Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Kapitola 31. Holocaust jako křesťanské selhání

Po holocaustu nemají křesťané právo klást na Židy žádné duchovní a morální požadavky, které nekladou sami na sebe.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Radoslav Dycka

23. 12. 2011 6:33
Pricina a nasledek
Moc dekuji za tento serial, dlouho jsem si tak "nepohovel", jako tady. Ale..Pro tento dil mi ale trochu prijde, ze zamenujete nasledek za pricinu. Manipulovalo snad krestanstvi s civilizaci bileho muze tak, ze ji dotlacilo k antisemitismu, holocaustu a vsem dalsim anti....ismum, kterymi v soucasne i v minulych dobach trpela (tak, jak to popisujete vy), nebo civilizace bileho muze at uz vedome ci podvedomne (historie krestanstvi neni nic jineho, nez jeho neustala "adaptace" na dobove politicke a jine pozadavky, takze dnesni krestanstvi s tim puvodnim ma malo spolecneho...) pouzivala krestanstvi k naplnovani sve "spolecenske objednavky"? Krestanstvi je produktem a nastrojem bileho muze, nikoli naopak.Navic chybi vymezeni, co pod pojmem "krestanstvi" vidite vy. Pokazde, kdyz je v clanku pouzity pojem krestanstvi, evidentne za tim pojmem vidite jine jeho vyjadreni, aspekt, nebo vliv (mozna je to pochopitelne, kdyz se tema na nekolik velkych knihoven ma zpracovat v kratkem clanku, ale na druhou stranu je to zavadejici a trochu populisticke), ktery casto s krestanstvim jako nabozenstvim ma malo spolecneho a tyka se spis kategorii obecne psychologickych, nebo socialnich (samozrejme, ze se tyto struktury navzajem ovlivnuji, ale nelze je zamenovat). Krestanstvi neni cirkev (cili instituce, navic instituce povytce politicka a totalitarni, ktera sice "mluvi za cloveka (pardon, prece za Boha...)", ale jeji zastupci nemaji "cloveci" legitimitu vzeslou z volby ci jakehokoli jineho demokratickeho postupu, cili po cirkvi a jejim vykladu krestanstvi nemuzeme chtit, aby byla demokraticka). Stejne tak krestanstvi neni naivni predstava "lidu" o tom, co je to krestanstvi (formovana prave cirkvi a tudiz snadno manipulovatelna dnes tak a zitra jinak).
0 0
možnosti

