Máslo na hlavě pražských politiků: Zastavili jim výstavbu Blanky!

Metrostav zastavil výstavbu díla za 38 miliard korun. Proč? Hlavní město nesplácelo dluh, neboť jeho politici nevědí, jak ho splácet!

Ondřej Koutník 21.11.2013
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Společnost Metrostav, zhotovitel pražského tunelového komplexu Blanka, podle středeční informace ČTK přeruší výstavbu této obří investice v hodnotě zhruba 38 miliard korun. Důvodem je dluh hlavního města ve výši 2,1 miliardy korun a špatné řízení projektu (neschválení změn v projektu) ze strany investora – tedy města.

Výsledkem zastavení výstavby bude nejen odložení termínu otevření, ale též prodražení celé výstavby, neboť zakonzervování stavby může stát Prahu až několik set milionů korun. Nejsmutnější věcí na celém případu je, že nejde o nic překvapivého a nečekaného. Na daný problém ČESKÁ POZICE v sérii článků upozorňuje už od letošního března, naposledy pak na konci srpna.

Metrostav pražskému primátorovi Tomáši Hudečkovi zaslal dopis, z něhož ČTK cituje: „Vzhledem k dlouhodobým vážným nedostatkům v řízení díla ze strany investora, problémům s úhradou objednaných a provedených prací Metrostav přeruší provádění k termínu 7. prosince 2013.“

Primátor v reakci na dopis ČTK řekl: „Řešení prosazovaná bývalým primátorem Bohuslavem Svobodou je vystaveno policejnímu vyšetřování. Analyzujeme naší situaci a obchodní vztahy s Metrostavem.“ A poté na mimořádné tiskové konferenci prohlásil: „Smlouva je vysoce pravděpodobně neplatná, proto Metrostavu neplatíme.“ 

Podle něj smlouvu nikdy neprojednala rada města, ani zastupitelstvo. Město se tudíž obává, že by platilo na základě nelegitimní smlouvy. Proto si nechává zpracovávat další právní posudky k této věci. Metrostav s tímto výkladem zásadně nesouhlasí. „Já nemám slov. Nemůžu to komentovat, nemám co bych řekl. Celé mi to vyrazilo dech,“ uvedl mluvčí společnosti František Polák.

Proč se platby zpožďují

Hlavním důvodem zpoždění plateb Metrostavu je v této věci naprostá bezradnost a nekompetentnost rady hlavního města v uplynulých několika letech. Významný díl viny nesou především dvě koalice pod vedením exprimátora Bohuslava Svobody z ODS (nejdříve koalice ODS a ČSSD v letech 2010 až 2011, poté 2011 až 2013 koalice ODS a TOP 09), kdy se s řešením problému zásadním způsobem „zaspalo“.

Právníci odmítají pražským politikům dát „štempl“, který by radním posvětil jejich proplacení nezaplacených zakázek

Nejen že politici nevěděli, jakým způsobem doplatit Metrostavu stovky milionů korun (v srpnu město dlužilo 600 milionů), aby zároveň neporušili zákon o zadávání veřejných zakázek, ale také se neshodli, kdo je za projekt Blanka politicky zodpovědný. Odpovědnost si mezi sebou přehazoval exprimátor Svoboda s radním pro dopravu Josefem Noskem (ODS). Za primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) se situace v tomto směru ustálila, problematiku Blanky má v kompetenci radní pro dopravu primátorův stranický kolega Jiří Nouza.

Pokud bychom problém se splácením zjednodušili, pak jej lze popsat takto: Na přelomu loňského roku se dokončení tunelu ocitlo v jakémsi začarovaném kruhu. Metrostav podle advokátní kanceláře Weil, se kterou město dostavbu do letošního června konzultovalo, vykonával práci, k níž neměl od města smluvní stvrzení, ale kterou požadoval a požaduje proplatit. Město kvůli obavě z porušení zákona o zadávání veřejných zakázek nemohlo schválit pokyny nutné pro pokračování stavby.

Problém se týká toho, že Metrostav při realizaci některých změn na stavbě jednal bez posvěcení města. K tomu v lednu 2013 na jednání rady města, jejíž záznam má ČESKÁ POZICE k dispozici, advokát Martin Kramář z kanceláře Weil poznamenal, že většina problémů je dána tím, že město jako zadavatel nevytvořilo podmínky pro to, aby dodatečné práce mohly být zadány v souladu se zákonem.

Současný radní Jiří Nouza letos na konci srpna přiznal, že jde o závažný problém. Město by totiž v případě proplacení těchto prací mohlo porušit zákon o zadávání veřejných zakázek. „Trošku máme problém s minulostí. V současné chvíli spolupracujeme s právními kancelářemi White & Case a Squire Sanders. Během několika týdnů to budeme muset vyřešit, protože věc nesnese odkladu,“ řekl před třemi měsíci ČESKÉ POZICI.

Na jeho slova nyní došlo, stavba se zastavila. A těžko vůbec říct, kdy se podaří problém s dluhem vyřešit. Právníci odmítají pražským politikům dát „štempl“, který by radním posvětil jejich proplacení nezaplacených zakázek. I to dokazuje, o jak závažný problém jde!

Policejní vyšetřování a volby

Vzhledem k současným komplikacím lze očekávat, že se otevření Blanky do komunálních voleb nestihneDostavba tunelového komplexu v roce 2012 otevřela i kapitolu trestně-právní. Kvůli problematickým dodatkům ke smlouvě podal exředitel dopravního podniku Martin Dvořák na tehdejšího primátora Bohuslava Svobodu a šéfa odboru investic na magistrátu Jana Beránka trestní oznámení. Podle informací ČESKÉ POZICE policie tento případ stále šetří. Letos v srpnu navíc dorazily na radu hlavního města Prahy výsledky analýzy právní kanceláře White & Case, která kritizovala způsob podepsání zmiňovaných dodatků.

Z hlediska politického má zastavení stavby i další důležitý význam. Tunel se měl otevřít pro veřejnost 1. května, přibližně pět měsíců před komunálními volbami. Vzhledem k současným komplikacím lze však čekat, že se otevření do voleb nestihne. Jak si to asi v předvolební kampani ODS, TOP 09 a ČSSD před voliči obhájí?