Kauza Modrý mák: Odboráři chtějí nazpět jedenáct milionů korun

Odborový svaz dopravy vsadil v roce 2011 na obchodování s mimo jiné s modrým mákem, z čehož se vyklubal podvod.

Nizozemská firma Fynerdale Holdings, za níž stojí uhlobaron Marek Čmejla,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nizozemská firma Fynerdale Holdings, za níž stojí uhlobaron Marek Čmejla,... | foto: MAFRA - archivShutterstock
Nizozemská firma Fynerdale Holdings, za níž stojí uhlobaron Marek Čmejla,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Posláním odborářů je bránit práva zaměstnanců. Když v roce 2011 stávkovali proti úsporným reformám Nečasovy vlády, dokázali paralyzovat dopravu v zemi. V ten samý rok se však jeden z vlivných svazů pustil poněkud nezvykle do investování. Celá akce dopadla katastrofálně. Odborový svaz dopravy (OSD) vsadil na riskantní projekt obchodování s potravinářskými komoditami, především modrým mákem. Z lákavé obchodní příležitosti se vyklubal podvod.

Ztratily se nejen peníze, ale neexistovaly ani deklarované stovky tun zboží. Odboráři přišli o jedenáct milionů korun, které do dnešního dne nedostali zpět. Městský soud v Praze iniciátory celého projektu – manžele Stavjaníkovy a agropodnikatele Josefa Pospíšila „odměnil“ pobytem ve vězení od pěti do deseti let. Čtvrtému obžalovanému – právníkovi Janu Vrbenskému uložil za porušení povinností při správě cizího majetku 18měsíční podmínku. Vrbenský podle soudu nevěděl, že obchod s mákem je fiktivní. V případu bude pokračovat odvolací soud.

Lukrativní artikl

LN zjistily, že odboráři nyní hodlají peníze vymáhat soudní cestou. Připojí se při hledání peněz k dalším poškozeným, kteří podobně jako odborový svaz uvěřili, že by masivními investicemi mohli zbohatnout na obchodování s mákem, rozinkami či ořechy. Nejde o nepodstatné hráče: uhlobaron Marek Čmejla prostřednictvím svých firem do potravinářské „příležitosti“ v letech 2007 až 2011 vložil okolo tří miliard korun. Zesnulý magnát Luboš Měkota do máku, rozinek a kmínu investoval 460 milionů a miliardář Karel Komárek ze skupiny KKCG vynaložil přibližně čtvrt miliardy.

V roce 2011, kdy se dopravní odboráři začali o obchod s potravinářským zbožím zajímat, byl český modrý mák lukrativním artiklem. V domnění, že vydělají, půjčili odboráři s roční splatností jedenáct milionů korun společnosti Aida, která se zabývala nákupem máku.

Předseda odborového svazu Luboš Pomajbík uvedl, že jeho organizace případ s aktéry kauzy bedlivě sledovala. „Soudní líčení jsme samozřejmě sledovali, Odborový svaz dopravy byl stranou žalující. Zástupce svazu chodil na jednání soudu, já jsem před soudem vypovídal v pozici svědka. Rozsudky padly v trestní kauze, finanční prostředky hodláme nadále vymáhat v součinnosti s ostatními, mnohem významnějšími investory,“ napsal LN odborový šéf.

V roce 2011, kdy se dopravní odboráři začali o obchod s potravinářským zbožím zajímat, byl český modrý mák lukrativním artiklem. V domnění, že vydělají, půjčili odboráři s roční splatností jedenáct milionů korun společnosti Aida, která se zabývala nákupem máku. „Nedáváme vajíčka do jednoho košíku. Byla to zajímavá příležitost,“ vysvětlil před dvěma lety v průběhu vyšetřování šéf svazu Pomajbík investiční zájem.

Nenalezené peníze

Nejpodivnější na celé věci zůstává fakt, že se vyšetřovatelům ztracené peníze, celkem několik miliard, nepodařilo nikdy najít

Jenže místo zbohatnutí se příběh zkomplikoval. Když dopravní odboráři po roce chtěli své miliony vrátit, na jejich výzvy a upomínky už nikdo nereagoval. Nejpodivnější na celé věci zůstává fakt, že se vyšetřovatelům ztracené peníze, celkem několik miliard, nepodařilo nikdy najít. „Aby se z těchto peněz nenašlo téměř vůbec nic, je něco naprosto neobvyklého a nebývalého,“ upozornila předsedkyně senátu Monika Křikavová.