5. 7. 2011 11:04
Židy vždy vyvražďovali zejména Křesťané,
a měli u toho většinou ještě ze sebe sama i dobrý pocit. Vyvraždili tak i Aztéky a Inky, násilím obrátili na svoji "víru" polovinu Zeměkoule, aby jim sloužila.(Teď jim to "vracejí" Muslimové, kteří chtějí totéž co Křesťané - peníze a moc.)Jenže z vraždících křesťanských rukou samozřejmě nepromlouval Bůh, ale jen a pouze ty nejprimitivnější zvířecí instinkty - uchránit co nejvíce ze (vždy) omezených zdrojů pro sebe a své genetické následovníky.Ježíš byl Žid. Jeho matka Marie byla Židovka, stejně jako jeho otec Josef byl zase jen Žid (opomeneme-li tu létající jitrnici - Ducha Svatého). Na Ježíšovo Židovství křesťané jaksi zapomínají. Židé jsou národem Knihy. Vždy byli vzdělanější, pracovitější a úspěšnější, než jejich sousedé. To už z podstaty věci nemohlo dopadnout dobře...Bylo třeba něco na Židy vymyslet.
0 0
možnosti
Křesťanství a antisemitismus?
Nečetl jsem pane Kurasi ostatní díly kromě tohoto. Domnívám, se, že se velmi mýlíte nejenom vy, ale i ostatní vámi citovaní, jestliže křesťanství chápou jako antisemistské. Křesťanství takové nikdy ani nebylo. To byste zrovana tak mohl říci, že je antibudhistické, antihinduistické atd. a měl byste pravdu. Kromě toho, nejen židé jsou semité. Křesťanství se jako náboženská filisofie vždy vyznačovalo nenávistí ke všemu, co je jiné, co nehlásá stejný názor. Stoupence jiných náboženství a jiných názorů nemilosrdně likvidovalo, a to zejména a přirozeně v Evropě. Ale to vy přece velmi dobře víte. Židé vlastně mohou mluvit o štěstí, že v Evropě přežili. Vůbec nechápu, jak to dokázali. Totéž se nedá říci např. o stoupencích Isidina kultu, o katarech, o templářích a mnoha dalších.To neznamená, že jsem zastáncem židovského náboženství. Podle mého názoru je každé organizované náboženství pouze společenstvím lidí, kteří touží po moci a majetku. Judaismus nevyjímaje. Domnívám se, že to mohu jako očitý svědek zodpovědně prohlásit. Byl jsem v jisté době židem a v jiné křesťanem.Jestliže tedy dnes někdo prohlašuje, že „Vzkaz holocaustu křesťanské teologii je, že ať to církev stojí cokoli na jejím chápání sebe, musí konfrontovat ideologie implicitní v její doktrinální tradici, odpojit se od ideologických deformací a konvertovat k pravdě,“ pak říkám, ano? A ke které? Protože pokud ten pán hovoří materialisticky (jak to tak vypadá), pak tím zřejmě myslí, že by si katolická církev měla přiznat podíl na vině za holocaust a kát se. Kdyby mluvil v duchovním smyslu, pak by takovou pitomost nemohl vyslovit.Jenže, aby si katolická církev dávala vinu za holocaust a sypala si popel na hlavu, to mi příjde rovněž dost hloupé. Možná se ten autor jen snažil zviditelnit.Kdyby totiž katolická církev měla skutečně konvertovat k "pravdě", pak by musela zapomenout téměř dva tisíce let své historie, přiznat, že od Ježíšovy smrti žila ve lži, a v touze po moci a majetku totálně zmanipulovala a překroutila jeho učení. Musela by si přiznat vinu za stamiliony vyvražděných a umučených jinověrců (nejen těch šest milionů židů za druhé světové války), musela by prohlásit, že celá jeji existence byl strašlivý a bohužel tragický omyl. Opravdu si někdo myslí, že to udělá?Při veškeré úctě k obětem si nemyslím, že vinu za holocaust nesou křesťané, totéž by pak bylo možné říct o každém, kdo v té době žil na této planetě a nic proti tomu neudělal, včetně židů. Já to pane Kurasi nebyl, narodil jsem se o něco později. A hlavně jsem přesvědčen, že vinu za holocaust nenese nikdo, čímž nepopírám právo na pozemskou spravedlnost. Prostě se domnívám, že existuje karma, které nepodléhají pouze jednotlivé žijící bytosti, ale také národy, planety, hvězdy a vůbec celý vesmír. Že vše musí jednout zemřít, aby se uvolnilo místo pro něco nového. Nevím, co to bude, ale jsem si jist, že to bude o něco lepší, než je to dnes.Těším se na to, že jednou lidstvo dospěje k poznání, že bůh je něcoza hranicemi naší reality a současně její součástí,  těším se, že lidé jednou pochopí, co tím Ježíš myslel, když říkal, že království je v nás a všude kolem, co myslel slovy "... rozštípněte dřevo, jsem tam, zvedněte kámen, a také tam budu". To ovšem v Novém zákoně nenajdete. Doufám, že lidstvo jednou dospěje k poznání, že boha si nelze přivlastňovat a vlastnit. Ať už křesťané nebo židé.A když tak čtu příspěvek pana Erpyho výše, říkám si, jo jo, krůčky tady jsou, kéž je jich víc. Zdravím pane Erpy i vás pane Kurasi.
0 0
možnosti

Spisovatel

26. 6. 2011 17:23
Nacismus NENÍ křesťanské
Nacismus NENÍ křesťanské hnutí, ostatně má společné základy s marxismem-leninismem. Nacisté se hlásili k jakémusi pro vlastní potřeby zmanipulovanému pohanství.A Holocaust, bohužel, není jedinou a dokonce ani největší, genocidou v dějinách. Perzekuce a někdy i genocida menšin, je, bohužel, také dost častým jevem.Takže spojovat Holocaus s křesťanstvím je hovadina. mimochodem, když část Španělska ovládali muslimové, prchali jeden čas Židé z muslimské do křesťanské části.Ale nepřátelstí k menšinám je skutečně fenomén, který stojí za zkoumání. 
0 0
možnosti

