Mám v rukou velké kladivo. Nemusím ale pokaždé udeřit.

Eurokomisařka Margrethe Vestager v rozhovoru mimo jiné říká: „V určitých oblastech je regulace potřeba. Třeba v případě soukromí jsou nutná jasná pravidla, jinak hrozí, že se internet vyvine do podoby, že na něm žádné soukromí nebude existovat.“

Jan Klesla 19.6.2016
Dánská eurokomisařka Margrethe Vestagerová. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dánská eurokomisařka Margrethe Vestagerová. | foto: Johannes Jansson/norden.org
Dánská eurokomisařka Margrethe Vestagerová.

To je ono, směje se energická dáma při pohledu na svůj konferenční stolek. Plastika ruky se vztyčeným prostředníkem si v kanceláři jedné z nejvýše postavených evropských úřednic už získala patřičnou pozornost. Zvláště zaujme u komisařky pro hospodářskou soutěž, která má na starosti stíhání monopolů a kartelů těch největších světových firem. Margrethe Vestager se s vervou pustila i do online jedničky Googlu a koncem dubna ohlásila i jeho další vyšetřování kvůli světově dominantnímu mobilnímu systému Android. A zacíleno má i na další internetové giganty, jako je Amazon, Facebook nebo Apple. Rozhodná dáma přitom ani zdaleka nepřipomíná fanatického vůdce křížové výpravy proti velkému kapitálu. Podobně jako její skandinávsky vybavená kancelář v bruselském skleněném paláci Berlaymont působí moderně a na první pohled možná trochu chladně. Bývalá dánská ministryně je ve skutečnosti až nezvykle milá.

LIDOVÉ NOVINY: Máte telefon s Androidem, nebo iPhone?

VESTAGER: iPhone.

LIDOVÉ NOVINY: Čeho chcete dosáhnout antimonopolním vyšetřováním Androidu?

VESTAGER: Hlavně chci podpořit inovace. To, co dnes vidíme u Androidu, ohrožuje nové aplikace a obecně nové cesty, jak podnikat v digitálním světě. Lidé si prostě řeknou, proč se vůbec obtěžovat přicházet s něčím novým, proč na sebe brát riziko? A my všichni pak snadno přijdeme o tu příští velkou věc.

LIDOVÉ NOVINY: Nemůže si ale každý výrobce na telefon nainstalovat, jaké aplikace a systém chce?

Nejlepší na Androidu je, že je to otevřený systém a každý, kdo to umí, může vyvinout jeho vlastní verzi.

VESTAGER: Nejlepší na Androidu je, že je to otevřený systém a každý, kdo to umí, může vyvinout jeho vlastní verzi. Jenže pak zjistí, že je velmi těžké najít někoho, kdo bude takový telefon vyrábět. Každý výrobce také logicky chce mít obchod Google Play, ale pak musí předinstalovat i vyhledávání, prohlížeč Chrome a další aplikace od Googlu. Zkrátka zůstat v jeho světě. To omezuje výrobce, aby přišli s něčím skutečně novým, což je dnes opravdu velmi, velmi vzácné.

LIDOVÉ NOVINY: Takže se zaměřujete spíše na obchodní praktiky Googlu než na Android samotný?

VESTAGER: Ano, nejde nám o systém jako takový. Android a jeho otevřenost je dobrá věc. Vidíme ale snahu ho využít, aby si Google udržel a možná i posílil dominanci ve vyhledávání. Zvláště dnes, když je celý svět stále více mobilní, přibližně polovina internetového provozu jde přes telefony, osmdesát procent vyhledávání z nich je přes Android – a v Evropě je to ještě větší číslo. Vidíme, že Google má strategii, jak zůstat dominantní, aby byl pro uživatele bránou k internetu.

LIDOVÉ NOVINY: Často se dnes srovnává s dekádu starým procesem s Microsoftem a jeho Windows. Myslíte, že tehdejší antimonopolní případ pomohl konkurenci a inovacím?

VESTAGER: Je samozřejmě těžké porovnávat výchozí situaci tehdy a nyní, jsou tam jistě podobnosti, ale i velké rozdíly. Nicméně ten případ určitě změnil kulturu chování velkých firem na trhu a tím sám o sobě mnohé změnil.

LIDOVÉ NOVINY: Je ale vůbec možné nastavovat pravidla pro firmy v digitálním světě podle desítky let starých případů týkajících se krabic na mléko nebo pneumatik? Není to příliš rozdílné?

Odhlédneme-li od všech věcí okolo, stále se potýkáme s tím samým. Je to chamtivost, snaha získat víc, než je možné ve férové soutěži. A možná i strach ze ztráty postavení na trhu.

