Kauza mýto: Podezřelé ticho na antimonopolním úřadu

Diskuse o kauze mýto zúžená na druhého muže vládního hnutí ANO Jaroslava Faltýnka odsouvá z pozornosti podezření, že se z ÚOHS stal pod vedením padlého politika ČSSD Petra Rafaje nástroj organizovaného zločinu.

István Léko 28.3.2019
Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petr Rafaj. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petr Rafaj. | foto: ČTK
Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petr Rafaj.

Rozsáhlý policejní zásah v Brně před třemi týdny přinesl oprávněný zájem veřejnosti i médií. Zatímco v případě brněnských stavebních zakázek vedla razie k obvinění řady osob, a dokonce jejich vazebnímu stíhání, ve věci úkonů na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) je podezřelé ticho. Objevily se sice alarmující informace, že jde zejména o souvislost se zakázkou za desítky miliard korun na mýtný systém na silnicích (dvanáct let jej vybírá rakouská firma Kapsch), ale středobodem mediálního zájmu se stal pouze druhý muž vládního hnutí ANO Jaroslav Faltýnek.

To je naprosto v pořádku, jenže mezi podezřelé údajně patří nejen ředitel firmy Kapsch Karel Feix, ale i předseda a místopředsedkyně ÚOHS Petr Rafaj a Eva Kubišová. O těchto úřednících se však v médiích hovoří minimálně, přičemž moc dvou nejvýše postavených osob v antimonopolním úřadu je mnohonásobně větší než deseti Faltýnků dohromady.

Zpochybnění právního státu

Pominu nyní nezpochybnitelný fakt, že Petr Rafaj, který řídí ÚOHS už deset let, je politickým exponentem ČSSD. Poté, co se nedostal do sněmovny, se strana o svého člověka postarala a po skončení mandátu v roce 2015 mu premiér Bohuslav Sobotka navrhl prodloužit mandát i na druhé šestileté období. A pominu i skutečnost, že Rafaj byl opětovně jmenován v době, kdy se v kritické fázi řízení před ÚOHS nacházela jedna z největších kauz takzvaného stavebního kartelu, kde jednoho z účastníků zastupoval blízký osobní přítel tehdejšího premiéra Sobotky.

Děsivé podezření nezpochybňuje pouze důvěru ekonomických subjektů, zadavatelů i dodavatelů ve fungování brněnského antimonopolního úřadu, jenž rozhoduje o jejich právech a povinnostech a v konečném důsledku o desítkách miliard korun v rámci veřejných zakázek. Zpochybněna je tím podstata fungování České republiky jako právního státu!

Podstatné je, že diskuse takto zúžená na Faltýnka odsouvá na okraj mimo náležitou pozornost podezření, které je ze všech nejzávažnější – že se z antimonopolního úřadu, který má být nezávislým státním úřadem garantujícím svobodnou hospodářskou soutěž a férový proces zadávání veřejných zakázek, stal pod vedením padlého politika ČSSD Rafaje nástroj organizovaného zločinu.

To už by totiž nešlo jen o selhání politiků nebo o kauzu vrhající stín na fungování politických stran a hnutí, ale o fatální selhání nesmírně mocné instituce, jednoho z pilířů státu, který byl zřízen, aby podobným praktikám předcházel. Jde o děsivé podezření, které nezpochybňuje pouze důvěru ekonomických subjektů, zadavatelů i dodavatelů ve fungování brněnského antimonopolního úřadu, jenž rozhoduje o jejich právech a povinnostech a v konečném důsledku o desítkách miliard korun v rámci veřejných zakázek. Zpochybněna je tím podstata fungování České republiky jako právního státu!

Otázka nezávislosti

Právní experti varují, že rozhodovací činnost ÚOHS sice podléhá přezkumu soudu, ale reálně se uplatňuje pouze v omezeném rozsahu, a navíc s poměrně dlouhým časovým odstupem. Pro jednotlivé zadavatele a dodavatele není prakticky možné soudit se o každý pochybný verdikt antimonopolního úřadu – a pro soudy není bohužel vždy možné tato pochybení, neřkuli zločiny odhalit.

S ohledem na závažnost kauzy mýtné a jejích důsledků je však již nyní třeba se ptát, jak bude garantována další nezávislá práce antimonopolního úřadu, která je zcela klíčová pro řádné fungování státu v oblasti hospodářské soutěže i veřejných zakázek

Už proto, že ÚOHS jako každý správní úřad disponuje v mnoha případech takzvaným správním uvážením, jehož přezkoumatelnost soudy je mnohdy problematická. Kromě toho nutnost uskutečnění veřejných zakázek k zajištění obecných potřeb neposkytuje čas pro neustálé souzení se s institucí, u níž samotné by měl platit předpoklad spravedlivého a nezávislého rozhodování.

V této kauze budou rozhodující výsledky vyšetřování. S ohledem na závažnost celé věci a jejích důsledků je však již nyní třeba se ptát, jak bude garantována další nezávislá práce antimonopolního úřadu, která je zcela klíčová pro řádné fungování státu v oblasti hospodářské soutěže i veřejných zakázek. Odpověď na tuto otázku čekáme především od samotného Petra Rafaje a od osoby, která ho do postu jmenovala – český prezident Miloš Zeman.

Počet příspěvků: 1, poslední 29.3.2019 01:01 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.