Letošní růst maloobchodního prodeje neovlivnily ani vyšší ceny

Maloobchodnímu prodeji se daří, tržby za březen vykázaly meziroční nárůst o 7,8 procenta. Důvody jsou několik měsíců stejné – klesající nezaměstnanost, lepší ekonomická situace a víra v další zlepšení, růst platů – i obyvatel s nejnižšími příjmy.

Miroslav Petr 15.5.2017
Boty. To je stále základní komodita. Mnozí sice hledají jen lepší barvu nebo... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Boty. To je stále základní komodita. Mnozí sice hledají jen lepší barvu nebo... | foto: Jan Skalík / Cvaklo.to
Boty. To je stále základní komodita. Mnozí sice hledají jen lepší barvu nebo... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Březen byl ve znamení dalšího nárůstu tržeb v obchodech. Podle nejnovějších dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) vzrostly ve třetím měsíci letošního roku meziročně maloobchodní prodeje (bez prodeje a servisu aut) o 7,8 procenta.

Největší nárůst tržeb měli zejména prodejci oblečení a bot, zboží pro domácnost, počítačů a elektroniky nebo vybavení pro sport a rekreaci.

Předpoklady pro další růst

Březnový nárůst maloobchodu vynikne zejména ve srovnání s únorem, kdy narostly tržby jen o 0,6 procenta. Březen však měl o dva pracovní dny více než před rokem a po očištění o tyto vlivy v obou měsících vychází porovnání letošního března a února v poměru sedm procent versus 4,9 procenta.

Rostoucí příjmy domácností a rychlejší růst mezd u nízkopříjmových skupin obyvatel vytvářejí ideální předpoklady pro další růst tržeb obchodníků v letošním roce

„Při vyšším počtu pracovních dní byl meziroční vývoj očištěných a neočištěných tržeb ovlivněn také tím, že loni se nákupy na Velikonoce realizovaly v březnu, letos až v dubnu. Pohyblivé velikonoční svátky ovlivňují vývoj tržeb zejména v sortimentu potravinářského zboží,“ uvádí zpráva ČSÚ.

Důvody rostoucích tržeb jsou už ale několik měsíců stejné: klesající nezaměstnanost, lepší ekonomická situace země a víra v její další zlepšení, růst platů, a to v poslední době také u obyvatel s nejnižšími příjmy, o které se v poslední době přetahují továrny napříč republikou. „Nezaměstnanost v ČR je nejnižší ze všech zemí EU a rostoucí příjmy domácností a rychlejší růst mezd u nízkopříjmových skupin obyvatel vytvářejí ideální předpoklady pro další růst tržeb obchodníků v letošním roce,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Internetový a zásilkový prodej

Z údajů statistiků je zřejmé, že stále větší vliv na tržby má internetový a zásilkový prodej. Prodej přes e-shopy v březnu meziročně vzrostl o téměř 26 procent a podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se v tomto roce budou internetové obchody vůbec poprvé podílet na celkovém objemu maloobchodu více než deseti procenty.

Stále větší vliv na tržby má internetový a zásilkový prodej. Prodej přes e-shopy v březnu meziročně vzrostl o téměř 26 procent.

Více než 20procentní nárůst tržeb e-shopů už není v tomto způsobu prodeje neobvyklý. „Loni se v internetových obchodech prodalo zboží za 98 miliard korun. Ještě na začátku roku jsme odhadovali, že letos to bude 115 miliard, ale aktuálně očekáváme už 117 miliard korun,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Jeho slova potvrzují i samotní obchodníci. „Cítíme vzestupný trend v růstu jednotlivých segmentů. Jak v těch tradičních, jako jsou například notebooky, tak v těch nových, jako jsou hobby, zahrada nebo rybaření,“ říká Jiří Ponrt, finanční ředitel největšího tuzemského e-shopu Alza.cz. Letošní růst prodeje zásadně neovlivnily ani vyšší ceny. Meziroční míra inflace je oproti loňským měsícům vyšší a pohybuje se kolem hodnoty 2,5 procenta.

Růst tržeb

O jaké zboží rostl zájem nejvíce

  • oděv a obuv: 19,1 procenta
  • výrobky pro domácnost 17,9 procenta
  • počítačové a komunikační vybavení 16,2 procenta
  • výrobky pro kulturu, sport a rekreaci 14,6 procenta
  • farmaceutické, kosmetické a zdravotní zboží 9,2 procenta

Tržby v obchodech v březnu

  • 7,8 procenta je meziroční nárůst maloobchodních tržeb (v únoru činil nárůst tržeb jen 0,6 procenta).
  • 7 procent činil nárůst po očištění – přepočet na stejný počet dnů (v únoru nárůst 4,9 procenta).
  • 25,8 procenta je březnové zvýšení tržeb v internetovém a zásilkovém prodeji.

Jak rostl maloobchod v minulých měsících

neočištěná data oproti předchozímu roku – v procentech

  • leden 2016: 5,1; únor 2016: 9,7; březen 2016: 6; duben 2016: 5,4; květen 2016: 6,2; červen 2016: 5; červenec 2016: 1,5; srpen 2016: 7,7; září 2016: 4,6; říjen 2016: 1,5; listopad 2016: 8,5; prosinec 2016: 3; leden 2017: 5,6; únor 2017: 0,6; březen 2017: 7,8

Zdroj: ČSÚ



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.

Autor

Miroslav Petr

Miroslav Petr | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Další autorovy články