VESTAGER: Odhlédneme-li od všech věcí okolo, stále se potýkáme s tím samým. Je to chamtivost, snaha získat víc, než je možné ve férové soutěži. A možná i strach ze ztráty postavení na trhu. Proto se někdo rozhodne, že nebude hrát podle pravidel. Strach a chamtivost tu byly od nepaměti. Takže nemyslím, že se mění samotná konkurence a soutěžní právo. Jsou to naše nástroje, chápání trhu a schopnost rychle rozhodovat. Například loňská odpověď Googlu na první sdělení výhrad kvůli vyhledávání je skutečně obsáhlá, je to spousta dat. Pro nás to bylo něco úplně nového a museli jsme je všechna pečlivě projít. Po čem pátráme, je samozřejmě skryté, může to být velmi zastřené. Naší hlavní výzvou je držet krok s digitální ekonomikou.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký bude dopad na český trh, o který se Google dělí se Seznamem? Naše největší online firma se bojí, že na ni rozhodnutí také dopadne.

VESTAGER: Ale velikost přece není problém. Je skvělé, když je někdo úspěšný a roste, gratulace ale skončí, pokud se taková pozice začne zneužívat.

LIDOVÉ NOVINY: Nikdo ale dnes neví, jaká nová pravidla případ Googlu přinese. Co bude vlastně zakázané a protisoutěžní?

VESTAGER: Bavíme se o dvou rozdílných věcech. Jedna je, co by se mělo regulovat zákonem nebo jinou právní normou, o jaké se dnes diskutuje v souvislosti s takzvanými online platformami. Například Uber je platforma pro sdílení automobilů, český vyhledávač třeba platforma pro vyhledávání. Pro zákonodárce je přitom složité předvídat, co bude v budoucnu problém a jak pro ně nastavit pravidla. Z dánského parlamentu si pamatuji, že jsme po několika letech vydebatovali, napsali a schválili krásnou legislativu, která ale bojovala minulou válku. Z mého pohledu proto potřebujeme hlavně konkurenci mezi platformami a soutěžní právo je dobrý nástroj, jak dohlédnout na to, aby se na trhu nedělo, co nemá.

LIDOVÉ NOVINY: Co vše je vlastně platforma? Nemůže to být prakticky cokoliv?

VESTAGER: To je ale přesně ono. Pokud neumíme přesně říct, co to je, nemůžeme určit, jak se to má chovat. Proto se také neustále ptáme firem ve veřejných konzultacích a žádáme o jejich pomoc.

LIDOVÉ NOVINY: Potřebujeme skutečně regulaci internetu? Neporadí si bez ní sám, když to zatím zvládl?

Třeba v případě soukromí jsou nutná jasná pravidla, jinak hrozí, že se internet vyvine do podoby, že na něm žádné soukromí už nebude existovat.

VESTAGER: Myslím, že v určitých oblastech je regulace potřeba. Třeba v případě soukromí jsou nutná jasná pravidla, jinak hrozí, že se internet vyvine do podoby, že na něm žádné soukromí už nebude existovat. Jsou důležitá i pro nás, když například rozhodujeme o fúzích firem, orientujeme se dnes podle hranice obratu. V digitálním světě to ale není to hlavní, takže může být zásadní hranice množství dat nebo know-how. Posuzovali jsme spojení Facebooku a WhatsAppu, kde obrat nepřesahoval ani zdaleka, ale už tehdy měl 600 milionů uživatelů a dnes má miliardu.

LIDOVÉ NOVINY: Měli by se tedy menší hráči jako Seznam obávat regulace nebo zásahu z Bruselu?

VESTAGER: Ne, dokud budou na trhu poctivě soutěžit. A doufám, že se zapojí do debaty o regulaci platforem, jestli je potřebná a nezbytná a v jaké podobě.

LIDOVÉ NOVINY: Na koho se zaměříte dále?

VESTAGER: Běží řada vyšetřování, především Googlu a jeho vyhledávání, se kterým je úzce propojené hledání zájezdů. Nyní jsme otevřeli Android a díváme se na prodeje reklamy. Zabýváme se také tím, jestli je obchodní model Amazonu otevřený konkurenci. Pro mě je také důležité kauzy nejen zahajovat, ale i uzavírat. Právě to pak ovlivní nejen samotné firmy, ale i celý trh, jeho kulturu a chování na něm.

LIDOVÉ NOVINY: Kdy tedy plánujete uzavřít případ Googlu?

VESTAGER: To je bohužel těžké říci, protože analyzujeme obrovské množství dat a špatně se odhaduje, kdy se je podaří dostatečně projít.

LIDOVÉ NOVINY: Je vyšetřování internetových společností tažením proti americkým firmám na ochranu těch evropských?

