Islámský stát: Mnoho informací, ale málo odpovědí

Islámský stát přitahuje jedince, kteří brutalitu, mučednictví a absolutní nesvobodu považují za životní alternativu. Pochopení jejich psychologických, morálních a existenciálních pohnutek je výzvou, jíž jsme se dosud nezačali seriózně zabývat.

Bojovník Islámského státu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Bojovník Islámského státu | foto: Reuters
Bojovník Islámského státu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Pochopení ideologie a cílů Islámského státu (IS) včetně neochabující přitažlivosti pro tisíce jedinců je jednou z největších výzev pro sociální a politické vědce, religionisty, novináře a politiky. Tento úkol je naléhavý minimálně ze tří důvodů.

  • Politika IS dramaticky ohrožuje stabilitu a bezpečnost blízkovýchodního regionu i mezinárodního řádu.
  • Islámský stát nepřestává přitahovat masy nových příznivců – nejen muslimy, ale i jedince ze západní Evropy a USA, kteří zavrhují svůj dosavadní život, aby bojovali a zahynuli jako mučedníci ve jménu fundamentalistických a apokalyptických náboženských ideálů.
  • Islámský stát stále více inspiruje takzvané osamělé vlky k teroristickým útokům.

Nedostatečná vysvětlení ideologie Islámského státu, její přitažlivosti pro mnoho jedinců a z ní vycházejících cílů, záměrů a činů i nepříliš podnětná diskuse, jak s ní efektivně a koordinovaně bojovat, jsou typické pro doslova explozi knih, jež loni na téma IS vyšly.

„Zahraničně-politický program“

Islámský stát vzešel z hnutí militantního a fundamentalistického sunnitského islámu, které založil Jordánec Abú Musab az-Zarkáví v Iráku roce 2003. V současnosti IS ovládá území na východě Sýrie a severozápadě Iráku zhruba o velikosti Velké Británie a spravuje díky výnosům z prodeje ropy a zbraní ukradených irácké a syrské armádě a na základě zastrašování brutálním násilím na nepravověrných muslimech a dalších nepřátelích.

Islámský stát má ve svém „zahraničně-politickém programu“ rozšiřování chalífátu a vedení svaté války spočívající v genocidě a masových popravách nedostatečně zbožných muslimů a v zotročení křesťanů, Židů či Jezídů

Abú Bakr al-Bagdádí se na tomto okupovaném území prohlásil samozvaným lídrem chalífátu IS a oživil středověký systém náboženské morálky a sociální a zločinecké spravedlnosti praktikovaný v 7. století. Předtím se jej pokusili vzkřísit wahhábisté, kteří v 18. století ovládli území dnešní Saúdské Arábie, kde wahhábismus v poněkud modifikované podobě dosud přežívá.

Islámský stát se od wahhábismu liší především ničením a extenzivním používáním násilí vůči nepřátelům i v trestním právu (kamenování, usekávání rukou, bičování) a otevřenou podporou otroctví. Jeho lídry jsou většinou bývalí členové rozpuštěné irácké armády Saddáma Husajna. Podle odhadů má 20 až 30 tisíc bojovníky, přitom okolo 15 tisíc naverbovaných v zahraničí.

Islámský stát odmítá mír, ve svém „zahraničně-politickém programu“ má rozšiřování chalífátu a vedení svaté války spočívající v genocidě a masových popravách nedostatečně zbožných muslimů a v zotročení křesťanů, Židů či Jezídů a považuje se za hlavního představitele nadcházející apokalypsy.

Zakladatel az-Zarkáví

Hlavním úkolem je vysvětlit, proč dnes region, kde ještě nedávno převládal sekulární arabský nacionalismus, různé náboženské skupiny žily v míru a Iráčané a Syřané měli vyšší životní úroveň než občané některých evropských zemí, ovládá brutální sektářské násilí. A také, jak je možné, že se v něm rozšířila fundamentalistická, extrémně násilná a apokalyptická teologie, která přitahuje a inspiruje tisíce mladých lidí z celého světa včetně bohatých a demokratických zemí.

Drtivá většina knih o Islámském státu na tyto otázky neposkytuje uspokojivou, lépe řečeno, žádnou odpověď. Část z nich se zaměřuje především na dějiny IS a na geopolitické faktory umožňující jeho vzestup. Například kniha Black Flags: The Rise of ISIS (Černé vlajky. Vzestup ISIS) od korespondenta amerického deníku The Washington Post Jobyho Warricka se detailně věnuje zakladateli IS az-Zarkávímu.

