Kremelská mediální smršť proti EuroMajdanu

Prezident Viktor Janukovyč ztratil mediální podporu ukrajinských oligarchů. Nelichotivé zprávy o protestech v Kyjevě tak dodávají ruské kanály.

Dan Macek 19.2.2014
Jeden z demonstrantů na kyjevském Majdanu vstoupil do záběru v živém vstupu ruského státního kanálu Rossija 24 a reportérovi předal maketu sošky hollywoodského Oscara „za herecký výkon“. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jeden z demonstrantů na kyjevském Majdanu vstoupil do záběru v živém vstupu ruského státního kanálu Rossija 24 a reportérovi předal maketu sošky hollywoodského Oscara „za herecký výkon“. | foto: repro foto Rossija24Česká pozice
Jeden z demonstrantů na kyjevském Majdanu vstoupil do záběru v živém vstupu ruského státního kanálu Rossija 24 a reportérovi předal maketu sošky hollywoodského Oscara „za herecký výkon“.

Od začátku masových protestů Ukrajinců proti příklonu jejich vlády k Moskvě se zápas o směřování země nesvádí jen na ulicích Kyjeva, ale i ve východoevropském éteru. Díky technologickému pokroku v průběhu uplynulých devíti let jsou nyní demonstranti ve výhodnější výchozí pozici než za oranžové revoluce z roku 2004: mají dokonce vlastní internetovou Občanskou televizi (Hromadske.tv) streamující živé záznamy z demonstrací.

Oproti roku 2004 tentokrát o protestech vcelku nestranně referují i soukromé televizní stanice patřící ukrajinským oligarchům. Prezident Viktor Janukovyč tak doplácí na to, že dopustil, aby oligarchům v „revírech“ pytlačili jeho rodinní příslušníci (během necelých čtyř let Janukovyčovy vlády se jeho nejstarší syn Oleksandr stal jedním z nejbohatších Ukrajinců). Tím si oligarchy zprotivil. Někteří navíc mají podnikatelský zájem o asociační dohodu s EU (včetně dohody o volném obchodu), kterou Janukovyč na poslední chvíli „ztopil“.

Janukovyč doplácí na to, že dopustil, aby oligarchům v „revírech“ pytlačili jeho rodinní příslušníciJednoznačně „opozičním“ oligarchou byl už dříve cukrárenský magnát („čokoládový král“) Petro Porošenko, jehož Kanál 5 informoval také o oranžové revoluci výjimečně vstřícně. Švédský analytik Anders Aslund si Porošenkovu politickou nepoddajnost vysvětluje tak, že v jeho převážně zemědělském odvětví mu tolik nesejde na přízni vlády jako oligarchům podnikajícím v těžkém průmyslu.

Proto je pozoruhodné, že když nad ránem v sobotu 30. listopadu začali těžkooděnci náhle mlátit unavené demonstranty, záznam vyvracející tvrzení vlády, že násilí rozpoutaly protestující „živly“, pohotově odvysílala televizní stanice Inter patřící do mediálního impéria chemicko-plynařského magnáta Dmitrije Firtaše.

Už to nejde ututlat

I další stanice patřící oligarchům pak v průběhu dne dokola pouštěly záznamy z nočního zásahu. Pomohly tak doslova přes noc vyburcovat diváky k rekordní účasti na následné nedělní demonstraci svolané na protest proti brutálnímu sobotnímu zákroku. (Kromě toho má nyní na rozdíl od roku 2004 minimálně každý druhý demonstrant mobilní telefon s kamerou. Jeden z takto pořízených amatérských záznamů měl během 48 hodin od svého umístění na YouTube více než 780 tisíc shlédnutí.) Místo očekávaných deseti tisíc lidí jich na demonstraci nakonec dorazilo několik set tisíc.

Janukovyč už se tedy nemůže spolehnout, že mu televizní stanice oligarchů budou krýt záda. Zbývají státní média poplatná vládě, která se snaží protesty co nejvíc ignorovat. A pak tam jsou ruské televizní kanály, které lze naladit i ve velké části napůl ruskojazyčné Ukrajiny, i když jejich nelichotivé zpravodajství o ukrajinských demonstracích je určeno především divákům v Rusku.

„Ukrajina je jazýčkem na vahách bývalého Sovětského svazu. Pakliže by se euroatlantickým směrem úspěšně vydala velká, pravoslavná, slovanská, průmyslová, exsovětská republika, byl by to pro Rusy nejjasnější signál, že má Putinův režim alternativu,“ vysvětluje komentátor Edward Lucas ruskou vnitropolitickou rovinu dění na Ukrajině.

