Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Konference o bezpečnosti: Mapu Evropy smějí překreslovat jen Slované

Téma Historický revizionismus a projevy neonacismu ukázalo zahraničněpolitické propojení Pražského hradu, KSČM a zemanovského křídla ČSSD.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

F.Krob

18. 6. 2013 10:58
Těžká pochopitelnost
provází naivní rusofilství české veřejnosti.  Vlastně nelze najít racionální důvod pro příklon k Rusku ze strany české veřejnosti, či její značné části.Jako člověk, který je Rus ve smyslu kulturním, původem z Ruska, ale žije značnou část v Československu (ČR) a na Západě, jsem se předně vždy podivoval nad malou znalostí ruské historie v Čechách a prolínání české reality do reality ruské. Pokud mám oprávněnou pochybnost o znalosti obyvatel Čech vlastní historie, pak nemám pochybnost ohledně neznalosti té ruské, resp. vůbec neznalosti ruské kultury.V českém pojetí je obraz Ruska neživý národovecky ideologizovaný obraz jakési bájné země-ochránce. Češi ovšem nejsou  schopni rozlišovat mezi ruským státem a ruským obyvatelstvem (rozlišujme etnicitu - russkie, a obyvatele - rossijskij).  Zcela nepochopitelné pro ně je, že Rusko jako stát formovalo své elity z Němců, pobaltských Prusů, Francouzů, Holanďanů, samozřejmě i Rusů.  Jednotícím prvkem bylo pravoslaví , které se v průběhu 17.století stalo vírou státní (velmi odlišné postavení od katolické církvre, poněkud podobné katolicismu konce 19.století), už nesrovnatelné s reformistickými evropskými církvemi.  Být Rusem znamenalo po staletí být pravoslavný.  To vysvětluje i agresivitu rusifikace nejrůznějších etnicit v Rusku, která přinesla statisíce obětí. Připoměňme si násilnou rusifikaci Poláků, menonitů, Němců, Čechů atp. od osmedesátých let 19. století.Ruské elity od Petra I. nutně potřebovaly pro rozvoj země cizince. Cizinci byli do Ruska přiváděni pod příslibem benefitů,  jejich odchod byl však nemožný, stát jim násilně bránil ve volném pohybu.Po porážce Napoleona v ruském tažení (ruská armáda byla z 50% tvořena Prusy a Němci, Holanďany a Francouzi) byli francouzští zajatci behěm jednoho roku povoláni stát se obyvateli Ruska. Pomiňme, že většina z nich již sloužila v ruských rodinách jako vychovatelé a malá část byla přesunuta na Sibiř , kde byla hybnou silou rozvoje průmyslu.Německé přistěhovalectví po obsazení tureckých území vytvořilo vlnu pokroku (do násilné rusifikace). Ze zcela neúrodného jihu země se stala výstvaní skříň země.  Mimochodem tzv. Voilyňští Češi byli směska Němců a Čechů (většinově ze smíšeného územíá Rokycanska , Žatecka atp.) a jednalo se o vysloveně ekonomickou emigraci.  Tito Němci přicházeli do Čech v průběhu 17.-18. století, většinou z německojazyčných katolických území západních (Falc, Severní Porýni atp.) Ve třetí generaci putovali dále: většinově do USA a Ruska. Čechy byly přitažlivé vzhledem k rozvoji průmyslu a dále Čechy po několik století trpěly nadbytkem žen, mluví se o 10%. Tedy ráj to na pohled.Rozkol pravoslavné církve v 16.-17. století vedl k pravoslaví jako státnímu náboženství a vzniku samoděržaví, které v sobě integrovalo mocenské prvky období tatarské-mongolské nadvlády (mimochodem oporou této moci byla právě pravoslavná církev) a nastupující trend přeměny evropské šlechty na dvorskou a vzniku absolutistických vlád.Pravoslaví je zpátečnický systém , zcela nesrovnatelný s katolictvím. Věřícímu  není církev zprostředkovatelem Boha, je mu Bohem samým.Češi historicky s pravoslavím nikdy nepřišli do styku a zcela nerozumí těmto zásadním rozdílům. Pravoslaví se stalo základem pro věčný boj Ruska se Západem, nikoliv války a nějaká zkušenost, právě pravoslaví. Západní liberalismus je ohrožuje. Navštivte ruské kláštry a chrámy s jejich duchem 18.století, z druhé strany oligarchické představitele moci, hrůlza ze Záapdních hodnot je jim vrozena do pohledu. Hrůza zničila stát již mnohokrát, stala se však paradigmatem ruského společenského myšlení.Vezměmé si jen emigraci ruských intelektuálních kapacit na Západ ve srovnání s imperialismem státu. Rusko je stát , který opouští srovnatelně největší procento intelektuálů, a který má největší územní zisky v Evropě od 17. století.  To vše je pravoslavný model.Pro lepší ilustraci: pravislavná církev byla vždy tvrdým zasdtáncem nevolnictví, od dob mongolských. Jurijevův den byly týdny v listopadu, kdy bylo dovoleno nevolníkům opouštět církevní panství a vstoupit do rewlativně svobodného vztahu s feudály. Toto vše likvidovalo samoděrževí a pravoslaví.Ruská společnost je dodnes málo vzdělaná a především kultivovaná. Při denním sledování zpráv pochopíme, že násilí a vojenská pohotovost mužů nejen stála za zaostalostí Ruska, ale přinesla zvláštní kutluru, v níž se lidký život stává zcela pomíjivou a bezcennou věcí. Rusko pravoslvného samoděržaví po staletí drželo abszurdní vojenskou hotovost, která poutala statisíce mužů k armádě, ale v žádném případě jim neumožňovala hospodářský individuální život, jak tomu bylo na Západě.Všechna tato tradice se týká i SSSR i Putinovského Ruska, které se vrací ke své imperiální podstatě: sociální poměry Ruska jsou dnes velmi bídné, nezměnily se pro 80% obyvatel, ale Rusko dnes zbrojí tempem, které si nezadá s dobou Brežněva. Soukromé hospodářství bylo kolonizováno Německem a západnímu členy EU, státní podnikm,y jsou výlučně vojenského ražení. Náklady na armádu a zbrojen í přesahují jakékoliv možnosti země, pokud bychom ji porovnávali se Západem.  Monetární stabilita je dána chudobou většiny obyvatel (porovnejme příjmy dle ROSTATu).Z mého pohledu je česká společnost spíše kalvinistická, pokud ovšem pominu současnou lenivost populace, zpátečnictví, malou odvahu a velkou spokojenost s tím, jak věci jsou, nezávisle, že jsou horší a horší. Dnes to lze přičíst výrazné sovětizaci a rusifikaci české společnosti po roce 1970.Není patrně  divu, že v české společnosti, která nemá žádné hodnoty, jež by ji spojovaly, určují postoje báchorky a neznalost. Z postojů ruské emigrace, např. Jakobson atp., která se stala součástí světové komunity po odjezdu na Západ před válkou, je jasné, že absence identity je problém od vzniku Československa.Neudivuje, že se zde pořádají konference vysloveně v duchu pátých kolon. Rusové (elity moci)  ovšem Čechy velmi rychle zneužijí, neváží si především těch kultur, které nemají svou tvář a jsou zbabělé a lenivé.Zdá se mi, že české obyvatelstvo si neuvědomuje oidipovský rozměr svých činů. Česky řečeno, stále si řeže větve pod vlastním zadkem.¨Jen na okraj...          
0 0
možnosti