Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Imaginární představa Západu: „Islámsko“ a „muslimské ženy“

Na základě existence mytické země získávají nevládní organizace a nadnárodní instituce obrovské finanční prostředky na záchranu muslimek.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Kecálek

11. 4. 2014 10:49
Další hromada propagandistického bahna, ale...
Ať si "doma" dělají co chtějí a ať s tím nelezou do Evropy...
0 0
možnosti

Cermans

12. 4. 2014 15:34
Pane Kecálku mám dotaz, kdo a kvůli čemu pozval Turky
do Německa , nevíte? Já si teď zrovna nemohu za nic na světě vzpomenout.
0 0
možnosti

10. 4. 2014 16:20
Asi se teď vyjádřím
jako křupan bez světonázoru, ale světová hnutí zachraňují muslimské týrané ženy a kdo zachrání svět před islámským terorizmem. Je to stejná snaha, nebo zbytečná kamufláš jak islám přizpůsobit k soužití s jiným náboženstvím, či vírou a kulturou Evropy, Ameriky i Asie. Já jako civilizovaný občan se Islámu bojím a vím, že mi na strachu neubere, jestli budou moci islamské ženy chodit po pařížských ulicích v tričkách a šortkách s ruksáčkem na zádech s bombou.Dost, to stačí a můžete mi nadávat.
0 0
možnosti

Cermans

11. 4. 2014 3:55
Jiří , souhlasím, ale to že se budeme něčeho bát nás nezachrání.
Já také nechápu, jak se rozumná část společnosti může dostat do takové slepé uličky. Vždyťje to stále stejně analogické, pouze na výšších úrovních: - výchova dětí - přístup k cikánům - přístup k muslimům A přesto se rozumní lidé chovají jak uhranutí hadem. Nechápu! Ve všech případech jen mlátit nic neřeší, pouze rozumné vymezení hranic a trvalý tlak na jejich dodržování. Jak prosté milý Watsone. A přesto se většina společnosti chová jak idioti: jedni jim podlézají a druzí by je nejraději vystříleli. To jsou ty dějinné paradoxy. Jesttli si to neslyšel tak si poslechni mediální perlu:http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3096274
0 0
možnosti

Kiebitz

9. 4. 2014 18:38
Nezodpovězeno, proč migrace k muslimům je menší, než od nich
Nezmíněno naše postavení, kde rodina se stala spíše parodií sebe sama, kdy nikoliv muslimové, ale my (vyjma katolíků) jsme handicapováni. Systémy jsou rozdílné, v arabských zemích komfort manželky garantuje i její původní rodina. A to něco stojí, vše má svou polaritu, tak i její větší bezpečí. V našem prostředí mateřství (před vlastnictvím psa, koně, bazénu, vilky, dovolené..) není úspěch, ale spíše překážka, to vidíme život přirozených rodin způsobem odpovídajícím. A hledáme lupou chyby. Již židovská kultura si neklade křesťanské maximy, někomu potom chybí. Aktuálně kompenzujeme oligarchickým státem, kde osvícený oligarcha zařídí vše. To je vratné. USA není vrchol kultury, je tam hodně migrantů z kuriozních končin. Základ byl sice puritánský, ale kdeže ty sněhy jsou. Rusko je sice ve statistice horší, ale američané jsou sebekritičtí a kontrolují i české kočovníky, zda se jim kočuje za lepším správně. USA kočovníky neusazuje, tak o svých nemá moc zpráv, jsou on the road, vymykají se, nelze je navštívit. Zatímco naši sedí doma, a jsou věrni byslišti i jako neplatiči, v jejich prospěch nutno dodat, že když jim potvrdíte bezdlužnost, přestěhují se o kus dál. (Tam na beuzdlužnosti předchozího bydliště trvají.) Palestina nejsou arabové, ač moc chtějí, jsou na to geneticky příliš chytří, a arabský svět je používá a tak i odmítá. jejich blondýnky jsou od čerkesů? z balkánu? možná jen staletý nákup otroků od ruského cara, ale i náš praotec Čech pilně takové v Ungeltu kšeftoval.
0 0
možnosti

Křivan

10. 4. 2014 12:17
Ano souhlasím můj vůdče, jen
Ano souhlasím můj vůdče, jen neví proč nás ta katolická církev nechala na holičkách.
0 0
možnosti

