Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Komu vyhovují zpolitizované a nestabilní úřady?

Nový zákon je nezbytný pro lepší fungování veřejné správy. Prozatím lze konstatovat: Nepovedlo se.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Precizní analýza,
klobouk dolů, všechna čest. Akorát ten výsledek je na mašli. Drsné! Díky.
0 0
možnosti

Bohumil Dalsi

2. 10. 2012 10:40
Proč Zákon 218/2002 Sb. nenabyl účinnosti
Mým jednoznačným přesvědčením, proč Zákon 218/2002 Sb., ač je od května 2002 "platný", nikdy nenabyl účinnosti (tj. neuplatňuje se - ač je platný, neurčuje pravidla chování státní správy a státní správa a justice se jím nemusí - a dokonce ani nesmí - řídit), je následující:Zákon byl schválen v době platnosti Opoziční smlouvy a pod velkým tlakem EU. Text vyhovuje tomu, jak znějí obdobné zákony v zemích "evropské patnáctky", proto EU uspokojil. V zemích EU15 ovšem státní správa prošla dlouhým vývojem v demokratických podmínkách a ve většině těchto zemí má před českou státní správou náskok zhruba 40 let.Zákon by byl uspokojil i obě smluvní strany Opoziční smlouvy, kdyby... byla splněna důležitá podmínka, že by oposmluvní bratrstvo  ve chvíli nabytí účinnosti zákona mělo pod kontrolou všechna klíčová místa ve státní správě! Mělo je obsazena svými věrnými. Těm by pak zajišťoval téměř nevyměnitelnost, strukturu by zakonzervoval.Co jsou "klíčová místa" ve státní správě? Místa, která mají zásadní vliv na toky veřejných peněz a na personální politiku, a je už jedno, jestli tento vliv je založen na neformálním vlivu na někoho, kdo má i pravomoci, anebo přímo formálními pravomocemi. Je nemožné paušálně určit, jak se takové pozice jmenují. V roztodivných organizačních strukturách různých institucí státní správy se jmenují různě, a dokonce jsou i obecně začleněna do různých částí organizační struktury, i na růsné úrovně. Nový zákon by organizační struktury do značné míry sjednotil.  Podstatné bylo, aby ve velkém zápase "škatule-škatule-hejbejte se" se na všechna místa, která budou mít budoucí klíčové pravomoci rozhodující pro toky veřejných peněz a pro personální otázky, se dostali jen věrní. Do parlamentních voleb zbývalo pár týdnů a oposmluvní strany se evidentně vůbec nechtěly pouštět do velkého třesku a riskovat, že si proti sobě postaví státní správu. Následné volby (jaro 2002) ovšem skončily překvapivým výsledkem (Připomeňme si fotografii a televizní reportáž, v níž V. Klaus opouští volební místnost se slovy: Právě jste vyfotili vítěze voleb.") Nejenže ODS nezvítězila, volby také potvrdily, že vítězná oposmluvní ČSSD není vnitřně jednotná a oddaná oposmlouvě a že nový předseda strany pověřený sestavením vlády, nemá v úmyslu jít do vlády s ODS. Tím tedy neposkytnul stranám oposmlouvy další 4 roky na příslušné škatule, a naopak se do vlády dostaly další strany, které také chtěly mít na důležitých místech státní správy před zakonzervováním své věrné.  Tím z hlediska zákona nic neskončilo, v dalších letech probíhal tvrdý boj oposmluvních zastánců (a zákulisní rodící se mafiánské struktury) proti ostatním i uvnitř vlastních stran, manifestovaný napovrch svržením Špidly (byť veřejně provedeným formou vykopnutí za lepším), výběrem učebnicové loutky do pozice premiéra, následná větší nestabilita, tanečky prezidentské volby, tahanic o strýce Vika atd.  A ani to nebyl to konec, v následujících letech se ukázalo, že pořádné vnitřní napětí v sobě má i ODS - a opět jednotlivé frakce bojovaly o obsazení důležitých míst svými věrnými, než dojde k zakonzervování! Navíc se totéž ukázalo lidovcům (ti se dokonce rozdělili), a pak i socialistům (i ti se rozdělili), a v mezidobí ještě byli ve vládě zelení a i ti chtěli mít v důležitých funkcích své věrné, než se struktura zakonzervuje. (A i ti se rozdělili.)Po takovém mišmaši trvajícím 10 let už v těch pozicích, které hlavní měrou ovlivňují toky státních peněz a personální politiku veřejné správy, nejsou téměř žádní skuteční odborníci na výkon veřejné služby v předmětných oborech! Tedy žádní takoví, kteří na odbornost nerezignovali a nepodvolují se pokynům ze zákulisí. Výjimky spočítáte na prstech a spíše v úzce zaměřených agenturách, ne na ministerstvech. Tu a tam se sice nějaký omylem dostane i na některé z ministerstev, ale vydrží jen do chvíle, kdy znemožní poslání peněz dle zákulisních pokynů bez ohledu na zákon a výhodnost pro veřejnost, stát a jeho ekonomiku a kvalitu následného řešení.V této situaci a po desetileté amatérsky machiavellské řeži o místa a vliv už a) neexistuje politická vůle něco konzervovat, b) v současné struktuře a nekvalitě státní služby by to ani nebylo v zájmu výkonu veřejné služby. Článek se ptá, komu vyhovuje zpolitizovanáa břídilská státní služba, ale zavedení účinnosti Zákona 218/2002 Sb. by teď zakonzervovalo její stav.Mnohem důležitější v současné situaci byla změna poměrů v justici a na státních zastupitelstvích. Dokud státní zástupci zdržují, nebo dokonce zastavují, vyšetřování politicky a mocensky "citlivých" kauz a projde jim to, dokud soudci konají "svévolně" (kdoví, za jaké motivace)  a kárných žalob se nemusejí bát, bude stále možné obsadit státní správu poslušnými bílými koni a ty, kdo nepřevléknou kabát, exemplárně trestat. Tam je bohužel neuraligický bod.  Všechny kroky ministra Blažka bohužel naznačují, že blýskat na lepší časy se přestalo. Poznámka: Když ještě vládní koalice měla 118 hlasů,  schválení účinnosti zákona mohla i zkusit prohlasovat. S ohledem na pnutí v koalici se jí to jistě nehodilo: John s vlivem na vnitro? Bez Langerových lidí? Bárta s vlivem na MD, ČD, ŘSD slovně se opírající do severočeských kmotrů? Navíc v té téměř vyloučené situaci, že by se kolice o protlačení účinnosti pokusila, pravděpodobně bychom byli veřejnými svědky štěpení ODS už při té příležitosti.  
0 0
možnosti

