Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Jak na plagiátory? V Německu hledají nová řešení.

Případ sociálního demokrata Franka-Waltera Steinmeiera ukazuje, že s plagiátorstvím je to komplikovanější, než se na první pohled zdálo.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Martinkon

8. 12. 2013 22:22
Orlice?
Možná trochu mimo téma, ale proč je článek o současném Německu ilustrován německou císařskou orlicí? Jako nic proti znaku samotnému, ale vztah ke článku mi poněkud uniká...
0 0
možnosti

Nindža Lidumil

21. 11. 2013 15:20
Nejsa akademikem, prosím o názor ty, kteří jimi jsou
Článek se zmiňuje o velkých rybách, ale dokonce i sám pan spolkový ministr Karl von (pardon, zu) se hájil tím, že disertaci psal chaoticky a když mu na to zbyl čas. Kolikpak takových a snad i větších chudáků je u nás, zejména na různých dálkových a kombinovaných študiích ?? Kladu otázku: Do jaké míry lze podle vás uvažovat o tom, že část problému (a teď bych se omezil na stav u nás, tedy v tatozemi:-) je generována všeobecnou inflací VŠ studia a (možná, tady nevím) naopak i jejím souběhem s čistě formálním vypilováváním požadavků na práce ?? VŠ studují a závěrečné práce odevzdávají daleko větší počty lidí, i ti, kteří mají nižší studijní a akademické předpoklady, ti kteří studují jen proto, aby nepřišli o místo zjm ve státní správě atd. Na práce je přitom větší důraz než dřív (oproti zkouškám). Pokud práce nezahrnuje praktickou část, kde si lze nějaký research představit (ve společenských vědách si dejme tomu v nejhorším případě vyměním dotazníky se spolužáky a je to), kde má nebohý adept vzít originální obsah a nekrást ?? Otázka je zajisté míněna v nadsázce, ale není aspoň pro některé humanitní obory pomalu víc než dost, pokud prokáže se solidní orientace v relevantní literatuře (teda jako že se taky skutečně přečetla, dáte ruku do ohně, že to vždy platí)?? Jistěže, určitě jsou i drze odfláknuté a jasné plagiáty "představující duševní dílo..." atd. Jak už ale zde bylo zmíněno, přinejhorším i druhotné prameny lze aspoň v humanitách převyprávět tak, že to program nepozná a diplomant proleze. Ono duševní dílo z normy je ale právě ten originální přínos. Na některá promrskaná témata se moc variací vytvořit nedá, to je jak hledat originální rým na slovo láska. Nedávalo by tady větší smysl odlišení akademických a praktických oborů, jak už o tom taky bylo slyšet ?? Je mi jasné, že odpověď může zahrnovat i poukaz na to, že bakalářka ze soukromé polytechniky kdesi v Česku se nedá s disertací pana minsitra Karla zu srovnávat. Ale mám pocit, že existuje jakýsi akademický normativ, kolik originálního autorského vnosu má být v práci té které úrovně od seminárky výš.
0 0
možnosti
Věcně
hermeneutika, textová kritika, dokáže třídit autory i antických kolektivních spisů. Neškodilo by učencům se pocvičit. Jinak platí tuším Indrovo či Bilakovo  "na saka nepouštět". To papaláš byl vyučen krejčím, ale jeho mistr mu tuto poznámku vtělil na výuční list, tak byl zodpovedný. Papaláš to dal do vitriny v muzeu, aby ukázal, jak byl kapitalistou vykořisťovaný, chodili jsme se na to dívat. Jeho politická práce to potvrzovala dokonale, co mistr krejčovský dávno věděl.  
0 0
možnosti
Potíž lidé s doslovnou pamětí
Potíž lidé bez de ja vue, CO JIM CHYBÍ PAMĚŤ PRO ZNÁMÉ, vše je nějak jimi vymyšleno, nové. Pokud student přečte předepsaných pár tisíc knih, pokud je má v hlavě, snadno to špatně potřídí. Čtenář by si měl vést deník s poznámkami, mozek už nestačí. Kdysi jsem byl třídou vypískán pro popis skutečné události co jsem zažil, na konci čítanky byla velmi podobná. Možná jsem si před lety listoval v bráchově čítance? Kriteriem je osobní znalost hodnotitele práce autora. Jeho instinkt by měl poznat, co je co. On totiž i opsaný text lze krásně přepsat, zejména pokud si adept nechává práci psát profíkem, což dnes slušný job. Osobně spoléhám na grafologii, rukopis rukou psaný asi neprosadím, ale i v tom strojovém je toho mnoho, co po sobě autor zanechá a mimovolně vypoví. Zejm. když pracuje pod tlakem času a nároku. Podvědomí se prosazuje úspěšně. Stačí v textu vyházet mezery a číst nové možnosti spojení. Ale těch metod je řada, kde osobní pocit opět rozhodující. Pokud však hodnotitel jen marketingový stroj, nemá smysl nic, snad jen se stydět za tu školu. On titul sám je o ničem, pokud není podložen jmény profesorů a reputací školy. Socialistům bych však kašírované tituly nechal, patří to k jejich vidění světa, lehce, levně, rychle... V části svého  schoolingu jsem jednu závěrečnou práci neodevzdal, nabyl jsem dojmu, že bych dříve měl opakovat studium. I to je užitečný výstup, jsem v procesu dál, třeba jednou se k tomu vrátím a strukturu připojím.
0 0
možnosti

I. Telec

20. 11. 2013 21:44
Plagiát podle technické normy ČSN ISO
Plagiát je u nás definován technickou (nikoli právní) normou ČSN ISO 5127 Informace a dokumentace - Slovník. Květen 2003, s. 114 (ISO 2127:2001) jako "představení duševního díla jiného autora půjčeného nebo napodobeného v celku nebo z části, jako svého vlastního." Čili, jinak řečeno, vydávání cizího díla nebo jeho části za vlastní.Samozřejmě nejde o formální chyby, které se občas mohou stát, ale o nepoctivost.
0 0
možnosti