Erpy

25. 6. 2011 21:53
Tož jak to je .
Vážený pane Kurasi , přepečlivě jsem si pročetl celý váš  příspěvek v mnoha pokračováních , který na mne postupně činí dojem ,že křesťanství(?) , evropa , amerika , nebo lidé žijící v těchto enklávách by měli mít nekonečné výčitky za židovský holocaust ? Budíž na začátku řečeno , že holocaust , tak jak ho naprogramoval a poté i prováděl německý nacismus je historicky neomluvitelný zločin na lidskosti . Nicméně , nelze tvrdit ,že za tenhle odsouzeníhodný  čin musí pykat celá komunita lidí a celé křesťanství . Ono je to asi celé podstatně složitější , než se nám , pane Kurasi snažíte namluvit . Protože nejsem ani historik , ani filosof , ale jenom technicky vzdělaný člověk ( mám dva technické doktoráty a dva inženýrské tituly ; kromě toho jsem se účastnil 20 let mezinárodního výzkumu a po roce 89 jsem 21 let pracoval pro jednu poradenskou německou firmu ve své profesi po celém světě ) použiji ke svým argumentům pouze osobní ( případně kontaktní ) zkušenosti . Pro prví aproximaci bych chtěl uvést známý výrok umírajícího rabího ze starého židovského vtipu : “ Alles ist anders “ . Co jsem vlastně já ? Můj děda , za c.k. byl asi 7 let ulánem v c.k. armádě a po smrti své první ženy si z Haliče přivedl svou druhou ženu . Problém nastal na Moravě , anžto děda byl římský katolik a děvče z Haliče židovka ( dcera obchodníka z kůžemi ). Ale láska  , která je nad náboženstvími a ideologiemi zvítězila . Nakonec se místní děkan ř.k. církve dohodl s místním rabím na tom , že dívka přestoupí na křesťanství , ale některé vztahy nebo úkony budou obojetné . Reálně jak to bylo , znám jeno z doslechu v rodině . Moje maminka pocházela z toho manželství a svým zaměřením byla křesťankou ( téměř až bigotní ) a takto vychovávala i mne . Zato babička mne jako batole neučila židovskou víru , ale vštípila mi víc než  základy němčiny , takže v pěti letech jsem téměř plynule mohl kromě češtiny užívat i němčinu . Za protektorátu , kdy babičce hrozil koncentrák , se za ní pan farář Běhounek postavil s takou vehemencí , že v klidu zemřela  v roce 1971 v Československu a nenásledovala své spoluvěrce . Tak vám , pane Kurasi nevím , v čem je problém . Rabí v našem městečku zemřel v Mathausenu , ale než ho odvedli , mnohokrát si se mnou , s malým klukem , povídal a opravoval mou němčinu . Přeskočím-li dlouhou dobu a přejdu ke svému ůčinkování pro Mníchovskou firmu , vzpomenu nejvíce na Izrael . Tam jsem se kromě neuvěřitelně vyspělého státu se všemi důsledky ( kam se hrabou USA , zejména západnější státy ) setkal s židovskými věřícími tak konzervatívního zaměření , že mi , samozřejmě přeneseně ,  připomínali vyžírky státního systému tak jak je známe v řadě států evropy a také u nás . Já nemám nic proti lidem , kteří si usmysli věřit v Baala , nebo jakéhokoliv jiného boha , ale proč by s tím měli zatěžovat stát ve kterém žijí ? Samozřejmě mi nepřísluší posuzovat ortodoxní židovství , ani se o to nebudu snažit ; je samozřejmě v plné kompetenci Izraele jak si ve své vnitřní politice bude počínat , nicméně si nemyslím , že ( kromě současné příznivé politické situaci ) mohu jednoznačně vyslovovat posudky , či odsudky chování jiných demokratických komunit . To zajisté platí pro mne , ale myslím si že i pro vás , nebo ne ?Úplně na závěr . Někdy v roce cca 1986 jsem našel v Praze starého rabí ( je to zajímavé že na starém židovském hřbitově kde jsem se snažil vyfotografovat zašlý nápis) , kterému jsem se svěřil se svou pochybnost , kdo vlastně , z hlediska víry jsem . Vyslechl mne a že  podle tradice bych měl být žid , hovor jsme dokončili ve vinárně  Blatnička  kde mi řelkl  ať nesoudím a nehledám , že bůh nám to všem spočítá a jakákékoliv lidské snažení je nekompetentní hloupostí . Tož vám pane Kurasi nevím .
0 0
možnosti