Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Ke Schwarzenbergovu konzervatismu

Na názorový text Michala Semína nazvaný Svatořečení je předčasné. Kníže není volbou pro konzervativce, reaguje filozof Jan Vít.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Starej Jakub

27. 1. 2013 15:24
Tohle je ztracená příležitost,
články do novin se píší jinak než články do časopisů pro kolegy za účelem zvýšení počtu publikací.To ale měli autorovi sdělit už na střední škole.
0 0
možnosti

Křivan

27. 1. 2013 10:33
Nic ve zlém
Děkuji asi máte pravdu, když to bylo na "TV".
0 0
možnosti

Vlkodlac

27. 1. 2013 11:22
Nevím co tím chcete říct.
Proč by mělo být něco ve zlém? Jen jsem Vám odpověděl na otázku. Neshledávám na tom nic sporného ani zajímavého.
0 0
možnosti
Ano,
volil sebe, ale provedl ten akt "bez ochrany", vložil ten lístek se svým jménem "naostro", nikoliv v obálce - a starosta obce zahlásil, že tento lístek hodlá vydražit, aby z výnosu zaplatil část obecní kanalizace, což mi přišlo jako pěkně česká douška.
0 0
možnosti

Vlkodlac

27. 1. 2013 11:24
Ano.
Víme. Byla tomu věnována nemalá pozornost.Na té dražbě nevidím nic špatného. Ať si lístek vydraží Šiklová. Může se před ním každý večer modlit k pravdě a lásce a opájet se myšlenkou, jak jsme mohli mít dalšího prezidenta, kterého by nám svět záviděl :-)
0 0
možnosti

Betulaza

26. 1. 2013 21:04
...
Po vyvinutí patříčného duševního úsilí se mi podařilo text dočíst. A musím konstatovat, že se mi jeví jako naprosto nesrozumitelný.
0 0
možnosti

Sam Zajicek

31. 1. 2013 11:59
Zkusim prelozit do cestiny
Domnivam se (po trojim precteni), ze sdeleni clanku je zhruba takoveto:Karel Schwarzenberg je konzervativec. Na to poukazuje i to, ze za duvody pro primknuti se k nemu jsou obvykle udavany vlastnosti, ktere jsou ideove (programove politicky) dost mlhave - "noblesa", "slechtictvi". Coz je tim, ze konzervatismus neni ideologie, ale postoj, ktery nelze vyjadrit souhrnem toho, co je ono "stare dobre", ktere je potreba chranit (a ostatni odvrhnout), ale prostym hledanim dobreho v tom, co jiz je a bylo (treba idea potratu, kdyz na to prijde), a peci o ne. Postoj, ve kterem navazujeme na proud dejin, ale nikoli nutne navratem pred nejaky "zvrat", pouze s vedomim korenu a toho, jak z techto korenu vychazi soucasny stav (opet k potratu - co prevazi: pravo plodu na to, stat se clovekem, nebo pravo matky na rozhodnuti o vlastnim tele? oboji je dulezite a oboji je vyjadrenim tradicnich hodnot - takze konzervatismus zde nic nediktuje, diktuje pouze, jak k problemu pristoupit) . V tomto smyslu je Karel Schwarzenberg ryzi konzervativec, protoze pecuje o to, co mu prijde dobre, napr. obcanskou spolecnost, Patockuv archiv, snazi se smirovat tabory, byt mravny a svetovy. Naopak konzervatismus, ktery haji Semin a Klaus, neni konzervatismem, ale necim jinym (autor se vyhne oznaceni, mluvi o technokracii moci a zaprdenem provincialismu, ale tim oznacuje pouze projevy). S vyse uvedenym se dal v zasade i souhlasit. S cim ale souhlasit nemohu, je to, ze se proti konzervatismu stavi pouhy strasak liberalismu, nikoli liberalni mysleni jako takove. Protoze liberalismus je take postojem a nikoli ideologii, i liberalismus, pokud nema byt anarchii, dle meho nazoru vychazi z dejin a na dejinnou situaci navazuje, i liberal pecuje, a dokonce by mel pecovat i o mravy a svetovost, obcanskou spolecnost, Patockuv archiv, snazit se smirovat a nikoli rozdelovat.V cem je tedy hlavni rozdil mezi liberalem a konzervativcem? Dle meho nazoru neni ani tak v jejich postoji k minulosti, ale spise v postoji k budoucnosti. Liberal ma (jak mirne ironicky autor priznava Zemanovi) vize.  Tutez moznost priznava i ostatnim, z cehoz vyplyva i podstatne rovnostarstvi (na rozdil od konzervativce, ktery muze, slovy autora, "velkomyslne shlizet na minority"). A vyplyva z toho politicky boj, zatim nejlepe zatim vyjadreny demokratickym zrizenim. Pricemz poznamenam, ze politicky boj, pokud nesklouzne k populismu (a populismus neni liberalismus), neni rozdelovanim - liberal se prateli i s lidmi opacne vize (mozna az na ty, kteri nerespektuji, nebo v dusledku nerespektuji, liberalovo pravo na to, mit vizi a prosazovat ji). Nesouhlasim ani s tim, ze Semin a Klaus nejsou konzervativci. Jsou. Totiz kazdy postoj ma nepochybne i svou pokleslou formu. Zatimco se da souhlasit s autorem, ze Schwarzenberg reprezentuje to lepsi z konzervatismu (ackoli jeho oportunni pristup k vladnimu angazma ho vskutku poskozuje a poskozuje i jeho konzervativni svatozar), Klaus a zvlaste Semin reprezentuji to, co se stane, kdyz se postoj ideologizuje (napr. vytvorenim duality pokrok-upadek) a misto chapani dejin dochazi k popreni ci revizi nejake jejich casti.Podobne pokleslou formu ma samozrejme i liberalismus - at uz ve smyslu autorem zmineneho zbozsteni individua, ci naopak ve smyslu skalniho pragmatismu, nebo ve smyslu vytrzeni z dejinnosti, popreni dejinnosti jako celku. Samozrejme je mozne, ze autor chce rict neco uplne jineho a jak muj "preklad", tak ma polemika jsou mimobezne. Ale to je nepochybne autorova chyba, ze nedokaze mluvit srozumitelne cesky.
0 0
možnosti

