Investičním šéfem DPP je muž od Janouškovy firmy

Vlivný post investičního ředitele pražského dopravního podniku (DPP) obsadil Jan Blecha. Manažer má zkušenosti z působení v pavučině firem v éře Romana Janouška proslulé společnosti Navatyp, konkrétně se angažoval ve společnosti Kupiano Investments, kde pracoval jako odborný poradce.

Dopravní podnik Praha | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravní podnik Praha | foto:  Viktor Chlad, Lidové noviny
Dopravní podnik Praha | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Utajení majitelé společnosti spravovali majetek hlavního města, politikům v Praze rozprodávali lukrativní byty a ve Špindlerově Mlýně pro vlivné stavěli byty a hotely. Za časů panování politických podnikatelů Romana Janouška a Tomáše Hrdličky představovala stavební a developerská firma Navatyp finanční a mocenské centrum. Říkalo se jí zlaté vejce. V roce 2010 se Navatyp rozdrolil, v polovině roku 2014 jej však Hrdlička začal slepovat opět dohromady.

A právě v té době, jak nyní LN zjistily, začal ve spleti firem navázaných na Navatyp působit i právník Jan Blecha. Konkrétně ve společnosti Kupiano Investments, kde pracoval jako odborný poradce. Blechovo jméno je zajímavé z důvodu, že po složitých a dlouhých vyjednáváních se koncem listopadu stal investičním ředitelem pražského dopravního podniku. „Pán investic“ je po funkci generálního ředitele nejvlivnější pozicí v rámci největší městské společnosti v republice, rozhodovat bude o miliardách korun na budoucí projekty.

Právníkem v Hrdličkově světě

Zpět k firmě Kupiano, ve které Blecha v letech 2014 až 2015 působil. Společnost v červnu 2014 ovládla seychelská Fullica Corporation, k níž se vlivný podnikatel Hrdlička letos v červenci v rozhovoru pro MF DNES přihlásil. „Poslední rok a půl jsem pracoval na převzetí společnosti Kupiano,“ popisoval před půl rokem, jakým způsobem se stal majitelem firmy, pod kterou se mu podařilo shromáždit značnou část společností tvořících ono někdejší zlaté vejce Navatyp (dnes s názvem Prominecon CZ).

„Šlo tehdy o časově a věcně omezený kontrakt, skončil jsem v květnu 2015. Ptáte-li se, kdo skupinu vlastní dnes, nevím. S Tomášem Hrdličkou jsem nespolupracoval.“

Blecha ujišťuje, že s kontroverzními podnikateli do kontaktu v Kupianu nepřišel. „Šlo tehdy o časově a věcně omezený kontrakt, skončil jsem v květnu 2015. Ptáte-li se, kdo skupinu vlastní dnes, nevím. S Tomášem Hrdličkou jsem nespolupracoval,“ napsal Blecha LN a dodal, že jeho úkolem bylo připravit Kupiano na zahraniční transakci: „Byl jsem zaměstnán na pozici poradce pro otázky holdingového uspořádání. Tehdejší majitel Zdeněk Machálek se rozhodl tuto společnost prodat zahraničním investorům z Nizozemska a já jsem byl najat, abych se zabýval otázkou právních a daňových souvislostí tohoto obchodu.“

Americký podnikatel od Mynářovy vily

Zmiňovaný podnikatel Machálek dnes v Kupianu působí jako člen správní rady. Machálek v obchodním rejstříku vystupuje jako americký podnikatel s bydlištěm v kalifornské Santa Claritě a v pražském zákulisí je považován za Hrdličkovu spojku. „Zdeněk Machálek je jedním z nejbližších,“ řekl před rokem Hrdlička v interview pro LN.

Machálkovo jméno se v roce 2015 mihlo i v příběhu prezidentova kancléře Vratislava Mynáře a jeho nákupu vily za podezřele nízkou cenu. Machálek je statutárním ředitelem firmy Harengil a členem její správní rady. Právě tato společnost prodala strašnickou vilu na konci roku 2013 advokátovi Vítu Širokému, od kterého ji v listopadu roku 2014 za 5,5 milionu korun koupil kancléř Mynář.

Pozice investičního ředitele pražského dopravního podniku byla vytvořena teprve v roce 2016, čímž v rámci společnosti vznikla nová sféra moci.

