Kde je ten Augiášův chlév v pražském dopravním podniku?

Zpráva auditorské společnosti KPMG, kterou má ČESKÁ POZICE k dispozici, půlmiliardové škody v DPP kvůli předraženým zakázkám nepotvrdila.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTK, ČESKÁ POZICE, UrbČeská pozice

Pamatujete si na horké léto roku 2012, kdy pražskou politikou cloumalo dění v Dopravním podniku hlavního města Prahy (DPP)? Vše začalo loni v únoru, kdy primátor hlavního města Bohuslav Svoboda (ODS) oznámil, že stav pražského dopravního podniku je ve vážném stavu a je zapotřebí podezřelé smlouvy uzavřené v minulosti podrobit auditu. Kontroly vybraných zakázek se ujal tým advokáta Václava Lásky.

O několik měsíců později primátor v České televizi prohlásil, že z Láskova „auditu“ vyplývá, že v dokumentaci dopravního podniku je doslova „Augiášův chlév“; v červenci pak Svoboda dodal, že zakázky podniku byly předražené zhruba o půl miliardy! Šlo o silná vyjádření, která se však ani po půl roce nepodařilo ověřit. A nyní je zpochybňuje i dopis od auditorské společnosti KPMG adresovaný 18. ledna generálnímu řediteli DPP Milanu Křístkovi, který má ČESKÁ POZICE k dispozici.

KPMG uvádí, že nemůže po prostudování předložených dokumentů potvrdit daný odhad případné škody na majetku DPP, pokud nějaká existuje

Šéf největší pražské městské společnosti si od KPMG vyžádal odpověď na dotaz, zda lze potvrdit, že škoda, kterou DPP kvůli některým zakázkám utrpěl, činila půl miliardy korun. (Z dopisu mimo jiné také vyplývá, že odpověď od KPMG Křístek hodlá poskytnout policii, která se ho na předražení zakázek též dotazovala.)

Odpověď KPMG je následující: „Přestože zpráva Mgr. Lásky obsahuje indikaci škod utrpěných DPP, nemůžeme po prostudování předložených dokumentů potvrdit daný odhad případné škody na majetku DPP, pokud nějaká existuje.“ V dopise se dále konstatuje, že i když na základě obdržených dokumentů nelze učinit závěr o vzniku škody a její výše z předložených materiálů nevyplývá, nedá se vyloučit, že existují jiné informace a dokumenty, ze kterých by bylo možné vznik škody potvrdit a určit její výši.

Dodejme, že již v srpnu loňského roku přinesla MF Dnes informaci, že do podniku míří audit vedený společností KPMG, který se měl několika vybranými zakázkami zabývat a zaměřit se na ekonomickou stránku věci.

Vybranými deseti zakázkami a smluvními vztahy pražského dopravního podniku za uplynulých pět let, u nichž existovalo podezření, že jsou pro firmu nevýhodné, se od loňského května zabýval na základě smlouvy s městem tým kontrolorů kolem advokáta Václava Lásky. Láska za své služby včetně tří konzultantů inkasoval dle smlouvy odměnu do milionu korun bez DPH.

„Člen Kontrolní skupiny – advokát považuje za důležité sdělit, že po posouzení všech zjištění a poznatků v rámci provedené kontroly v jejich vzájemné provázanosti a souvislosti, nese manažerské řízení společnosti DPHMP v letech 2007–2011 všechny znaky organizované trestné činnosti se zdokumentovanou škodou přesahující 500 000 000 Kč,“ zaznělo například ve shrnutí Láskovy kontroly (viz příloha PDF).

V návaznosti na Láskovu prověrku podal dopravní podnik kvůli údajně nevýhodným smlouvám trestní oznámení. V ten samý den však dozorčí rada DPP sesadila z představenstva podniku generálního ředitele společnosti Vladimíra Liche. Spekulovalo se, že na pozadí tohoto postupu byla obava z výsledků šetření vybraných deseti zakázek. Primátor tehdy uvedl, že Lichovo odvolání bylo snahou znevěrohodnit šetření zakázek v dopravním podniku.

