Kdo zkrotí policii, státní zástupce a nevládní organizace?

Nová komunální zastupitelstva, ale i vláda Bohuslava Sobotky se dostaly do těžké situace. To, co je vyneslo na politické posty, jim zároveň brání smysluplně pracovat, protože aktivistické spolky jsou plné lidí, kteří nedostali příležitost. Píše Václav Vlk.

Policie, státní zastupitelství, neziskové organizace | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Policie, státní zastupitelství, neziskové organizace | foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice
Policie, státní zastupitelství, neziskové organizace | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V Česku se odehrává protikorupční tažení, jež přineslo mnoho předpisů a zákonů – například o zadávání veřejných zakázek č. 137/2006 Sb. a jeho novelizaci podle zákona č. 55/2012 a v lednu 2014 na něj navazující „metodiku zadávání veřejných zakázek“. V podstatě však neumožňují, aby veřejná správa fungovala správně.

Tyto zákony a následná činnost orgánů činných v trestním řízení totiž znemožňují nejen vrcholným představitelům obcí, měst a samospráv, ale i skupinám osob včetně volených zástupců, někde dokonce celého zastupitelstva, bránit se udáním, podivným odborným posudkům a „právním názorům“ státních zástupců, aniž by jim hrozilo trestní stíhání. Dokonce pro ně začíná být nebezpečné vypsat, schválit a provést veřejnou zakázku.

Nedemokratické právní výklady

Například loni 8. prosince policisté zahájili stíhání deseti bývalých radních a dvou exstarostů obvodu Ostrava-Jih kvůli dvěma veřejným zakázkám na údržbu zeleně z let 2007 a 2010. Bývalí radní, kteří se podle policie podíleli na rozhodování o vítězích zakázek, jsou obvinění ze zneužívání pravomoci veřejného činitele nebo zneužití pravomoci úřední osoby a porušení povinností při správě cizího majetku.

Zdá se, že téměř každé rozhodnutí volených zástupců podléhá „schválení“ policie a státního zástupce, což je v rozporu s principy demokracie.

Sedm obviněných včetně bývalých starostů Otakara Veřovského a Karla Sibinského je z ČSSD, pět z ODS. Policie následně přiznala: „Protikorupční policie v poslední době prověřila desítky dalších ostravských veřejných zakázek především v souvislosti s podezřením vůči lobbistovi Martinu Dědicovi.“

Zdá se tedy, že téměř každé rozhodnutí volených zástupců podléhá „schválení“ policie a státního zástupce, což je v rozporu s principy demokracie. Navíc jsou občas právní výklady policie a státních zástupců nejen nedemokratické, ale i ekonomicky škodlivé. Za této situace už některé obce začaly požadovat „konzultace“ s policií, případně s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS), aby jim schválily, co smějí odhlasovat, jiné se snaží tajit, kdo a jak hlasoval, a další zvažují referenda, protože policie přece nemůže obžalovat všechny dospělé občany obce.

Právní výklady policie a státních zástupců však jsou neodhadnutelné. Například dvě klády přes potok místo můstku, což je nejlacinější, by mohly být označeny za trestný čin poté, co někdo napíše „posudek“, že dlouhou dobu lidé chodili přes brod, a můstek je tudíž zbytečný.

Tunel Blanka

Z toho hlediska bude zajímavé sledovat pražský magistrát v čele s bývalou šéfkou organizace Transparency International ČR Adrianou Krnáčovou, protože narazí na věci, které sama prosazovala. Totéž platí pro některé nové radní, poslance či ministry. Ti se totiž zasazovali o dnes platné zákony proti korupci a úplatkářství, jež však jsou často kontraproduktivní. Třeba zákon o maximálně 20 procentech víceprací, což je například u novátorské a u nás nikdy nevyzkoušené stavby, jako je tunel Blanka, nesmysl.

Zákon o maximálně 20 procentech víceprací je v případě natolik novátorské a u nás nikdy nevyzkoušené stavby, jako je tunel Blanka, nesmysl

Ukazuje to vývoj nákladů na podobné stavby v zahraničí, kde není neobvyklé, že konečné náklady přesáhnou o sto i více procent ty plánované. Například původní rozpočet na výstavbu Opery v Sydney činil sedm milionů australských dolarů (zhruba 130 milionů korun), přičemž byl několikanásobně překročen a náklady se vyšplhaly až na 102 milionů (zhruba 1,9 miliardy korun). Popřípadě výstavba stuttgartského nádraží – z původních 4,1 miliardy je dnes odhadovaných 18 miliard eur (původně 101, nakonec asi 442 miliard korun).

V Praze nelze podle dnešního výkladu právníků, policie a státního zastupitelství ukončit kauzy Opencard a Blanka. Ať rozhodne magistrát jakkoli, může být a bude napaden oponenty. A Policie ČR zahájí činnost. Pokud se magistrát pokusí nechat věci „vyhnít“, a nedokáže zajistit otevření tunelu Blanka „včas“ – a není jisté, co znamená včas – má na krku žalobu za další mnohamilionové škody. Podle právníků neexistuje právně čisté stanovisko vylučující možnost trestního stíhání.

Kácení stromů versus bezpečnost dopravy

Tento problém ukazuje jednodušší příklad než tunel Blanka. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) kácí dle zákona okolo tratí stromy, aby zajistila bezpečnost dopravy – aby na ně nepadaly, případně tím nebyla způsobena škoda, eventuálně „rozsáhlá škoda“. SŽDC také musí vyloučit možnost úrazu či smrt cestujícího kvůli střetu vlaku s padlým stromem, přičemž součástí zákona je paragraf o trestním postihu osoby, která takovou událost svou nečinností způsobila.

