Jiří Kozelka: Lepší než víra je pochybnost

Komentář kněze Tomáše Halíka v Lidových novinách Proč nejsem Charlie vyvolal řadu reakcí, jež LN postupně publikují. „Kdyby vrazi z předminulého týdne byli méně věřili a více pochybovali, možná by nebyli vraždili,“ píše Jiří Kozelka.

Tomáš Halík. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tomáš Halík. | foto: Richard Cortés, Česká pozice
Tomáš Halík.

V Paříži je každý Charlie a vlastně snad je v Evropě Charliem každý slušný člověk, tedy kromě Tomáše Halíka. Ten v LN vkusně a brilantním jazykem vysvětlil, proč Charlie není.

Přečtěte si původní text Tomáše Halíka Proč nejsem Charlie.

Mně se karikatury Charlie Hebdo také nikdy nelíbily, jako profesoru Halíkovi se mi zdají nevkusné a prostoduché. Přesto bych v duelu Halík kontra Charlie fandil Charliemu. Řeknu vám proč: protože Charlie odmítá brát náboženské kulty vážně. Charlie je jedna z mála platforem, kde náboženství nemají tu obecně uznávanou privilej – být brána vážně.

Všude se mluví o právech židů, právech muslimů, právech křesťanů. Ale o právech nás, které náboženství nudí a otravuje, se nemluví.

Patřím k části – myslím dost velké – občanů, kteří by už jednou chtěli mít od náboženství pokoj. Všude se mluví o právech židů, právech muslimů, právech křesťanů. Ale o právech nás, které náboženství nudí a otravuje, se nemluví. Nejvíc mě rozčiluje, že náboženství se všeobecně a axiomaticky považuje za něco ušlechtilého. Já s tím nesouhlasím.

Uznávám, že pro lidi s charakterem a inteligencí profesora Halíka je náboženství vzpruhou, která posiluje jejich úsilí konat dobro. Takto, myslím si, také posilovala katolická víra jezuity, když v Jižní Americe kázali smír mezi zbytky zdecimovaných indiánů a španělskými dobyvateli. Měli těžkou úlohu a křesťanská víra jim dávala sílu. Křesťanská víra ale také dávala sílu hrdlořezům, kteří indiány vraždili. Masové vyvraždění původních obyvatel přesahuje přece o řády rozměr laskavé činnosti kazatelů!

Stopa, kterou po sobě zanechává po 2000 letech křesťanství, je posetá mrtvolami a vydlážděná bolestí, kterou dobro, jež vykonali ušlechtilí duchovní a jiní věřící, nemůže bohužel vyvážit. V dobrých lidech víra posiluje dobro, ve špatných zlo. Proč nikdo neřekne, že zla, které páchají věřící, je mnohem víc než dobra?

Konflikt civilizací má své důvody

Proto myslím, že je dobře, že existuje satirický týdeník, který si z náboženství dělá legraci. K tomu, aby si dnes někdo utahoval z muslimů, je zapotřebí obzvlášť velké odvahy. Politici jí moc nemají, i nyní, po tragických atentátech, překotně ujišťují, že brojíme jen proti teroristům: žádný konflikt civilizací prý není. Já myslím, že je, a přinejmenším jeden důvod k němu je dost závažný: kultura, kterou se muslimové u nás snaží zavést, zcela znevažuje práva žen.

Samozřejmě, katolíci a židé nejsou vhodně postaveni, aby muslimy poučovali o právech žen. Pro své diskriminační tendence vůči ženám si i oni zaslouží posměchu.

To je zásadní a pádný důvod, abychom muslimskou kulturu v její současné formě nekompromisně odmítli. Samozřejmě, katolíci a židé nejsou vhodně postaveni, aby muslimy poučovali o právech žen. Pro své diskriminační tendence vůči ženám si i oni zaslouží posměchu. Charlie si z nich všech dělá legraci. Já s Charliem souhlasím. Charlie o všem pochybuje. Myslím, že je to správné.

Považuji pochybnost za mnohem lepšího průvodce životem než víru. Kdyby vrazi z předminulého týdne byli méně věřili a více pochybovali, možná by nebyli vraždili. Charlie nevěří, Charlie pochybuje. Je suis Charlie.

(Ne)jsem Charlie Hebdo

V diskusi k textu Tomáše Halíka o náboženské toleranci a svobodě slova na stránkách Lidových novin dosud vyšlo: