Jančíkovo-Vodrážkova lanovka za půl miliardy

Nápad Milana Jančíka na půlmiliardovou lanovku přes Prokopské údolí se pojí s územním plánem Prahy 13, jíž šéfuje David Vodrážka.

O podobné lanovce, jež vede nad lesy japonského Hakodate, snil starosta Prahy 5 Milan Jančík. Studie na vznik lanové spojnice mezi Barrandovem a Novými Butovicemi je stále ve hře. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice
O podobné lanovce, jež vede nad lesy japonského Hakodate, snil starosta Prahy 5 Milan Jančík. Studie na vznik lanové spojnice mezi Barrandovem a Novými Butovicemi je stále ve hře. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Lanovka je sexy věc. Vzpomínám, že i ve městě Hakodate – ospalé rybářské díře na japonském ostrově Hokkaidó (Japonci a Ainuové prominou) – byla lanová dráha nad zelení turistickou atrakcí, na kterou se nezapomíná... Ale z té bylo i vidět na moře, přístav a záliv. Nyní se dozvídáme, že takovou bombastickou spojnici přes Prokopské údolí vynalezly městské části Prahy 5 a 13. Fištrónský nápad, jak spojit sídliště Barrandov se sídlištěm Nové Butovice, je výpečkem exstarosty Milana Jančíka (ODS). Cena? Půl miliardy korun.

„S touto myšlenkou přišli zástupci Prahy 5, kteří si nechali zpracovat koncepční studii a zahájili kroky, aby bylo možno v budoucnu uvést projekt ve skutečnost,“ napsal v radničním měsíčníku starosta Prahy 13 David Vodrážka (ODS). Podle serveru iHNed.cz, jenž o jančíkovsko-vodrážkovské lanovce informoval, schválili radní Prahy 13 v půlce ledna kladné stanovisko k návrhu na změnu územního plánu, který by výstavbu dvoukilometrové dráhy umožnil. Předpokládají též zapojení lanovky do systému Pražské integrované dopravy. Praha 5 existenci studie potvrdila.

Setrvačnost systému, v jehož intencích plzeňský doktor Jančík nasliboval a podepsal leccos (třeba i předvolební lety vrtulníkem nad „Prokopákem“), tedy frčí dál. „Projekt lanové dráhy považuji za odvádění pozornosti od podstatných věcí na Praze 5 a 13. Jde o tunelování veřejných rozpočtů prostřednictvím různě ohebných projektů a studií,“ řekl ČESKÉ POZICI Ondřej Velek (SZ), předseda výboru pro životní prostředí na Praze 5.

Aby bylo jasno, Prokopské údolí je přírodní rezervací a jednou z posledních souvislých přírodních oáz v metropoli.

Spojnice sídliště se sídlištem

Lanovka by dle tvůrců (studio PSK Tuzar) měla měřit 2062 metrů, v plánu jsou tři nosné sloupy vysoké 32 až 45 metrů. Cestující mají přepravovat dvě kabinky pro šedesát osob.

„Při rychlosti 7 až 10 metrů za sekundu by cestující urazili celou trasu za pouhých 5 minut. Cesta z Nových Butovic na Barrandov přitom trvá autem kolem 15 minut a hromadnou dopravou až 25 minut. Mnozí lidé z Barrandova by toto spojení k metru nebo k nákupním centrům jistě uvítali. Obyvatele Prahy 13 by zase potěšilo přiblížení barrandovského aquaparku,“ říká David Vodrážka, dle nějž „provoz nezasáhne do přírody“.

Z diskusních názorů, které zazněly na iHNed.cz, vybíráme:

  • Simon: „Praha opět vede inovace a dokazuje všem pochybovačům, že tunely se dají stavět i nad zemí.“
  • Hmm: „Jsem slyšel, že to má postavit Skanska za 5 miliard, prý jsou tam nějaké vícenáklady na dlaždičky, protože lanovka prý povede v nějakém tunelu, či co...“
  • Anonym: „Jsem pro. Žijeme ve městě a nikoliv na venkově, tak je třeba si to uvědomit a nechat stranou pokrytecké myšlení, že žijeme v harmonii s přírodou. Není to pravda a ani to být nemůže. Lanovka by byla romantická, turisticky atraktivní i praktická.“
  • Vesničan: „Když pominu to, že je to evidentně zbytná stavba, která se nezaplatí a na kterou Praha rozhodně nemá, tak už jen to, že by postavili pendl-systém s dvěma kabinkami, tedy pro plynulou dopravu naprosto nevhodný, je na kriminál. Že by někdo chtěl změnit tunelování na lanovkování?“
  • tio: „Vzdušný tunel z éry páně Jančíka oprášen, 500 mil. je zhruba tak 5x více, než reálná cena. Provoz by byl asi dotován, pochybuji, že by někdo platil 80-120 Kč.“
  • Anonym: „Určitě k tomu ještě vymyslí nějaký druh kartičky, třeba Opencard VIP nebo Opencard plus...No ale i tak půl miliardy nebude stačit.“
  • Milo: „Absolutně nesmyslný projekt pražské gaunersko-zlodějské party ODS-ČSSD. Na tohleto se už nedá koukat, pojďte už lidi do ulic, jako Slováci!“

Není jisté, zda se z jízdenek bude do Karibiku odvádět jen sedmnáct haléřů nebo i nějaká ta horská přirážka...Na webu hlasovalo pro výstavbu lanovky 22 procent čtenářů, naopak 74 procent z celkových 1312 hlasujících bylo proti. Projektu se věnuje i sobotní Mladá fronta Dnes. Podle deníku by investorem nebyla Praha 13 – ta jen schválila změny územního plánu, aby mohl být vybudován sloup. Lanovka by, podobně jako ta petřínská, patřila do sítě pražské MHD, takže by „na ni platily jízdenky a předplatní kupony“. Jen není jisté, zda se z nich bude odvádět do Karibiku jen sedmnáct haléřů nebo se připočte i nějaká horská přirážka... To vše v době, kdy pražský dopravní podnik není právě ve finanční formě.

Chlazení hlav v přírodě

Na závěr pár slov hrdého Barrandováka. Už je to sedm let blahé paměti, co se barrandovští vzbouřili, když blízcí kamarádi starosty Milana Jančíka hodlali zprivatizovat a oplotit veřejné parkoviště, které bylo postaveno za veřejné prostředky. Místní si to nenechali líbit, až zablokovali dopravu a vlétli na radnici, aby si lumpárny všimla média. Obávám se, že by první zbudovaný sloup lanové dráhy vzbudil reakci daleko horší...

Ale než předjímat, lépe je zchladit si hlavu procházkou po Prokopském údolí. Chlazení nasupených myslí o tomto víkendu totiž výborně funguje – a dává zapomenout na dráty i bzučící lanovkové kabinky nad hlavou.


Počet příspěvků: 1, poslední 5.2.2012 02:32 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.