Podle ruských médií jde o výsledek západního spiknutí, respektive vměšování do vnitřních ukrajinských záležitostí„Ruská média nemohou ukrajinské protesty zamlčet, a tak se je snaží shodit, aby se jevily jako něco nežádoucího. Diskreditace protestů na Ukrajině je pro Putinův režim velice důležitá, protože už oranžová revoluce z roku 2004 mocně inspirovala ruskou opozici,“ cituje server Kyiv Post mediálního analytika Otara Dovženka z Ukrajinské katolické univerzity ve Lvově. Ruská média o současných masových protestech na Ukrajině referují stejně jako o oranžové revoluci v roce 2004: Jde podle nich o výsledek západního spiknutí, respektive vměšování do vnitřních ukrajinských záležitostí.

reportáži stanice Rossija 1 z překvapivě masové kyjevské demonstrace 1. prosince, svolané na protest proti brutálnímu zásahu předchozího dne, popsal reportér ruské státní televize, že v centru ukrajinské metropole vládne „naprostá anarchie“ a že v ulicích je nebezpečno „zejména pro Rusy“ (Kyjev je z velké většiny ruskojazyčným městem, a tak reportér možná pro jistotu nepořídil během osmiminutové reportáže jediný rozhovor s kolemjdoucími).

O týden později, 8. prosince, referoval tentýž kanál z demonstrace na kyjevském Majdanu Nezaležnosti (náměstí Nezávislosti), že skomírá a účastní se jí pouze „stovky“ lidí, ačkoliv i podle odhadu ukrajinského ministerstva vnitra měla přes sto tisíc účastníků (opoziční zdroje uvádějí několik set tisíc).

Oscar za herecký výkon

Ruská televizní stanice NTV, jež proslula výrobou polodokumentárních filmů hanobících odpůrce Kremlu, vyslala svého reportéra, aby týden natáčel stařenku stěžující si na hluk z demonstrací poblíž jejího bytu. Ve své reportáži pak popsal demonstranty jako vesměs zaplacené provokatéry odhodlané zničit Kyjevanům Vánoce tím, že je připraví o tradiční vánoční strom na Majdanu (demonstranti ho použili na stavbu barikády).

Očividně zavádějící zpravodajství ruských televizních stanic neuniklo pozornosti demonstrantů. Jeden z nich vstoupil do záběru v živém vstupu dalšího ruského státního kanálu, Rossija 24, aby reportérovi předal maketu sošky hollywoodského Oscara „za herecký výkon“. Zaskočený reportér sošku převzal. „Jak vidíte, lidé na Majdanu uplatňují způsob cenzury a požadují, aby se vysílaly jen pozitivní reportáže,“ vysvětlil divákům, načež ho přehlušil okolostojící dav sborovým zvoláním „Hanba!“.

Ještě odvázanější jsou však moderátoři v moskevských televizních studiích. Jeden z nich například prohlásil o švédském ministru zahraničí a předním stoupenci Východního partnerství Carlu Bildtovi, že ukrajinské protesty zosnoval jako odvetu Rusku za bitvu u Poltavy z roku 1709; jiný moderátor tvrdil, že důvodem, proč rozčilení Ukrajinci vyšli do ulic, jsou prudké výkyvy počasí.

Květnatou demagogií lze dnes v kremelských médiích udělat kariéruKvětnatou demagogií lze dnes v kremelských médiích udělat kariéru. Moderátor Dmitrij Kiseljov, podle něhož jsou ukrajinské proevropské demonstrace „válkou proti Rusku“ a který stoupajícího ukrajinského opozičního vůdce a bývalého boxerského mistra světa těžké váhy Vitalije Klička pohrdlivě označuje za idol homosexuálů, byl právě jmenován šéfem nově zkonsolidovaného kremelského mediálního holdingu, který mimo jiné nahradí málo bojovné RIA Novosti.

„Jmenování militantně protizápadního Dmitrije Kiseljova ředitelem nové ruské státní tiskové agentury Rossija Segodňa je nejpředvídatelnější možnou reakcí Kremlu na události na Ukrajině,“ píše Georgy Bovt na serveru Moscow Times. Kiseljov si dal za cíl „obnovit spravedlivý vztah k Rusku coby důležité zemi, která má dobré úmysly“. Bovt upozorňuje, že Kreml již investoval nemalé prostředky do zahraničního vysílání své stanice RT (dříve Russia Today). Skutečnost, že vidina návratu jejich země do lůna Moskvy vyhání už třetím týdnem statisíce Ukrajinců protestovat v mrazivém počasí, svědčí o tom, že se Kremlu na poli propagandy nedaří podle jeho představ.