Kam se v nové strategii koncernu Volkswagen posune česká Škoda?

Debata o možné změně strategie koncernu Volkswagen – větší odlišení tří značek VW, Seat a Škoda – se rozhořela poté, co odbory v Německu volaly po větším „přiškrcení“ české Škody.

Vzákemná konkurence koncernových značek dělá vrásky na čele Matthiasi... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vzákemná konkurence koncernových značek dělá vrásky na čele Matthiasi... | foto: Ilustrace Richard CortésČeská pozice
Vzákemná konkurence koncernových značek dělá vrásky na čele Matthiasi... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Volkswagen chce v rámci koncernu více odlišit jednotlivé značky. Jak to může ovlivnit českou Škodu? Koncern Volkswagen dospěl na úrovni vrcholného managementu k tomu, že chce více odlišit své tři mainstreamové značky – tedy VW, Seat a Škodu, aby si méně konkurovaly. Jak toho ale chce docílit, zatím šéf koncernu Matthias Müller neprozradil. Mnoho možností ovšem koncern nemá.

Müller k budoucímu možnému odlišení značek jen řekl, že koncern vytyčí nové zaměření pro značky na evropském trhu v rámci 14 definovaných zákaznických skupin (o jaké konkrétní skupiny jde, však ani nenaznačil). Debata o možné změně strategie se rozhořela poté, co nedávno odbory v Německu volaly po větším „přiškrcení“ české Škody. Chtějí, aby mladoboleslavská automobilka více platila za koncernové technologie a aby se například výroba některých modelů přesunula do Německa.

Žádná nová myšlenka

Škodě možná nic jiného z hlediska výroby nezbude. Potýká se totiž s nedostatkem výrobních kapacit a v Česku momentálně nemá už moc prostoru k rozšíření. Po technologické stránce pak Škoda má v koncernu určité úkoly (například vývoj motorů s vícebodovým sekvenčním vstřikováním paliva /MPI/), takže ohledně plateb je situace nejistá.

Větší diverzita koncernových značek hlavního proudu není novou myšlenkou. Objevila se už několikrát v historii koncernu a většinou byla příčinou takových myšlenek právě Škoda, která svým úspěchem znepokojovala některé manažery značky Volkswagen i odbory.

Větší diverzita koncernových značek hlavního proudu není novou myšlenkou. Objevila se už několikrát v historii koncernu a většinou byla příčinou takových myšlenek právě Škoda, která svým úspěchem znepokojovala některé manažery značky Volkswagen i odbory. Naposledy se takové diskuse vedly zhruba před dvěma lety, ale byly ukončeny jako nepodstatné poté, co se celá skupina musela začít vypořádávat s následky mnohem vážnějšího problému – kauzou Dieselgate.

Diskuse se zaměřením pro Škodu se vedly v různých směrech. Zvažovalo se například, že by se automobilka mohla stát opět více nízkorozpočtovou značkou, byť ne přímou konkurencí Dacie. Druhým extrémem byly úvahy, že by Škoda mohla konkurovat třeba švédskému Volvu důrazem na bezpečnost, rodinu a také třeba ekologické technologie. Žádný z těchto směrů nakonec značka nepřijala a přirozený vývoj z ní udělal automobilku, jaká je dnes. Otázkou je, kam se může v rámci nové strategie posunout.

Nepravděpodobné omezení

Jednou z cest, jak by se mohla Škoda odlišit, je technická. V minulosti tomu tak vlastně bylo, automobilka u některých modelů používala v koncernu poměrně nestandardní řešení – příkladem mohou být třeba modely Roomster, Yeti, ale i další, které nemají standardní koncernové podvozkové skupiny, ale využívají kombinaci dílů z různých vozů.

Koncern může omezit využití moderních technologií ve vozech Škoda, třeba poněkud nabídku motorů. U agregátů to nastat může, ale u techniky je to velmi nepravděpodobné – vývoj v oblasti digitalizace je v automobilovém průmyslu jednou ze současných hlavních hybných sil a Škoda nemůže zůstat stranou coby „nedigitální“ značka.