Prostřednictvím Machálka lobbista Hrdlička firmu Kupiano ovládl a do struktury začlenil lukrativní společnosti. Jak v červenci informovala MF DNES, jde například o Projekt Hotely s hotelem Štekl v Hluboké nad Vltavou či hotelem Gold v centru Českého Krumlova. Jiná firma, PMC Facility, zase donedávna spravovala budovy pražského dopravního podniku. Kupiano získalo rovněž podíl ve firmě Prominecon CZ, které dopravní podnik v Praze pronajímá v Holešovicích podzemní garáže. Do Hrdličkovy stáje nyní patří i Eukaryota, která se v minulosti do povědomí Pražanů zapsala nákupem velmi drahého bytu. Apartmán, který dle serveru Česká pozice stál Eukaryotu 56 milionů korun, se nachází v Residenci Františkánská zahrada – ta je součástí „proslulého“ objektu Myšák Gallery, jenž býval sídlem lobbisty Janouška.

Začarované „výběrko“

Pozice investičního ředitele pražského dopravního podniku byla vytvořena teprve v roce 2016, čímž v rámci společnosti vznikla nová sféra moci. V dubnu proběhlo výběrové řízení, jehož vítězem se stal Petr Vítek. Do procesu však kvůli pochybnostem o transparentnosti výběru vstoupila primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a Vítek se nakonec ředitelem nestal. V listopadu dozorčí rada – tentokrát „pro jistotu“ bez výběrového řízení – zvolila do funkce Blechu, který do dopravního podniku přišel coby náměstek ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové (ANO).

Generální ředitel podniku Martin Gillar byl nominantem hnutí ANO, funkce muže č. 2 tedy připadla na koaličního partnera z ČSSD. „Pan Blecha je nominantem ČSSD a já jim do jejich výběru mluvit nebudu. Věřím, že sociální demokraté vybrali člověka, který je odborník a pomůže transformaci dopravního podniku do moderní společnosti,“ sdělila LN primátorka Krnáčová.

„Pan Blecha je nominantem ČSSD a já jim do jejich výběru mluvit nebudu.“

Blecha má navíc šanci, že jeho kompetence do budoucna ještě posílí. „Požadavkem koaličního partnera ČSSD je, aby investiční úsek v budoucnu řídil i centrální nákup,“ sdělil LN šéf dopravního podniku Gillar.

Jak svou novou misi vidí samotný Blecha? „Mezi hlavní úkoly nového investičního ředitele patří v krátkodobém horizontu příprava podrobné vize rozvoje veřejné dopravy hlavního města, v dlouhodobém horizontu pak zajistit proměnu pražské dopravy do podoby odpovídající potřebám moderního velkoměsta 21. století,“ uvedl nový pán investic největší městské firmy s více než 10 tisíci zaměstnanci. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD na dotazy nereagoval. Dopravní podnik není pro Blechu úplně tak cizím prostředím. V roce 2012 byl členem hodnoticí komise, která měla vybrat nejvhodnější adepty do křesla nového šéfa podniku. Komise včetně Blechy tehdy do finále poslala Milana Křístka, Jaroslava Ďuriše a Radka Šmerdu. Těsně před rozhodováním dozorčí rady tehdy z řízení nečekaně odstoupil exministr dopravy Šmerda a spekulovalo se, že šlo o krycí manévr s cílem pomoci do funkce Křístkovi, který nakonec skutečně zvítězil.

Jan Blecha (45)

  • Vystudoval Právnickou fakultu na Univerzitě Karlově v Praze.

  • V letech 2003 až 2012 byl ředitelem právního odboru v Českých drahách.

  • V letech 2012 až 2014 působil na pozici 1. náměstka ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

  • V letech 2014 až 2015 působil ve skupině Kupiano Investments.

  • Do letošního listopadu byl náměstkem na ministerstvu pro místní rozvoj.

Reakce místopředsedy představenstva Dopravního podniku hl. m. Prahy Jana Blechy na článek Investičním šéfem DPP je muž od Janouškovy firmy:

Pana Romana Janouška osobně neznám a nikdy jsem s ním neměl nic společného – a to ani v kontextu článku Lidových novin o lukrativních zakázkách pražského dopravního podniku.



Počet příspěvků: 1, poslední 10.1.2017 03:10 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.