Pracovníci Správy dopravní železniční cesty se obávají pokut a trestních stíhání, protože bez „bumážky“ byly pokáceny stovky a možná tisíce stromů

Ministerstvo životního prostředí, respektive Česká inspekce životního prostředí, však podle zákona o ochraně přírody tvrdí, že se tyto stromy kácejí protizákonně, bez „bumážky“ na každý strom. Tím vzniká vysoká škoda na základě ceny pokácených stromů. Dle ochránců přírody je kácení možné jen po povolení, aniž by „ochranáři“ měli stanoven nějaký termín pro vyřízení, či se řídili zákonem o bezpečnosti dopravy.

Bez „bumážky“ však byly pokáceny stovky a možná tisíce stromů, a proto se pracovníci SŽDC obávají pokut a trestních stíhání. Pokud byly stromy pokáceny neoprávněně a sečte se jejich cena, může někdo dospět k názoru, že byla způsobena mnohamilionová škoda. A někdo za to bude potrestán.

Případ Lesy ČR

Podobné je to v případě výstavby dálnic a silnic, kde se už více než dva roky nedaří vysoutěžit někoho, kdo by zpracoval plány, natož aby stavěl. Dan Ťok po nástupu do postu ministra dopravy zjistil, že na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) leží mnoho spisů týkajících se smluv na výstavbu, stížností na výběrová řízení či nerealizovaných výběrových řízení, protože se pod rozhodnutí nikdo neměl odvahu podepsat. Navíc většina odpovědných pracovníků ŘSD údajně čelí vyšetřování, nebo trestnímu stíhání.

Policisté začali stíhat tři zaměstnance Lesů ČR pro pokus o podvod. Pokud bude obviněným prokázán, hrozí jim až deset let vězení.

Prakticky stejná situace je ve státním podniku Lesy ČR, který obhospodařuje většinu našich lesů. Například Transparency International ČR na něj podala trestní oznámení kvůli zakázkám na informační technologie – údajná škoda 3,5 milionu. Kriminalisté Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality SKPV na konci roku 2013 zadrželi zaměstnance Lesy ČR, který byl obviněn z trestného činu pletichy při veřejné soutěži a veřejné dražbě a od té doby je ve vazbě.

V květnu 2014 bylo oznámeno, že podle protikorupční policie se tři zaměstnanci Lesů ČR pokusili tento státní podnik připravit až o dvanáct miliard korun v rámci smluv o poskytování poradenské činnosti a rekonstrukci infrastruktury Informačních a komunikačních technologií (ICT). Policisté je začali stíhat pro pokus o podvod. Pokud bude prokázán, hrozí obviněným až deset let vězení.

Trestní stíhání za svou práci

Za svou práci na ministerstvech, obecních úřadech a ve státních organizacích je trestně stíhaných mnoho osob, v podstatě žádný případ však nebyl vyřešen. Většina žalob končí stažením nebo osvobozujícím rozsudkem, načež se státní zástupci odvolají a tito lidé jsou dále vláčeni po soudech.

Za svou práci na ministerstvech, obecních úřadech a ve státních organizacích je trestně stíhaných mnoho osob, v podstatě žádný případ však nebyl vyřešen

Aniž by si toho veřejnost všimla, česká města a menší obce nejsou schopné utratit značnou část financí určených na jejich rozvoj, ladem proto leží miliardy z Bruselu i ty naše. Pokud se však přestane do obcí investovat – nebudou se provádět generální opravy komunikací, rozvodů a budov –, začnou česká města včetně Prahy zanedlouho vypadat jako za socialismu – oprýskaná, špinavá a s lešeními u domů.

Nejen nová komunální zastupitelstva, v jejichž čele jsou občas občanští aktivisté, ale i vláda Bohuslava Sobotky se dostaly do neřešitelné situace. To, co je vyneslo na politické posty, jim zároveň brání smysluplně pracovat, protože aktivistické spolky jsou stále plné lidí, kteří nedostali příležitost, a použijí své schopnosti k ničení.

Podpora Bruselu a velvyslanectví USA

Dosud se nepodařilo pronásledování maskovaná bojem proti korupci, který rozpoutali občanští aktivisté za podpory Bruselu a velvyslanectví USA, zastavit. Sobotkova vláda je bezmocná. Pokud se domnívá, že se zachrání náhradou vlastní vůle a rozumu za vztah k USA založený nikoli na kritice amerických mesiášských sebeklamů, ale na vazalském „pomahačství“ a jejich posilování a šíření, mýlí se.

Dosud se nepodařilo pronásledování maskovaná bojem proti korupci, který rozpoutali občanští aktivisté za podpory Bruselu a velvyslanectví USA, zastavit

Také přikyvování Bruselu má své meze, což ukázal návrh, vlastně „rozkaz“, že ČR „dobrovolně přijme deset tisíc syrských uprchlíků“. Je tedy pravděpodobné, že dříve, či později nastoupí vláda Andreje Babiše. Dokáže však zkrotit státní zástupce a policii, které kryje síla „neziskovek“, Bruselu a amerických diplomatů?

Pokud nikoli, ocitneme se v područí policie, státních zástupců, nevládních organizací a aktivistů podporovaných a řízených ze zahraničí částečně naivními levičáky a zčásti tvrdými byznysmeny a lobbisty skrývajícími se za hezká slova a sliby. Vladimir Putin se musí radovat.



Počet příspěvků: 33, poslední 5.1.2015 10:33 Zobrazuji posledních 33 příspěvků.