Nejvíce se spekuluje o původu peněz napumpovaných do makových transakcí uhlobaronem Čmejlou. Ty totiž do firem nakupujících fiktivní mák (přes nizozemskou Fynerdale Holdings) přitekly z Čmejlovy skupiny Appian, která „proslula“ privatizací Mostecké uhelné společnosti či plzeňské Škodovky.

Jan Vrbenský: Nevěřím soudu. Kvůli Burešovi

Předseda Vrchního soudu v Praze Jaroslav Bureš považuje setkávání s advokáty za standardní záležitost. Když v lednu vysvětloval, proč zašel poobědvat s vlivným právníkem a přítelem premiéra Radkem Pokorným, uvedl, že „nezávislost soudce se odvíjí od jeho osobní integrity“. Lidové noviny však narazily na konkrétní soudní případ, v němž se Burešova schůzka ukazuje problematická. Jde o kauzu modrého máku, v níž před třemi týdny padly nepravomocné tresty.

Jeden ze souzených, advokát Jan Vrbenský, se teď obává, že odvolací soud – řízený předsedou Burešem – nebude nezávislý. „Zcela určitě se některý z účastníků tohoto řízení odvolá, tak se jen těším na řízení u Vrchního soudu v Praze, doufám, že si pan předseda Bureš dá zase schůzku s Radkem Pokorným, právním zástupcem Škody Transportation, která patří Marku Čmejlovi – abychom to měli všechno pohromadě,“ pronesl Vrbenský ve své závěrečné řeči ve veřejném líčení.

Nervózní právník

Co souzeného právníka znervóznělo? Že je stíhaný v „makovém“ v případu, v němž mocný uhlobaron Čmejla naletěl skupině podnikatelů a přišel až o dvě miliardy korun. Čmejlovým zlatým podnikatelským vejcem je spoluvlastnictví strojírenského obra z Plzně Škody Transportation.

„Setkání předsedy Vrchního soudu v Praze Jaroslava Bureše s Radkem Pokorným, právním zástupcem Škody Transportation, mě tedy logicky vede k obavě, že existují nadstandardní vztahy mezi předsedou Vrchního soudu v Praze a advokátem, který zastupuje obchodní zájmy Marka Čmejly. Moje vyjádření bylo reakcí na schůzku, která dne 6. září 2016 proběhla mezi Burešem a Pokorným v restauraci Kalina na Starém Městě v Praze,“ komentoval svou obavu o nezávislost vrchního soudu Vrbenský.

Plánuje proto další kroky. „V souvislosti s touto schůzkou uvažuji o vyloučení jakéhokoliv soudce Vrchního soudu v Praze z projednání mého odvolání,“ přiblížil Vrbenský. Pro Bureše takové setkání problém nepředstavuje. „Asi bychom těžko našli mnoho soudců, kteří nemají v řadách advokátů přátele, zejména spolužáky, s nimiž chodí na pivo, sportují či zajdou na oběd a večeři,“ hájí se Bureš. Souhlasí s ním i většina předsedů krajských soudů. Vrbenský je nicméně přesvědčený, že na výše postavené soudce by měly platit přísnější regule.

„Znám dobře argumentaci JUDr. Bureše, že rozhodující je osobní integrita soudce, a souhlasím s ní, protože správně osobně integrovaný soudce se takové schůzky vyvaruje, jakkoliv by to mohlo omezit jinak přátelské vztahy s jinou osobou. Funkce předsedy Vrchního soudu v Praze s sebou logicky nese jistá etická omezení, a právě proto by ji měly zastávat osoby, které jsou ochotny a schopny se jim dobrovolně a v zájmu společnosti podvolit,“ míní Vrbenský. Před třemi týdny mu pražský městský soud vyměřil 18měsíční podmínku, ale dodal, že o podvodech v obchodu s mákem nevěděl.

Vyloučení soudců

O případném vyloučení soudců Vrchního soudu v Praze bude v první instanci rozhodovat trestní senát téhož soudu. Pokud by ho senát zamítl, může se Vrbenský odvolat k Nejvyššímu soudu. Trestní řád vyloučení soudců umožňuje. Jde o případ soudce (ale i policisty, státního zástupce či přísedícího u soudu), u kterého se může objevit pochybnost, „že pro poměr k projednávané věci nebo k osobám, jichž se úkon přímo dotýká, k jejich obhájcům, zákonným zástupcům a zmocněncům, nebo pro poměr k jinému orgánu činnému v trestním řízení nemůže nestranně rozhodovat“.

