Kdy bude dálnice D47 konečně sjízdná?

Výsledek práce parlamentní vyšetřovací komise k nesjízdné dálnici D47 pod vedením volebního manažera ČSSD Jana Birkeho vypadá podle očekávání. Naši slovutní poslanci v podstatě dospěli k závěru, že škody v řádu miliard a nesjízdná dálnice nejsou natolik významným problémem, aby si pošramotili vztahy s bohatými stavebními firmami.

István Léko 8.6.2017
Dálnice D1 (dříve D47) u Ostravy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice D1 (dříve D47) u Ostravy. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA
Dálnice D1 (dříve D47) u Ostravy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Očekávalo se to už dříve a občanská iniciativa Vraťte nám stát na to upozorňovala již na počátku roku 2016, když měl být zvolen poslanec ČSSD Jana Birke do role předsedy parlamentní vyšetřovací komise ke zvlněné dálnici D47.

Už tehdy tato nevládní protikorupční organizace poukazovala na to, že o řádné vyšetřování nebude zájem, protože představitelé sociální demokracie, ale i dalších politických stran, které nesly dříve vládní odpovědnost, jsou z doby přípravy a realizace dálnice D47 politicky zodpovědní za problémy této finančně nákladné stavby. Objevilo se i vážné podezření, že některé stavební firmy mohou být zapleteny do financování politických stran.

Tankodrom či tobogan

Minulý týden zveřejněný výsledek práce sněmovní vyšetřovací komise pod vedením volebního manažera ČSSD Jana Birkeho vlastně vypadá podle očekávání. Nic pozoruhodného se nezjistilo, komise neshledala žádná pochybení, která by se jakkoliv dotýkala zájmů stavebních firem. A vláda byla vyzvána k hledání odpovědnosti pracovníků Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a stavebního dozoru, kde je již předem jasné, že žádná taková odpovědnost tak jako tak shledána nebude.

Stavební firmy by si neměly dělat, co se jim zlíbí, a postavit za peníze daňových poplatníků dálnici, jejíž parametry se postupně blíží tankodromu či toboganu. Ani není správné, ponechají-li si neoprávněně účtovanou miliardu, jež je už sice promlčená, ale představuje nezákonné obohacení.

Naši slovutní poslanci v podstatě dospěli k závěru, že škody v řádu miliard a nesjízdná dálnice nejsou zase tak významným problémem, aby jim stály za tu práci, a hlavně aby si pošramotili vztahy s bohatými stavebními firmami. Nikdo totiž nepochybuje, že v době výstavby selhalo i samotné ŘSD, když nedostatečně kontrolovalo práci stavebních firem a nechalo je v podstatě postavit dálnici z odpadových materiálů. Ostatně samo ŘSD v minulosti podalo na své dotčené bývalé pracovníky trestní oznámení, které však v důsledku práce policie vyznělo do ztracena.

Ale to přece neznamená, že by si stavební firmy mohly dělat, co se jim zlíbí, a postavit za peníze daňových poplatníků dálnici, jejíž parametry se postupně blíží tankodromu či toboganu. Ani to neznamená, že je správné, ponechají-li si tyto společnosti neoprávněně účtovanou miliardu, jež je už sice promlčená, ale představuje nezákonné obohacení. A už vůbec to neznamená, že je v pořádku, aby tytéž stavební firmy vysávající veřejné peníze nadále dostávaly od státu další a další miliardové zakázky. A přesně tím se vyšetřovací komise pod vedením Jana Birkeho měla zabývat, ale nezabývala.

Spíše občané než kmotři

Dotčené stavební firmy tedy mohou otevřít šampaňské, za neoprávněně získanou miliardu mohou jistě nakoupit mnoho beden. Společně s nimi mohou oslavovat i politici a bývalí vysoce postavení úředníci, kteří stav dálnice D47 z nedbalosti nebo záměrně způsobili.

Neměli by poslanci více reprezentovat občany než stavební firmy a jejich kmotry?

Oči pro pláč tak zbudou občanům, kteří budou muset opět zaplatit, aby někdy v budoucnu byla dálnice konečně sjízdná. A přitom si budou klást otázku, zda by poslanci přece jenom neměli více reprezentovat občany než stavební firmy a jejich kmotry.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.