Končí čas e-shopových nadšenců. Trh ovládají velké firmy

Český e-commerce trh zaznamenal několik rekordních nákupů a prodejů firem. Konsolidace trhu bude ovšem pokračovat ještě několik let.

Nakupování na internetu (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nakupování na internetu (ilustrační foto). | foto: Shutterstock
Nakupování na internetu (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Dvě velké akvizice v posledních dvou srpnových týdnech otřásly českým e-shopovým trhem. Nejprve spojení online prodejců potravin Koloniál a Košík pod křídly Mall Group, pak prodej Slevomatu britské skupině Secret Escapes. Nejde přitom o ránu z čistého nebe, ale o konsolidaci, která zde už dva roky probíhá a ještě další dva až tři roky probíhat bude.

Tuzemský trh internetového nakupování je jedním z nejvyspělejších v Evropě. Vznikl ale díky nadšencům, malým firmám a často lidem znuděným prací v „korporátu“, kteří chtěli zkusit něco nového. Jejich nápady se osvědčily, dnes je z online nakupování obrovský byznys, zodpovědný za desetinu obratu celého maloobchodu.

„Před rokem a půl až dvěma lety skončilo punkové období českých e-shopů. Z projektů nadšenců se staly velké firmy a ty lákají velké investory z Česka i ze zahraničí,“ vysvětluje Ondřej Klega z konzultační společnosti Acomware, specializující na e-commerce scénu.

Obrat přes sto miliard korun

V České republice je dnes přes 30 tisíc internetových obchodů. Jejich obrat loni v součtu dosáhl bezmála sta miliard korun a letos už by se měl podle Asociace pro elektronickou komerci přes tuto sumu vůbec poprvé přehoupnout. Celá třetina této sumy přitom jde na účet dvou titánů tuzemského trhu – Alzy a Mall Group.

V České republice je dnes přes 30 tisíc internetových obchodů. Jejich obrat loni v součtu dosáhl bezmála sta miliard korun a letos už by se měl podle Asociace pro elektronickou komerci přes tuto sumu vůbec poprvé přehoupnout.

Právě Mall Group investiční skupiny Rockaway, kterou podporují miliardáři Daniel Křetínský, Patrik Tkáč a skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, to všechno vlastně odstartovala, když v roce 2014 začala ještě jako E-commerce Holding skupovat malé e-shopy. Třešničkou na dortu pak byla akvizice cenového srovnávače Heureka a internetové nákupní galerie Mall, která dala jméno celé skupině.

Tato největší transakce v historii české e-commerce v hodnotě 5,4 miliardy korun krásně ilustruje, proč jsou zdejší internetové firmy v popředí zájmu nejen českých investorů. Češi nakupují na internetu rádi a utrácejí zde stále více peněz. Mnozí prodejci už ale začínají narážet na limity trhu, které jsou vzhledem k jeho velikosti logicky rychle dosažitelné. A proto expandují do zahraničí. Největší český e-shop Alza prodává prakticky v celé Evropě. Mall Group se aktuálně roztahuje ze sedmi do 18 zemí střední a východní Evropy. Notino působí na 13 trzích včetně Spojených států a letos vstoupí na dalších pět, což byl důvod, proč firma změnila původní název Parfums.cz.

Nákupní horečka neopadá

Není proto překvapení, že si Britové ze Secret Escapes vyhlédli – stejně jako původně tři desítky jiných zájemců – právě Slevomat, který koupili spolu s jeho slovenskou sestrou a agregátorem slev Skrz.cz. Koupě jedné firmy totiž znamená vstup na více trhů a bránu do celého regionu.

Podle všeho se přitom jedná o druhou největší akvizici české e-commerce. Původně se spekulovalo o ceně 1,5 miliardy korun. Jak ale v rozhovoru pro server Lupa.cz potvrdil Pavel Vopařil, který celý obchod řídil, skutečná cena byla „výrazně výš“.

Budoucnost mají dva typy e-shopů: obří nákupní galerie jako Alza či Mall nebo naopak úzce specializovaní prodejci s věrnou skupinkou zákazníků.

Však také Alex Saint, spoluzakladatel a ředitel Secret Escapes, v oznámení uvedl, že ve střední a východní Evropě existuje velký obchodní potenciál. „Akvizice Slevomatu nám pomůže urychlit růst v regionu,“ dodal Saint.

A obrovský potenciál je také důvod, proč se budou podobné zprávy o fúzích a akvizicích, jako bylo spojení Koloniál.cz a Košík. cz, prodej Slevomatu a další, objevovat i nadále. „Určitě to není zdaleka poslední podobné oznámení. Je to trend, který potrvá minimálně do roku 2020,“ potvrzuje Klega z Acomware.

Český trh se zkrátka dostal do další vývojové fáze. A jak ukazují případy nejvyspělejších zahraničních trhů, budoucnost mají dva typy e-shopů: obří nákupní galerie jako Alza či Mall nebo naopak úzce specializovaní prodejci s věrnou skupinkou zákazníků. V Německu ovládá 60 procent trhu Amazon, v Polsku má zhruba stejný podíl skupina Allegro, do které donedávna patřil právě i český Mall a Heureka.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.