Podle znalců zákrut trestního práva však vylučování představuje zcela krajní řešení. „Jde o velmi výjimečnou věc. Roky jsem nic takového neviděl,“ potvrdil LN Libor Vávra, předseda Městského soudu v Praze. Podle soudců, s nimiž redakce mluvila, skutečnost, že se předseda soudu s někým zná, ještě automaticky neznamená, že by to ohrožovalo nestrannost rozhodování soudců daného soudu. Šéf soudu navíc podle nich má velmi málo nástrojů, jak do konkrétní kauzy zasáhnout.

„Předseda soudu může ovlivnit jedině rozvrh práce na začátku roku. To se stalo loni v listopadu či prosinci,“ dodal předseda Vávra. Šance, že by Vrbenský dosáhl, aby se jeho kauzou zabývali vrchní soudci v Olomouci místo Prahy, není příliš velká. Mluvčí pražského vrchního soudu Jan Fořt informoval, že na jeho soudu zatím Vrbenského návrh na vyloučení soudců vrchního soudu nepřistál. Rovněž dodal, že zatím si nikdo v kontextu Burešovy schůzky nestěžoval.

Zatím odmlka

Šéf Vrchního soudu v Praze Bureš byl kvůli setkání s Pokorným v luxusní restauraci Kalina u ministra spravedlnosti Roberta Pelikána (ANO). Jejich jednání však provází mlčení. Ani jeden z nich ho nechtěl komentovat. Jde přitom o v pořadí druhý pohovor. Poprvé Pelikán řešil Burešovu návštěvu večírku advokátní kanceláře Pavla Němce. Na setkání organizované exministrem spravedlnosti Němcem se před dvěma roky sešla advokátská esa, ale také například expremiér Petr Nečas a jeho žena Jana (dříve Nagyová), která je stíhaná v rozvětvené kauze Nagygate.

Pelikán kvůli bohatým společenským konexím Bureše dokonce zvažoval, že na šéfa soudu podá kárnou žalobu. Nakonec spor skončil domluvou. Loni už Bureš na večírku Němcovy kanceláře chyběl. „Dosáhli jste toho, že na akci, kam bych jinak šel, jsem nešel, protože bohužel je tu spousta lidí, kteří nedokážou rozlišovat věci podstatné od nepodstatných,“ řekl Bureš loni v únoru webu Neovlivní.cz, který na sporné kontakty šéfa soudu upozornil první.

Ještě před pohovorem s Burešem uvedl ministr Pelikán v polovině ledna, že dodržování etických pravidel pro soudce považuje za důležité. „Pokud je někdo soudcem a neřku-li tedy předsedou takto vysoce postaveného soudu, tak prostě musí přijmout určitá sebeomezení tak, aby si veřejnost mohla být zcela jistá, že nedochází k žádnému ovlivňování věcí,“ prohlásil ve vysílání Českého rozhlasu. Po setkání s Burešem se ale ministr Pelikán odmlčel. Není proto jasné, s jakým výsledkem jejich jednání skončilo.

Martin Shabu, Ondřej Koutník

Uhlobaron s basovou kytarou

  • Miliardář Marek Čmejla patří k nejbohatším Čechům. Na přelomu milénia se zviditelnil při privatizaci Mostecké uhelné společnosti.
  • Tento případ se Čmejlovým životem táhne jako nit. Případ začali pitvat čeští i švýcarští vyšetřovatelé. Na podzim 2013 skupinu uhlobaronů švýcarský soud v Bellinzoně za privatizaci nepravomocně odsoudil. Čmejla si má dle verdiktu za mřížemi pobýt čtyři roky. Případ se však podivně protahuje, neboť dosud nebyl nařízen odvolací soud.
  • V roce 2002 se Čmejlovo jméno objevilo v souvislosti s koupí strojírenské firmy Škoda Transportation. K plzeňské továrně se tehdy dostala podobně jako v případě Mostecké uhelné neprůhledná společnost Appian Machinery, za kterou jednal Čmejla se svým kolegou Jiřím Divišem.
  • Po rozsudku v Bellinzoně se Čmejla na podzim roku 2013 začal stahovat z tuzemského trhu – například z firmy Medicon, která provozuje polikliniky.
  • V důsledku utlumení podnikatelských aktivit zároveň ukončil spolupráci s kanceláří MSB Legal, známou spoluprací s lobbistou Ivem Rittigem.
  • Je oficiálním spolumajitelem Škody Transportation. Tím je například i plzeňský hejtman Josef Bernard z ČSSD.
  • Čmejla hraje na basovou kytaru v kapele Všichni svatí.

