Jak rychle budou přibývat dálniční úseky? Pro motoristy nic veselého!

Ministerstvo dopravy vůbec poprvé sestavilo žebříček plánovaných  dopravních staveb včetně časového harmonogramu a odhadovaných nákladů.

Ministerstvo dopravy vůbec poprvé sestavilo hitparádu dopravních staveb, včetně časového harmonogramu. Žebříčky, zpracované pro každý druh dopravy zvlášť, jsou obsaženy v materiálu nazvaném Dopravní sektorové strategie II (upozornil na něj internetový deník Aktuálně.cz).

Pokud by se do budoucna výstavba infrastruktury strategií řídila, přestala by fungovat dosavadní praxe, kdy se o výstavbě rozhoduje podle toho, jestli jsou momentálně finance, či nikoliv. Zjednodušeně řečeno, když peníze byly, začalo se s výstavbou, pokud už další rok nebyly, prostě se zastavila. Zahajováním projektů „proslul“ exministr dopravy Aleš Řebíček.

Pohled na harmonogram, který plánuje dokončování jednotlivých úseků českých dálnic, motoristy rozhodě nepotěší. Jak upozorňuje Aktuálně.cz, i když by měl stát v příštích deseti letech investovat do nových silnic 200 miliard korun, nebude dokončeno druhé spojení Čech s Moravou, nezprovozní se žádná rychlostní komunikace do Rakouska a dvě krajská města, České Budějovice a Karlovy Vary, nebudou nadále napojena na dálniční síť.

Jak tedy bude výstavba probíhat? Z dokumentu namátkou vybíráme:

  • D3: v roce 2015 skončí práce v úsecích Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Usilné. V dalších úsecích na dálnici D3 budou práce pokračovat až do roku 2022.
  • D11: Dálnice by dle navrženého harmonogramu měla vést z Hradce Králové do Jaroměře v roce 2018.
  • R35: Již příští rok by měl být dokončen úsek z Valašského Meziříčí do Lešné. Práce na rychlostní silnici R35, který má po napojení na dálnici D11 tvořit severní spojení Čech a Moravy, jsou dále plánovány do roku 2021. (Připomeňme, že letos slaví myšlenka severního spojení padesáté narozeniny.)
  • D8: Dálnice, která spojí Prahu a Ústí nad Labem s Drážďany, bude dokončena v roce 2015.
  • D1: V roce 2018 by se mělo začít jezdit po prodloužené D1 mezi Kroměříží a Lipníkem nad Bečvou.
Peníze a další problémy

Obdobné žebříčky jako pro silniční dopravu obsahuje materiál Dopravní sektorové strategie II také pro železniční infrastrukturu a pro vodocestné stavby. Aby bylo možné dosáhnout všech cílů, ministerstvo dopravy předpokládá, že od roku 2015 do roku 2020 bude nutné zajistit celkový objem finanční zdrojů pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) ve výši minimálně 70 miliard korun ročně. Dodejme, že pro příští rok se předpokládá, že SFDI bude mít k dispozici necelých 66 miliard korun.

Materiál považuje za zásadní problém spojený s financováním dopravní infrastruktury nedodržování střednědobých výhledů SFDI a přidělování státních dotací ad hoc. Výsledkem je, že je téměř nemožné efektivně plánovat investice, údržbu a opravy. „Dochází tak k situacím, kdy stavby, mají-li být zahájeny, jsou zahajovány bez jistoty zdrojového krytí po celé období realizace, čemuž by v budoucnu mělo být zamezeno,“ píše se v materiálu ministerstva dopravy.

Zmíněny jsou ale i další problémy, které se netýkají financí, a navrženo je i jejich řešení. Například se doporučuje nezadávat stavby před nabytím právní moci stavebního povolení, posílit kontrolu staveb, nepřipustit během výstavby zásadní změny projektu, přesně definovat požadavky nad rámec zadání stavby a jejich úhradu, důsledně uplatňovat reklamace na zhotoviteli... Ministerstvo dopravy v materiálu připouští, že byť řada těchto neduhů již byla v minulosti identifikována a pojmenována, přesto nedošlo k zásadnímu obratu. Podaří se to tentokrát?

Počet příspěvků: 1, poslední 4.7.2013 01:27 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.