Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Jak napsat dějiny cikánů, když jejich vlastní prameny chybějí

Ve snaze odstranit svého nepřítele může být naše brutalita a nelidskost větší, než jsme mu přisoudili.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jihočech Honza

24. 7. 2012 16:59
opatření proti Romům nebyla zcela neoprávněná :-)
hezký eufemismus. Zajímalo by mě, co si o tom myslí lidé, kteří musí žít v sousedství těchto "nevítaných vetřelců".  Nejeden si při vzpomínce na II. sv. musí říct: "Škoda, že jich nebylo víc". P.S. Nedávno byl na ČT pořad o tatérovi, který se vydal do cikánské osady na Slovensku. bylo tam, že rodiny mají 6-10 dětí. A teď si proveďte extrapolaci...
0 0
možnosti

Bobrown

24. 7. 2012 4:43
Zbytecne uvahy:
"Romové sice přišli do Evropy jako nevítaní vetřelci, navzdory tomu se objevili jako na zavolanou, neboť pomáhají utvářet vlastní identitu" ...prominte, ale co je to za blabol? Bud mluvi nesrozumitelnou, podvodnou intelektualstinou ten profesurek z Bielefeldske university, nebo autorka-reserzerka.
0 0
možnosti

Urvisu

18. 7. 2012 19:50
Čistá práce, slečno Matějčková, tleskám! :)
0 0
možnosti

18. 7. 2012 8:07
Společnost ještě není na otevřenou diskusi zralá,
praví Petr Bakalář, autor díla, jež je k pochopení tzv. Romů velkým krokem: http://www.vzdelavaci-institut.info/?q=system/files/Psychologie_Romu-Petr_Bakalar.pdf ;
0 0
možnosti

Jiffy

18. 7. 2012 5:08
Re:
Neexistují univerzální a neuniverzální hodnoty. Hodnota je jen a pouze jedna. A tu cikánské etnikum nemělo (s mnoha dalšími), zaměstnávaly jej totiž krádeže a tulácký život. Na světě např. rovněž najdete obrovská společenství, ve kterých je zcela běžné znásilňovat a týrat vlastní ženy. Přesto nelze říci, že úcta k ženě není univerzální hodnotou proto, že někde žijí barbaři, kteří ji neuznávají. Úcta k ženě je nadčasová, neteritoriální a sama o sobě nevyvratitelná hodnota svědčící o vyspělosti společnosti. Byť v rámci obohacování kultur neomarxisté její absenci rádi omluví. Ale to už jsme jinde.
0 0
možnosti

Samboush

18. 7. 2012 9:35
No nevím nevím.
Německá vesnice 19 století: silně věřící otec usurpující rozhodování o všech, znásilňující koho chce a kdy chce. Land lord s neomezenou mocí nad zákony a nad životy svejch zaměstnanců. 
0 0
možnosti

Vladimir1950

17. 7. 2012 19:20
Pravdivá historka..
Stalo se, není to lež..Kolega se pracovně stýkal s Pákistánci. Když jednou přijeli do Česka na jednání, pozval je před odjezdem na večeři. Do té doby se mluvilo anglicky, Pákistánci byli vysokoškolsky vzdělaní. V hotelu u vedlejšího stolu šeděl echt Rom-Cikán, černý jako oni. Rom a Pákistánci po sobě pokukovali, pak Roma Pákistánci pozvali ke stolu..a dali se s ním do řeči! Ne anglicky! A rozuměli si! Rom zval Pákistánce k sobě domů..Kolega byl zpocený až na pr..li. Dalo mu hodně přesvědčování, že je pozdě a ráno je čeká cesta na letiště..Zajímavé,že?Jinak v historických pramenech v českých zemích je zmínka, že byli po Bílé hoře Cikáni  vzhledem ke svému kočovnému životu špiony a udávali české bratry za odměnu..To byla jejich černá stránka, ale tu má každý národ..Samozřejmě nelze souhlasit s tím, jak se k otázce Cikánů ve 20. století  zachoval nacismus a Adolf Hitler..Domnívám se, že cikánské  dějiny  by se musely formovat teritoriálně, historické staré prameny se většinou dochovávaly vzhledem k negramotnosti etnika ústním podáním z generace na generaci,což není spolehlivé.. 
0 0
možnosti
Ad Bila Hora
Krystof Harant se ve svych pametech o tomto etniku vyjadruje jako o prace se stiticim, kocujicim a zivicim se predevsim drobnymi kradezemi. Lze tedy odvodit, ze jejich snaha zapojit se do majoritni spolecnosti byla miziva, a pravdepodobne to byl i duvod puvodniho odchodu z Indie.
0 0
možnosti

Jiffy

17. 7. 2012 16:35
Eufemismus?
"Romové neměli až do druhé poloviny 20. století žádnou potřebu sepisovat vlastní dějiny" je moderní multikulti korektní eufemismus pro: byli neschopní, negramotní a bez hodnot?
0 0
možnosti

Blue Monkey

17. 7. 2012 22:03
potřeba sepisovat vlastní dějiny
Ne, říká to že "potřeba sepisovat vlastní dějiny" není univerzální hodnotou. Stále ještě na světě najdete spoustu lidských společenství, která vlastní dějiny nepíší.
0 0
možnosti