Insolvence firmy Legios: Další podivnost – dvě verze posudku

Lounská vagónka, spojovaná s obviněným magnátem Františkem Savovem, je v úpadku od letošního března a podle několika věřitelů doprovází insolvenci řada podivných okolností. ČESKÁ POZICE objevila další.

Vagonka Legios a František Savov | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vagonka Legios a František Savov | foto: Montáž Richard CortésČeská pozice
Vagonka Legios a František Savov

Bývalý Legios se stal další klíčovou kauzou, která naznačuje přítomnost takzvané insolvenční mafie v české justici. Nejprve ale shrňme všechna fakta. Případ Lostru, Legiosu, Industry Plant a Heavy Machinery Services – názvy, které podnik za poměrně krátké období vystřídal – se totiž táhne už několik let a je všechno, jen ne jednoduchý.

Lounská vagonka Legios jako jeden z hlavních výrobců a opravců železničních vagonů na českém trhu získala v minulosti řadu výhodných zakázek pro České dráhy a jejich dceřinou společnost ČD Cargo. Především v období, kdy Cargu šéfoval známý manažer Josef Bazala, který jednu z velkých zakázek podepsal i těsně před svým vynuceným odchodem.

Právě tehdy začala okolo Legiosu padat první trestní oznámení. Policie potom v roce 2011 obvinila její manažery kvůli pokusu o zkrácení daně z přidané hodnoty o více než sto milionů korun.

Nedořešený případ

Případ stále není dořešen a Legios od počátku tvrdil, že za ním je především konkurenční boj. Média posléze začínají jako cílového vlastníka lounské firmy zmiňovat Františka Savova, podnikatele spojeného se zmizením půl miliardy korun z České konsolidační agentury nebo s prodejem majetku Fondu dětí a mládeže.

Případ stále není dořešen a Legios od počátku tvrdil, že za ním je především konkurenční boj

Legios ale stále funguje. Až do loňského listopadu, kdy na něj slovenská Všeobecná úvěrová banka podává insolvenční návrh. Musí jej podat do Českých Budějovic, kam krátce předtím Legios přesunul sídlo. A dvakrát také změnil název. Mimochodem, téměř souběžně je založena další společnost s anonymními vlastníky, Legios Loco, ve které pracují ti samí manažeři.

Výčet nestandardních okolností v případě insolvence bývalého Legiosu je poměrně široký. Prvním varovným signálem bylo jmenování insolvenčního správce, kterým se stal Ivo Hala, advokát známý z několika podezřelých konkurzů (jmenujme developera ECM nebo JIP – Papírny Větřní). Přihlášky do řízení podalo 322 věřitelů s pohledávkami za více než tři miliardy korun.

A podstatná část z nich (téměř polovina) patřila netransparentním firmám se sídlem v daňových rájích, jako je Palm Partners LTD (sídlí na Seychelách) nebo Lionsgate Capital (Belize). Podle Všeobecné úvěrové banky tím získaly převahu společnosti spojené s bývalým vlastníkem, Františkem Savovem.

Příběh lounské vagonky

  • 322 věřitelů se přihlásilo do insolvenčního řízení.
  • 3,285 miliardy korun dělá souhrn všech pohledávek.
  • 743 milionů korun je z toho zajištěných.
  • 194 milionů korun popřel insolvenční správce Ivo Hala.
  • 2008: Lounskou vagonku s mnohaletou historií kupuje netransparentní společnost Aliafin.
  • 2010: Poprvé se hovoří o výhodných zakázkách, které Legios získal od ČD Cargo. Padají první trestní oznámení.
  • 2011: Policie obviňuje management společnosti kvůli pokusu o krácení daní. V médiích se v té souvislosti objevuje jméno Františka Savova.
  • 2013: V listopadu je podán insolvenční návrh Všeobecnou úvěrovou bankou.
  • 2014: Soud schvaluje reorganizaci. Věřitelé ale vedou otevřený boj. Řada z nich tvrdí, že insolvenci ovládá právě Savov.

Vystoupení z anonymity

S průběhem insolvence mají ale potíže i další věřitelé, z nich řada se obává promluvit veřejně. Jedním z těch, kdo se nebáli vystoupit z anonymity a u soudu otevřeně bojují za své pohledávky, je německý dopravce DB Schenker Rail. Také jemu se totiž po pádu Legiosu nevyhnuly přímé následky.

Jedním z těch, kdo se nebáli vystoupit z anonymity a u soudu otevřeně bojují za své pohledávky, je německý dopravce DB Schenker Rail

Lounská vagónka totiž na základě kontraktu opravovala německému dopravci několik desítek vagonů. Letos v červnu – zřejmě v návaznosti na úpadek Legiosu – ale smlouvu vypověděla. Vagony, které dosud nebyly opravené, se jí ale nikdy nevrátily a DB Schenker nemá jak získat svůj majetek zpět. Navíc tvrdí, že insolvenční správce poskytuje soudu zavádějící informace.

„Sdělení insolvenčního správce se nezakládá na pravdě,“ píše DB Schenker soudu a vyjmenovává jednotlivé případy. To ale není jediné, v čem je řízení u Krajského soudu v Českých Budějovicích zvláštní.