Jenže technickou diverzitu se koncern nedávno rozhodl de facto omezit, dnes stojí většina aut značky na standardizované platformě a výjimkou je v podstatě jen model Rapid, který ovšem v příští generaci také přejde na platformu MQB v provedení A0. Otázkou je, jestli technické odlišení může v budoucnu fungovat – Škoda nebude mít možnost použít nějakou starší platformu, jelikož ji koncern nemá. Vlastní podvozkové skupiny bude vyvíjet jen těžko, to by bylo příliš drahé.

Koncern může omezit využití moderních technologií ve vozech Škoda, třeba poněkud nabídku motorů. U agregátů to nastat může, ale u techniky je to velmi nepravděpodobné – vývoj v oblasti digitalizace je v automobilovém průmyslu jednou ze současných hlavních hybných sil a Škoda nemůže zůstat stranou coby „nedigitální“ značka. O některé detaily technické výbavy sice mohou být budoucí škodovky ochuzeny, ale to nebude u zákazníka znamenat zásadní rozdíl.

Postupná změna

Již v rámci nastíněného hledání cest v rámci jakýchsi 14 skupin lze předpokládat, že značky trochu změní zacílení na různé zákazníky. Seat by se nadále mohl posunout ke sportovnějšímu pojetí a mohla by se z něj stát značka pro mladé zákazníky – bude klást největší důraz na digitalizaci. Škoda by naopak mohla být navenek nejkonzervativnější značkou, cílit bude třeba na rodiny nebo starší zákazníky. A možná může přijmout roli levnější značky. Čím konkrétně se značky odliší? Nejvíce to mohou udělat v oblasti designu, dále pak v zaměření jednotlivých modelů.

Ať koncern sáhne po jakémkoli řešení, nejspíš nepůjde o dramatické a dynamické změny. Značky se budou měnit postupně tak, aby zákazníci nebyli příliš zmateni a aby jednotlivé automobilky efektivně využily své vývojové kapacity.

Už dnes asi můžeme říci, že ten, kdo uvažuje o koupi octavie, asi nehledá coby alternativu VW Golf. Tak se pak musejí více lišit i další modely. Volkswagenu se to přitom v uplynulých letech docela dařilo – třeba Škoda Kodiaq a Volkswagen Tiguan Allspace jsou vlastně úplně stejná auta, ale zákazníci je vnímají trochu odlišně. Jen hrozí, že si toho zákazníci všimnou, a proto bude třeba do budoucna na odlišení modelů více zapracovat. S tím, jak koncern vyplnil všemožné skuliny na trhu, to nebude jednoduché, ale pečlivým zacílením na různé zákaznické skupiny toho možná docílit lze.

Poslední cestou, jak se mohou značky více odlišit, je teritoriální působnost. Ta se ale nebude týkat otázky evropského trhu, kde značky působí všechny a kde asi těžko mohou třeba na jednom trhu omezit nabídku modelů oproti trhu sousednímu. Teritoriální odlišnost proto bude hrát větší roli především z hlediska globálního odlišení značek. Ty jsou totiž na různých trzích vnímány různě a koncern s tím bude pracovat. Třeba v Indii je Škoda vlastně docela luxusní značkou a je otázkou, zda to chce a bude koncern měnit.

Firmy hledají cesty na nové trhy a v rámci nové strategie určitě proběhnou další diskuse, kam mají značky vstoupit. Třeba cestu do Íránu Škoda vzdala, stále se spekuluje, jestli může vstoupit do USA – nové úvahy ale nejspíš znamenají, že v tomto případě Škoda zelenou nedostane. Ať už však koncern sáhne po jakémkoli řešení, nejspíš nepůjde o dramatické a dynamické změny. Značky se budou měnit postupně tak, aby zákazníci nebyli příliš zmateni a aby jednotlivé automobilky efektivně využily své vývojové kapacity.



Počet příspěvků: 2, poslední 3.11.2017 11:52 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.

Autor

Luděk Vokáč

Luděk Vokáč. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Další autorovy články