Az-Zarkáví využil podporu Íránu a v roce 2003 s pomocí skupiny loajální k sesazenému Saddámu Husajnovi založil v Iráku povstalecké hnutí, jež bojovalo proti diskriminaci ze strany dominantních šíitů

Podle Warricka az-Zarkáví (tehdy Ahmad Fadhil) pracoval jako 18letý ve videopůjčovně v jordánském městě Zarká, protože si chtěl vydělat na tetování. Pil alkohol, užíval drogy, měl potíže s policií, a proto ho jeho matka donutila navštěvovat islámskou terapeutickou skupinu.

V roce 1989 az-Zarkáví odešel do Afghánistánu, aby se připojil k džihádu, a v devadesátých letech bojoval v afghánské občanské válce. Následně byl organizátorem teroristických útoků v Jordánsku, kde byl vězněn. Poté zorganizoval výcvikový tábor pro teroristy v Afghánistánu, kam se vrátil s podporou al-Káidy, ale odkud ho vypudila americká invaze.

Az-Zarkáví využil podporu Íránu a v roce 2003 s pomocí skupiny loajální k sesazenému Saddámu Husajnovi založil v Iráku povstalecké hnutí, jež bojovalo proti diskriminaci ze strany dominantních šíitů. Útoky na ně a jejich posvátná místa az-Zarkáví postupně proměnil ve vzpouru proti americké okupaci Iráku a v občanskou válku mezi šíity a sunnity. Az-Zarkáví byl zabit v roce 2006 v Iráku při americkém náletu.

Důvody vzestupu

Kniha novináře britského deníku Independent Patricka CockburnaThe Rise of Islamic State: ISIS and the New Sunni Revolution (Vzestup Islámského státu. ISIS a nová revoluce sunnitů) se věnuje původu a vzniku radikálního sunnitského islámu v průběhu afghánské války proti sovětské okupaci v osmdesátých letech 20. století a jeho rozšíření – podle Cockburna zejména kvůli pookupačním konfliktům v Iráku a občanské válce v Sýrii.

Důvodem vzestupu IS je americká okupace, vynucena změna režimu v Iráku a chyby při obnově iráckého státu

Kniha britské expertky na Blízký východ Emmy Skyové The Unraveling: High Hopes and Missed Opportunities in Iraq (Rozpad. Velké naděje a promarněné příležitosti v Iráku) pak považuje za důvod vzestupu IS americkou okupaci, vynucenou změnu režimu v Iráku a chyby při obnově iráckého státu.

Skyová strávila v Iráku mnoho let jako civilní pracovnice a soustřeďuje se na zvětšující se diskriminaci sunnitů ze strany šíitů a jejímu usnadnění opatřeními Američanů – zejména eliminací vlivu strany Baas, která bývá srovnávaná s denacifikací Německa.

Otázky

Uvedené knihy byly chváleny za popis vzniku a původu IS a také za kritický postoj k americké okupaci a zpackané rekonstrukci Iráku. Někteří experti se však také ptají, proč se toto brutální a na začátku sunnitské vzpoury v Iráku okrajové a zavrhované hnutí dostalo do popředí a jak a proč se az-Zarkávímu podařilo prosadit svou extrémistickou verzi islámu v revoltě proti diskriminaci šíity. Lze také spekulovat, zda by se v Iráku odehrála revoluce, změnil režimu a nastal chaos v důsledku arabského jara, a nikoli americké intervence.

Proč se toto brutální a na začátku sunnitské vzpoury v Iráku okrajové a zavrhované hnutí dostalo do popředí?

Tento problém se snaží vyřešit, nikoli však uspokojivě, kniha editora amerického internetového deníku The Daily Beast Michaela Weisse a syrského experta na Blízký východ Hassana Hassana ISIS: Inside the Army of Terror (ISIS. Uvnitř armády teroru).

Weiss a Hassan poukazují na naprostou okrajovost IS – jiné sunnitské povstalecké skupiny měly mnohem větší šanci dostat se do čela revolty –, nedostatek podpory al-Káidy a Íránu i charismatických vůdců – az-Zarkáví byl průměrný a neschopný alkoholik a rváč – a na neefektivní vojensko-politickou strategii – například zabírání území, vraždění, teror či rozšiřování okruhu nepřátel.