Ctirad Bednář

26. 1. 2013 16:07
Množství nabubřelých slov
zde nemá jiný cíl než zamaskovat jinak očividnou nelogičnost tvrzení, že Schwarzenberg, hájící vraždění nenarozených dětí, svatbu chlapa s chlapem či adopce dětí homosexuálními páry, je prý konzervativec.Tuto prolhanou nestoudnost neomarxistů měl Dr. Bátora kromě jiného zřejmě na mysli, když nesl transparent: "Intelektuálové, jděte už do hajzlu!"
0 0
možnosti

Livadia

26. 1. 2013 14:22
To byla patrně jen ironie ve
To byla patrně jen ironie ve smyslu, že rodový majetek je jediné, na čem KS záleží celý jeho život a vždy bude.
0 0
možnosti
Díky za zajímavý text a formulaci myšlenek
Jak vidno, Zemanovým voličům tohle nic neříká... :-)
0 0
možnosti

26. 1. 2013 21:40
Mohl byste jednu myšlenku sdělit i nám?
Řekl bych , že s myšlenkovou "plností" autor přesně koreluje s Karlem.
0 0
možnosti

Livadia

26. 1. 2013 11:56
Názory míváme často rozdílné,
Názory míváme často rozdílné, ale v tomto mi mluvíte z duše.
0 0
možnosti

Vlkodlac

26. 1. 2013 11:26
To je skoro neuvěřitelné.
Co všechno někdo dokáže nablábolit ohledně jednoho nedostudovaného lesníka, synka, který se dobře narodil, který projevuje jedinou konzervativní hodnotu - lásku k rodovému majetku.Dokud si neuvědomíme, že to není nic jiného, než autorův příspěvek k budování poppolitického kýče, pokračování pravdoláskové havlovské lži.
0 0
možnosti

Ctirad Bednář

26. 1. 2013 14:07
Láska k rodovému majetku
není konzervativní hodnota.
0 0
možnosti
Znamenitý článek
Problematika velmi aktuální, snad ještě více, než kdy jindy.Vždycky si vzpomenu na tuto scénu z Života Briana:BRIANYou don''t need to follow me. You don''t need to follow anybody! You''ve got to think for yourselves. You''re all individuals!FOLLOWERSYes, we''re all individuals!BRIANYou''re all different!FOLLOWERSYes, we are all different!
0 0
možnosti