Bude nový audit

Dopisem KPMG však snaha vypátrat a vyčíslit případné škody vzniklé kvůli zakázkám zadaným v minulých letech nekončí. Letos v lednu dozorčí rada podniku schválila, že bude proveden forenzní audit. Zkoumat se bude šest vybraných transakcí uvedených v Láskově analýze a prověřovat se budou nadlimitní veřejné zakázky realizované jednotkou Zásobování za poslední čtyři roky.

Forenzní audit bude zkoumat šest vybraných transakcí uvedených v Láskově analýze a nadlimitní veřejné zakázky za poslední čtyři roky„Výsledky forenzního šetření by měly upozornit na nestandardní transakce, odhalit případná podvodná jednání včetně identifikace klíčových rizik, pokud jde o slabiny kontrolního mechanismu, a doporučit nápravná opatření,“ řekl k novému auditu předseda dozorčí rady DPP Jiří Pařízek. Jak uvedl generální ředitel Křístek, představenstvo DPP na něj vypíše výběrové řízení.

Podle zdrojů ČESKÉ POZICE blízkých vedení dopravního podniku by měl být audit zaměřen čistě na ekonomickou stránku věci, nebudou se řešit jen v médiích propírané kauzy a neměla by kolem něho panovat tak vypjatá politická atmosféra, jako tomu bylo například u Láskovy kontroly.

Primátorova show

Jelikož byly Láskově kontrole podrobeny zakázky z éry řízení DPP Martinem Dvořákem (2007 až 2011), primátor se tehdy dostal do křížku s bývalým šéfem podniku a jeho spřízněnou advokátní kanceláří MSB Legal (dříve Šachta & Partners). Dvořák a „šachtovci“ primátora kritizovali, že šlo o jeho zbrklou hurá akci. „Nejedná se o žádný sofistikovaný forenzní audit, ale pouhou právní analýzu, metodiku, jejíž provádění není (na rozdíl od forenzního auditu) regulováno jakýmikoliv předpisy,“ uvedl loni v červenci spolumajitel MSB Legal David Michal.

Další z partnerů této advokátní kanceláře, Marek Stubley, ČESKÉ POZICI nyní sdělil, že o dopise KPMG nevěděl, ale že ho názor auditorů na údajnou půlmiliardovou škodu nepřekvapil. „Byla to politická hra a tlak,“ řekl.

„Byla to politická hra a tlak,“ je přesvědčen partner kanceláře MSB Legal Marek Stubley Zeptali jsme se primátora Bohuslava Svobody, jak zpětně hodnotí svá pronesená slova v České televizi a skutečnost, že se zatím případné škody nepodařilo vyšetřit. Na SMS neodpověděl, telefon nezvedal.

Svobodovi neupíráme dobré úmysly, které ho – doufejme – tehdy vedly k zadání šetření v dopravním podniku. Způsob provedení však působil dojmem, že primátor pojal kontrolu též jako „sóloakci“, vědom si šance na zisk politických bodů na veřejnosti. Proč by jinak dlouho před finálním dokončením analýzy hovořil v televizi o kontrole zakázek a nazýval situaci v DPP bombasticky Augiášovým chlévem?

Dopravní podnik je jakožto společnost ve vlastnictví hlavního města dotována z kapes daňových poplatníků. Doufejme, že nový forenzní audit přinese konkrétní výsledky a veřejnost se konečně dozví, zda v DPP skutečně řádila „škodná“ a jaké škody případně napáchala.

Petr Hovorka rozladěný člověk To byla krásná doba, také s nostalgií vzpomínám. Dodnes... 22:14 6.2.2013

Počet příspěvků: 21, poslední 13.2.2013 05:16 Zobrazuji posledních 21 příspěvků.