Původní verze

Věřitelé letos v září odsouhlasili reorganizaci. To v podstatě znamená, že podnik pod dohledem věřitelského výboru a insolvenčního správce získává šanci na druhý dech. Jenže i věřitelský výbor obsadily společnosti, které mají k Savovovu byznysu přinejmenším nápadně blízko. A Lidové noviny upozornily, že insolvenční soud byl obsazen nesprávně. Vybraný soudce Šimek neměl vůbec podle rotačního systému přijít na řadu, a navíc ani nemá soudit reorganizace. A jak se nyní ukazuje, to zdaleka není všechno.

Před povolením reorganizace totiž musel být zpracován nezávislý posudek o ekonomické situaci dlužníka. Na starost jej na základě výběru věřitelského výboru zpracovala společnost Tarpan Partners. Devítistránkový posudek zaslaný insolvenčnímu soudu sice tvrdí, že k reorganizaci je třeba splnit několik podmínek, jinak ale této možnosti přikyvuje. „Je splněna elementární podmínka zachování chodu dlužníkova podniku,“ píše se v jeho závěru.

Poradci v první verzi posudku například tvrdí, že značnou část podkladů jim management neposkytl, a proto nemohou řádně možnost reorganizace posoudit

ČESKÁ POZICE ale měla možnost nahlédnout do původní, dosud nikde nezveřejněné předchozí verze posudku. Ten má oproti finální verzi 32 stran, a byť obsahuje ty samé věty, jeho celkové vyznění se podstatně liší. Poradci v ní například tvrdí, že značnou část podkladů jim management neposkytl, a proto nemohou řádně možnost reorganizace posoudit.

„Zcela absentuje klíčový předpoklad pro úspěšné provedení reorganizace, a to je kooperace dlužníka a jeho managementu,“ píše se ve verzi posudku, do které mohla ČESKÁ POZICE nahlédnout. Zmiňuje také, že „reorganizace by byla velmi riziková zejména z důvodu absence souladu mezi věřiteli a dlužníkem.“ Skoro jako by poradce dokázal předpovídat budoucnost.

ČESKÉ POZICI se bohužel nepodařilo ověřit autenticitu dokumentu. Její autoři se odmítli vyjádřit. „K tomu nebudeme vůbec nic říkat. To si proberte s insolvenčním správcem podniku,“ sdělil Jan Chalupa, jeden ze spoluzakladatelů Tarpan Partners. Ivo Hala zase tvrdí, že ví jen o jedné verzi: „Mám jen jediné odborné stanovisko, a to bylo zveřejněno v insolvenčním rejstříku.“

Zájem konkurence

Samotný Heavy Machinery Services ale v uplynulých týdnech přišel s překvapivým protiútokem. Podle něj je za celou kampaní proti němu skupina KKCG miliardáře Karla Komárka.

Faktem je, že mezi věřiteli je i společnost Moravia Systems, která do jeho skupiny opravdu patří. Firma ale nemá mezi věřiteli žádné zásadní postavení. Bývalý Legios jí dluží jen několik set tisíc, což je v rámci všech dluhů zanedbatelné. Pohledávka navíc vznikla v tradičním obchodním vztahu. Společnost z koncernu KKCG dodávala Legiosu materiál. Komárkova skupina zatím k nařčení nevydala žádné vyjádření.

Řada médií spojuje Legios s miliardářem Františkem Savovem, který jej údajně ovládá. Savov se, jak známo, zdržuje ve Velké Británii, kde čeká na rozhodnutí londýnského soudu, zda bude vydán do České republiky. Čelí tu totiž obvinění z krácení daní, stejně jako několik dalších bývalých členů představenstva Legiosu.

Kolem insolvence společnosti totiž začal kroužit hlavní konkurent podniku, Ostravské opravny a strojírny

Sám Savov obvinění popírá a zároveň tvrdí, že Legios nevlastní. V nedávném rozhovoru pro Český rozhlas řekl, že jeho firmy pomáhaly společnost financovat. Pokud by ale Legios byl skutečně jeho, jak tvrdí i několik zdrojů ČESKÉ POZICE, má se čeho obávat.

Kolem insolvence společnosti totiž začal kroužit hlavní konkurent podniku, Ostravské opravny a strojírny. Ty už soudu zaslaly dopis, v němž vyjadřují velký zájem podílet se na zpeněžování majetku bývalého Legiosu.

Společnosti, které budou rozhodovat o osudu firmy Legios

Palm Partners Ltd.

Pohledávka za 550 milionů korun. Společnost má sídlo Seychelách. Podle některých věřitelů je s bývalým Legiosem propojena. 90 milionů její pohledávky je zajištěno nemovitostmi dlužníka.

Cashdirect

Pohledávka za 28,7 milionu korun. Zabývá se správou a vymáháním pohledávek. Pohledávku za bývalým Legiosem koupila od vydavatelství Mladá fronta, a. s., které patří Františku Savovovi.

HS Real

Pohledávka za 153 milionů korun. Vznikla na základě úvěru od spořitelního družstva Artesa, které podle policie ovládá František Savov.