Sociální sítě

Další knihy analyzují sociální, ekonomické a technologické faktory, které umožňují IS udržovat moc a rozšiřovat vliv. Analytici z organizace Middle East Forum například uvádějí, že si IS vytvořil v okupovaných městech, jako je syrská Rakka, struktury na sociální služby, výběr daní, podnikání s ropou a na ukradené starožitnosti a zbraně irácké a syrské armády.

Kniha ISIS: The State of Terror (ISIS. Stát teroru) od amerických expertů na terorismus Jessiky Sternové a J. M. Bergera ukazuje, jak IS mistrně ovládá a používá sociální sítě k šíření své ideologie a povzbuzování k individuálním teroristickým útokům v zahraničí. Sternová a Berger například popisují, jak majitelé twitterových účtů z IS rychle mění identitu a vkládají tweety a videa do komentářů na jiná témata, třeba fotbalových zápasů.

Islámský stát mistrně ovládá a používá sociální média k šíření své ideologie a povzbuzování k individuálním teroristickým útokům v zahraničí

Podobně zaměřená je i kniha Islamic State: The Digital Caliphate (Islámský stát. Digitální chalífát) novináře palestinského původu žijícího ve Velké Británii Abdela Bariho Atwana. Ukazuje IS jako perfektně řízenou organizaci s efektivní byrokracií, vojenským plánováním, sofistikovaným použitím informačních technologií a sociálních sítí a zejména s úspěšnou strategií přitahování k brutálnímu násilí, které slouží k zastrašování nepřítele a potlačování odporu i k vábení potenciálních rekrutů či individuálních teroristů.

Erick Stakelbeck, expert na Blízký východ z americké kabelové televizní stanice CBN, pak ve své knize ISIS Exposed: Beheadings, Slavery, and the Hellish Reality of Radical Islam (Odhalený ISIS. Popravy, otroctví a pekelná realita radikálního islámu) ukazuje realitu života v Islámském státě – teror, popravy, otroctví a násilí.

Navíc podle Stakelbecka Islámský stát nesmírně přitahuje americkou mládež – jedna kapitola jeho knihy se jmenuje Jihadi Cool: Hip-Hoppin’ and Head-Choppin’, v překladu zhruba Cool podle džihádu: hiphopování a sekání hlav –, aniž by však vysvětlil, proč je IS pro americkou mládež cool.

Nepříjemný fakt

Někteří experti se shodují, že vzestup IS je možná překvapivě důsledkem kombinace spektakulárního a brutálního násilí, tradiční teritoriální dobyvačné strategie, fanatické ideologie a mistrného používání sociálních sítí, jež se odehrává v prostředí chaosu, konfliktu a bezvládí, ke kterému přispěla americká okupace Iráku.

Experti ani veřejnost se dosud nevyrovnali s nepříjemným faktem, že IS staví na velmi koherentní interpretaci islámu, kterou se důsledně pokouší uvést do praxe

Anonymní autor článku The Mystery of ISIS (Záhada ISIS), jejž v prosinci 2015 zveřejnil americký čtrnáctideník The New York Review of Books, tvrdí, že žádné další informace, teorie ani koncepty nepomohou lépe vysvětlit zcela nepochopitelný a zdravý rozum popírající fenomén vzestupu Islámského státu.

Graeme Wood, kanadský novinář píšící pro prestižní americká periodika, ve svém článku What ISIS really wants (Co ISIS skutečně chce) v americkém měsíčníku The Atlantic tvrdí, že experti ani veřejnost se dosud nevyrovnali s nepříjemným faktem, že IS staví na velmi koherentní interpretaci islámu, kterou se důsledně pokouší uvést do praxe.

A navíc, že brutalita, terorismus a apokalyptické vidění světa nesmírně přitahují tisíce jedinců ze všemožných kulturních a náboženských okruhů, přičemž nejde o psychopaty, ale o lidi, kteří brutalitu, mučednictví a absolutní nesvobodu z nějakého důvodu považují za smysluplnou životní alternativu. Pochopení jejich psychologických, morálních a existenciálních pohnutek a vlivu nedostatků moderního života na ně je výzvou, jíž jsme se dosud nezačali seriózně zabývat.