VESTAGER: Ne, není. Celkem často se mě na to lidé ptají a beru to velmi vážně, protože úplným základem naší práce je rovné zacházení se všemi. Nezajímá nás vlajka, ale chování na trhu. Americké společnosti nejsou v našem hledáčku proto, že jsou americké. Důvod, proč lidé používají služby Googlu, přece také není, že je to americká firma, ale jaké nabízí služby a jaké má postavení na trhu. Nikdy jsem nikoho neslyšela, že by se tak rozhodoval.

LIDOVÉ NOVINY: Co má přinést sektorové šetření elektronických obchodů, které připravujete?

Americké společnosti nejsou v našem hledáčku proto, že jsou americké.

VESTAGER: Každý, kdo prodává online, musí mít právo se svobodně rozhodnout, co a kde chce nabízet. Snažíme se proto zjistit, jestli dodavatelé ve smlouvách neomezují tuto svobodu, například stanoví exkluzivní prodejce pro určitá území. A jestli nejsou nějaké jiné překážky. Ukázalo se, že zhruba 10 až 15 procent obchodníků zaznamenalo překážky ve smlouvách a především geografická omezení jsou v Evropě problém pro elektronický obchod.

LIDOVÉ NOVINY: Má celá Komise společnou a koordinovanou strategii, jak postupovat na digitálním trhu?

VESTAGER: Ano, od prvního dne jsme o tom diskutovali, ještě jsme ani nebyli potvrzení parlamentem. Jedna věc byla přitom od začátku jasná, pokud strávíme byť jedinou hodinu něčím, co by mohly udělat členské země nebo firmy či nezávislé organizace samy, ztratíme čas. Co skutečně potřebujeme, je koordinovaný postup na úrovni EU a jednotný digitální trh je jednou ze čtyř základních priorit této Komise.

LIDOVÉ NOVINY: Věříte, že sektorová šetření, antimonopolní vyšetřování a další kroky z Bruselu opravdu pomohou, aby nový Google vznikl třeba v Praze nebo v Kodani?

VESTAGER: Ne, ale umožníme, aby se to vůbec stalo. Nemůžeme něco změnit bez lidí samotných, jejich nápadů a podnikavosti. Můžeme ale zajistit, že pokud má někdo skvělý nápad, získá pro něj financování, a až s ním půjde na trh, nebude tam nikdo, kdo mu v tom bude bránit. Nikdo mu třeba nebude bránit, aby prodával přes hranice po celé Evropě.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký trh po sobě tedy vaše Komise zanechá? Svobodnější?

U internetu přece nejde jen o regulaci a vymáhání antimonopolních pravidel. Jde hlavně o to, jak se k sobě navzájem lidé i firmy chovají.

VESTAGER: Ano, doufejme, že bude svobodnější pro obchodníky i jejich zákazníky. A snad to bude i místo, kde se lidé budou cítit bezpečně.

LIDOVÉ NOVINY: Je možné toho dosáhnout regulací?

VESTAGER: U internetu přece nejde jen o regulaci a vymáhání antimonopolních pravidel. Jde hlavně o to, jak se k sobě navzájem lidé i firmy chovají. O celou společnost online. Proto máme i to, čemu říkáme soft law, dobrovolná pravidla, která vznikají na trhu.

LIDOVÉ NOVINY: Nebyla by taková seberegulace obecně lepší řešení pro digitální ekonomiku?

VESTAGER: V určitém ohledu ano, ale někdy je třeba ochránit lidi, jako například v případě soukromí. Je nutné nastavit určité standardy, říct, co je soukromí. Proto mě velmi zajímá, co začal německý antimonopolní úřad, který se dívá na praktiky Facebooku a jeho nakládání s osobními daty. V určitých případech totiž dnes ani nejde nebýt na Facebooku, musíte sdílet své soukromí a to zakládá jeho dominantní pozici. Na druhou stranu to, že jsem dostala na chvíli do ruky opravdu velké kladivo, neznamená, že s ním musím pokaždé udeřit.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký je to vlastně pocit, stát sama proti největším firmám světa?

VESTAGER: Mám na své straně 500 milionů lidí. A pokud máme případ a umíme ho prokázat, pak je to prostě moje práce.

Margrethe Verstager

Jedna z nejvýraznějších evropských političek byla před příchodem do Bruselu ve svém rodném Dánsku ekonomickou ministryní a vicepremiérkou. V tamním parlamentu strávila skoro jeden a půl dekády a osm let stála i v čele své liberální strany. V Evropské komisi vystudovaná ekonomka převzala ochranu soutěže společně s rozjetým stíháním Googlu.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.