřím na ‚vůdce‘ a jiné věrozvěsty, po kterých začíná být poptávka. Naopak věřím ve stabilní svobodnou společnost a soutěž politických stran a vnitřní demokratické procesy v nich. Tuto cestu pro mě představuje ČSSD nejlépe ze všech,“ řekl Bernard LN.

Posvěcení špiček

Záležitostí, která bude Bernarda do jisté míry tížit, je problematická privatizace společnosti Škoda Holding

Zatím není stoprocentně jisté, zda se Bernard opravdu stane lídrem plzeňského regionu pro krajské volby 2016. V západočeské organizaci kvůli tomu mohou nastat i rozbroje, nicméně pro minoritního akcionáře Škody Transportation je klíčové, že má podporu špiček strany. A to nejen předsedy Sobotky, ale i plzeňského ministra vnitra Milana Chovance. „Lidé jako Josef Bernard jsou pro ČSSD přínosem,“ řekl LN statutární místopředseda strany.

Záležitostí, která bude Bernarda do jisté míry tížit, je problematická privatizace společnosti Škoda Holding. Její rozprodej začal v roce 2002, kdy jejím generálním ředitelem byl Martin Roman. V té době Bernard působil ve funkci personálního šéfa skupiny.

Prodej společnosti probíhal tak, že nejprve od státu 48procentní podíl ve Škodě Holding koupila za 350 milionů nizozemská společnost Appian Machinery. Ta později za 450 milionů dokoupila i zbytek firmy v konkurzu. Od té doby holding prodal dvě dceřiné společnosti. Škodu JS získala ruská firma OMZ a Škodu Power v roce 2009 za více než 11 miliard jihokorejský Doosan.

Josef Bernard

  • V roce 1989 zakládal Občanské fórum v plzeňské Škodě. Nyní vstoupil do ČSSD.
  • Od roku 2002 zastával funkci personálního ředitele Škody Holding.
  • Od roku 2010 byl generálním ředitelem společnosti Škoda Transportation. Tehdy nahradil ve funkci současného spolumajitele Tomáše Krska. Josef Bernard (50 let)
  • V roce 1989 zakládal Občanské fórum v plzeňské Škodě. Před politikou však dal přednost kariéře ve strojírenské skupině. Nyní vstoupil do ČSSD.
  • Generálním ředitelem společnosti Škoda Transportation byl od roku 2010. Tehdy nahradil ve funkci současného spolumajitele Tomáše Krska.
  • Ve Škodovce začal pracovat po škole jako dělník. Později působil jako technik a mistr. Od roku 2002 zastával funkci personálního ředitele Škody Holding. V současnosti je minoritním akcionářem strojírenského obra.
  • Mimoto je členem správní rady plzeňského science centra Techmania.

Počet příspěvků: 1, poslední 22.8.2015 05:15 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.