Jsou spanilé jízdy Miloše Zemana do krajů součástí jeho kampaně?

Prezident Miloš Zeman by měl zvážit své cesty do krajů v době kampaně, nebo náklady na setkání s občany jako bezúplatné plnění zahrnout do volebního limitu, jenž dnes činí 50 milionů korun. Nebude-li do nich jezdit, ušetří tím komplikace Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí i sobě jako kandidátovi.

Martin Shabu 8.8.2017
Prezident Miloš Zeman na návštěvě Jihomoravského kraje. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prezident Miloš Zeman na návštěvě Jihomoravského kraje. | foto: Anna Vavríková, MAFRA
Prezident Miloš Zeman na návštěvě Jihomoravského kraje. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Patří instalace jeviště a řečnického pultíku včetně ozvučení na náměstí ve Slaném, kde v dubnu vystoupil Miloš Zeman, do nákladů na prezidentskou kampaň? Tuto a mnohé další otázky bude muset posuzovat nově vytvořený Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (dále jen Úřad). U Zemana, který navíc tvrdil, že nepovede kampaň, je posuzování o to těžší, že výkon jeho funkce koliduje s dobou, kdy proběhne souboj o prezidentský post.

Podle člena Úřadu Jana Outlého by Zeman měl své cesty do krajů v době kampaně zvážit, anebo náklady na setkání s občany jako bezúplatné plnění zahrnout do volebního limitu. Ten v současnosti činí 50 milionů korun. „Prezidenti do krajů jezdí a lze říci, že je to součást pojetí prezidentského úřadu u nás. Tuto tradici ale nyní konfrontuje přímá volba a kontrola nákladů kampaně, což dřív nebylo. Když prezident do krajů v době kampaně jezdit nebude, ušetří tím komplikace Úřadu i sobě jako kandidátovi,“ upozornil Outlý.

Čilý cestovatel

Prezident Zeman přitom patří mezi čilé cestovatele. Krajské samosprávy za jeho návštěvy od Zemanova zvolení v roce 2013 do začátku května zaplatily téměř 17 milionů korun. Outlý naznačil, jaké náklady by se měly započítávat do nákladů: „Jestliže během návštěvy v kraji uspořádá město nebo kraj setkání s občany, jak to vidíme, to znamená, že tam bude pódium a ozvučení, je to pro kandidáta nějaké plnění, které mu umožňuje představovat se potenciálním voličům. Ostatní kandidáti za to musejí platit. Měl by to započítávat do limitu kampaně jako bezúplatné plnění.“

Prezident Zeman patří mezi čilé cestovatele. Krajské samosprávy za jeho návštěvy od Zemanova zvolení v roce 2013 do začátku května zaplatily téměř 17 milionů korun.

Varoval také před možností, že se některý z neúspěšných kandidátů kvůli nedodržení rovných podmínek bude domáhat neplatnosti voleb u soudu. Jako součást kampaně chápe Zemanovy cesty po krajích Karel Komínek, předseda Institutu politického marketingu. „Jde o kontaktní kampaň, při níž se politici setkávají s voliči. V posledních několika letech jsme svědky něčeho, čemu se říká permanentní kampaň,“ uvedl Komínek v rozhovoru pro LN, v němž zároveň popisuje slabá místa novely zákona o sdružování v politických stranách.

Zemanův mluvčí Jiří Ovčáček tvrdí, že kritika výjezdů souvisí se závistí politické konkurence, která na náměstí není schopna přilákat tisíce lidí. „Nejsou kampaní. Pan prezident je absolvuje už od roku 2013. Slíbil, že bude přímo hovořit s občany,“ uvedl Ovčáček na Twitteru.

Výjezdy za lidmi jsou krokem ke znovuzvolení

„Žijeme v době permanentních kampaní,“ říká v rozhovoru předseda Institutu politického marketingu Karel Komínek.

LIDOVÉ NOVINY: Měly by se cesty prezidenta Miloše Zemana do krajů započítávat do finančního limitu pro kampaně?

KOMÍNEK: Jednoznačně ano. Jde o kontaktní kampaň, při níž se politici setkávají s voliči. V posledních několika letech jsme svědky něčeho, čemu se říká permanentní kampaň. Masivně do Česka přišla až s hnutím ANO, které po volbách v roce 2013 svůj volební tým nerozpustilo, ale posílilo. Od té doby se intenzivně věnuje budování značky a pana Babiše osobně. Jak vidíme z průzkumů, tato strategie se dlouhodobě vyplácí. To, co dělá pan prezident Zeman, je obdobné.

LIDOVÉ NOVINY: Lze oddělit výkon funkce prezidenta od vedení kampaně?

KOMÍNEK: Je nešťastné, že chce někdo kontrolovat politické kampaně, které se však velmi komplikovaně definují. Novelou zákona o sdružování v politických stranách se to obešlo. Zákon proto raději neříká, co kampaň je. Naopak definuje, co kampaň není, a od kdy do kdy probíhá. Když ale prezident Zeman oznámil, že hodlá kandidovat znovu, fakticky svou kampaň již zahájil. Od té doby je na všechno jeho konání potřeba nahlížet tak, že to jsou kroky k jeho opětovnému zvolení.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se dají vyčíslit náklady na kampaň, když cesty prezidenta po regionech většinou hradí kraje?

KOMÍNEK: To je extrémně komplikované. I podle mých informací v současnosti veškeré náklady hradí kraj, který ho zve. Hrad tudíž nemá žádné náklady. To, že se ale někdo někam postaví, je tam aparatura a mluví k lidem, případně se předtím rozdávají letáky s avízem na akci, by podle mne od zbytku šlo oddělit. Bude to ale velmi složité zpětně zjistit jen z účetnictví.

LIDOVÉ NOVINY: Zvýhodňuje to Miloše Zemana oproti ostatním kandidátům?

KOMÍNEK: Samozřejmě. Je v roli favorita z důvodu, že je mnohem více zapsán v povědomí lidí. Když voliči alternativní politickou nabídku neznají, nemohou se pro ni ani rozhodnout. Jde také o přístup prezidenta do médií. Prostřednictvím tiskových konferencí Jiřího Ovčáčka je schopný do tisku prosadit jakékoli téma. V souvislosti s ním se všude objeví i jeho jméno.

LIDOVÉ NOVINY: Pokud by se omezily cesty prezidenta po krajích, neomezí se tím i výkon jeho funkce?

KOMÍNEK: Dle mého laického názoru ano, ale nejsem ústavní právník.

Oba články vyšly v LN 24. června.



Počet příspěvků: 2, poslední 9.8.2017 08:46 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.