Miliardy v máku

  • Asi nejnepovedenější investicí miliardáře Marka Čmejly byly tři investované miliardy korun do obchodu s potravinářským zbožím – modrým mákem, ořechy a rozinkami.
  • Místo výdělku zbyly Čmejlovi oči pro pláč. Nešlo o reálný obchod, ale o podvod. Nechal se napálit skupinou podnikatelů, kteří ho připravili až o dvě miliardy korun. Čmejlovi nezbývá než peníze vymáhat soudně.
  • Principem podvodu s mákem byl začarovaný kruh firem, ve kterém investoři ztratili kontrolu. Uhlobaron Čmejla podle policie poskytl tři miliardy společnostem Ytrix a Poppyseed Limited. Ty měly za úkol získat mák od domácích pěstitelů a zemědělců (firmy Agrobyškovice, Aida a Bohemia Profiinvest).
  • Koncovým nákupčím máku byla společnost Tadorna. Háček spočíval v tom, že Tadorna za mák platila penězi, které jí poslaly již zmiňované producentské a pěstitelské firmy Agrobyškovice, Aida a Bohemia Profiinvest – celkem šlo o 6,7 miliardy.
  • Vyšetřovatelé podezřívali z podvodu i advokáta Jana Vrbenského. Soud ho však v této části zprostil obžaloby.
  • Spekuluje se o původu peněz napumpovaných do makových transakcí. Ty do firem nakupujících fiktivní mák přitekly z Čmejlovy skupiny Appian, která „proslula“ privatizací Mostecké uhelné společnosti či plzeňské Škodovky.

Řež o lokomotivy

  • Mezi Českými drahami a Škodou Transportation se v posledních letech vede jeden z nejožehavějších tuzemských sporů. Citlivý je politicky i obchodně.
  • Lukrativní kontrakt na 20 vysokorychlostních elektrických lokomotiv od Škodovky podepsaly České dráhy v roce 2004. Termín dodání byl stanoven do konce roku 2009, splněn však nebyl. Škodovka, vlastněná kyperskou společností Ceil, je dodala o čtyři roky později.
  • Vedle toho se Škoda Transportation o několik let opozdila s předáním příslušných povolení k provozování lokomotiv v zahraničí.
  • Kvůli prodlevám na straně Škody se dráhy domáhaly pokuty ve výši 938 milionů korun. Škodovka naopak požadovala po ČD doplatek ve výši 1,1 miliardy korun. Arbitráž před rozhodčím soudem vypukla v roce 2012. Spor se táhl až do listopadu 2015. Arbitři rozhodli, že dráhy mají Škodovce zaplatit 467 milionů korun coby doplatek kupní ceny za lokomotivy a dalších 628 milionů korun jako inflační navýšení.
  • Na začátku ledna 2016 podaly dráhy prostřednictvím kanceláře Weil trestní oznámení s podezřením, že rozhodci způsobili svým rozhodnutím státu škodu. Vyšetřovatelé letos v lednu případ odložili.
  • Škodovku ve sporu zastupuje advokátní kancelář premiérova přítele Radka Pokorného.

Kauza „modrý mák“ byla klasickým podvodným letadlem

  • Jedním z těch, kdo se napálili, byl i uhlobaron Marek Čmejla. Spolumajitele Škody Transportation podvodníci připravili až o dvě miliardy korun.
  • Mezi zatím nepravomocně odsouzenými za podvod s mákem figuruje právník Jan Vrbenský. Proti podmínečnému trestu se odvolal. Má však obavu, že Vrchní soud v Praze nebude nezávislý.
  • Vrchní soud v Praze vede Jaroslav Bureš. LN informovaly, že loni v září se soukromě sešel s vlivným advokátem a přítelem premiéra Radkem Pokorným.
  • Radek Pokorný poskytuje právní služby mimo jiné Čmejlově strojírenské společnosti Škoda Transportation.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.