Rosomák

2. 10. 2012 7:55
14 českých "knížat" před 1200 lety
v Regensburgu přijalo západní křesťanství, jak hlásá českoněmecká cedule v Řezně.Šlo o ty starosty (žádná knížata!), kdo se chtěli politicky vyšvihnout nad své sousedy, kteří přijali východní křesťanství z Velké Moravy.Takhle je to v CZ stále, ouředníci buď otročí své Straně či jsou jako v fifties odsunuti do výroby. Obzvláště velcí ničemové mezi ouředníky se stávají ředitelé odborů a uzavírají smlouvy s dodavateli.Tak čemu se divit? 
0 0
možnosti

Marek Kyncl

1. 10. 2012 3:58
Existuje staré české
Existuje staré české přísloví, a totiž, že kapři si svůj rybník nevypustí. Současný stav úřednictva veřejné správy je přímo živnou půdou pro neefektivnost a rozkrádání. Neexistuje jediný rozumný (a současně čestný) důvod, proč současný stav prodlužovat byť o jediný den. Není třeba žádných expertních komisí, nového zákona, připomínkového řízení, politických úvah. Pouze jediná změna - účinnost zákona o státní službě stanovit na 1. 1. 2013. Pak se začne situace postupně lepšit. Politické strany se vyžívají v tom, že dělají z lidí idioty a proto nám  žádná z nich nám nic takového neslíbila. Děkuji Paní Menzlové, že se věnuje problematice, která je pro další fungování  České republiky mnohem důležitější, než každoroční handrkování o výši daní nebo o rozpočet, které pouze připomíná psa, který se honí za vlastním ocasem.
0 0
možnosti

J97i70ř80í 77K44o70p48i12s

1. 10. 2012 17:40
Sice jsem zákon nečetl
ale řekl bych, že pokud by zakonzervoval současný hrůzostrašný stav, jehož průběh Drábek násobně akceleroval, tak se můžeme s výkonem státní služby do 3 let rozloučit.
0 0
možnosti