Cermans

9. 4. 2014 17:46
Pane Chmelaři já jenom reprodukoval co jsem přečetl v knihách
p. Procházkové a Jazairové , které popisují pocity dívek v Afghanistánu a Saudské arabii. Procházková popisovala že většina afghánek když májí vyjít na ulici bez zahalení se cítí jako češka, když by měla vyjít na Václavák nahatá. Zajímavý byl popis Pavly Jazairová proč v Saudi všechna děvčata studují. Studují proto, že mají strach že Saudové, kteří teměř všichni studují na západě, si ženu přivedou odtud a nebudou chtít zaostalou Saudku. Uvažování muslimek o zahalování , dle Procházkové a Jazairové je takové , že vzhled ženy je intimní záležitost určená pouze pro manžela, co je na tom nepochopitelného. Nerozumím vašemu uvažování, já jsem přesvědčen , že je přirozené , že každá kultura má svá měřítka na hodnocení svých hodnot a činností. Nechápu proč by v tom měl být střet. Já jím maso soused je vegetarián já jsem přesvědčen , že mám pravdu , soused také. Přesto žijeme v sousedství beze střetu. Prosím vysvětlete mi Vaše uvažování? My jsme pro nejnižší daně ve Švédsku jsou vysoké v čem je střet. Já jsem také nechápal myšlení Roberta Fulghuma když v 50 tých letech dal k adopci vlastní dítě splozené se spolužačkou protože nedokázali předstoupit před puritánské rodiče s přiznáním , že zplodili dítě bez manželství. Považujeme pro to Američany za méněhodnotné? Děkuji !
0 0
možnosti

Jindrichmelar

9. 4. 2014 19:40
Pane Cermansi, já chápu, že
Pane Cermansi, já chápu, že popisujete, co jste se dočetl. Já Vám jen říkám svůj názor, co si o tom myslím. Samozřejmě, že se Afghánka bez hidžábu cítí jako nahá, když jsou všechny okolo zahalené. Je to logické z hlediska psychologického. Ale ve chvíli, kdy se ty dívky pod hábit oblékají podle pařížské módy, znamená to, že jim společnost neumožňuje se projevit podle své touhy a volby. Takže musí sami sebe potlačovat. A to nikoliv dobrovolně v rámci vlastního rozhodnutí, ale kvůli společenské nutnosti. Pokud Češka vyleze z vlastního rozhodnutí nahatá ven, má pro to svůj důvod a určitě se necítí jako Afhgánka bez burky. To, že na ní ostatní koukají, je zřejmě její záměr. Rozdíl mezi touhle nahatou Češkou a Afghánkou bez burky je v tom, že u nás má nahatá Češka mnohem menší důvod k obavám z následků svého jednání.Důvod Saudek ke studiu je politováníhodný, tím víc, že osud západních nevěst v Saúdské Arábii je kapitola sama pro sebe. Ještě k tomu zahalování. Nechávat si svůj vzhled pro manžela je jedna věc, svalovat vinu za znásilnění na oběť proto, že byla moc vyzývavá je druhá strana mince. Není asi na světě víc sexuálně nemocná společnost než islámská. Zahalení nevede k větší cudnosti, ale naopak k větším úchylnostem, násilí a také opovržení vůči nezahaleným ženám.S těmi měřítky to máte obráceně. Hodnoty se netvoří podle měřítek kultury, ale měřítka kultury vznikají na základě jejích hodnot. Střet nastane tehdy, pokud se dvě kultury s odlišnými hodnotami snaží žít na jednom místě, kde je dána možnost oběma se svobodně projevovat. Pak dochází k tomu, že po Evropě chodí dle svého zvyku muslimy v burkách a Evropanům se to v souladu s jejich zvyky vůbec nelíbí. Muslimky se u nás pomocí žaloby snaží vynutit si možnost nosit hidžáb ve škole a Čechům se to nelíbí. Muslimové v Evropě v souladu se svými zvyky a právem šarija mají více žen, podle místního práva jen jednu a ostatní berou příspěvky jako svobodné matky. Že se tohle Evropanům nelíbí, je jasné a logické. Takhle nějak vypadá střet kultur podle mě.Se sousedem si rozumíte především proto, že sdílíte důležitější hodnoty než vegetariánství, např. svobodu se rozhodnout, co budete jíst. To, že si o Vás možná soused myslí, že jste barbar a cítí se Vám být morálně nadřazený, je jiná věc. Nicméně "správný" muslim se nad Vámi, nad nevěřícím Čechem, bude cítit povýšený vždy: http://jindrichchmelar.blog.idnes.cz/c/392663/Vychazejici-hvezda-ceskeho-muslimstva.html
0 0
možnosti

9. 4. 2014 17:43
Že prý vraždíme ženy? A vy zase lynčujete černochy!
nic jiného, než tahle tradiční komunistická obrana neobhajitelného totiž tenhle článek, ani v něm recenzovaná kniha nejsou. Psát tohle ve chvíli, kdy se v Západní Evropě a v Severní Americe množí vraždy žen a dívek kvůli rodinné cti, kdy policie v obavách, aby nebyla podobnými užitečnými idioty obviněna z xenofobie, nedokáže ohroženým ženám pomoci a kdy ve Francii, Německu a Británii jsou celé oblasti, kde se stát de facto vzdal snahy prosadit demokraticky schválené zákony, kdy v Británii konečně stojí před soudem desítky členů prakticky stoprocentně muslimských gangů, které léta - někde téměř dvacet let - zneužívaly nezletilé dívky ze sociálně slabých skupin k nucené prostituci a kdy britské nemocnice registrují tisíce případů ošetření po ilegálně provedené ženské obřízce, to chce vskutku silný žaludek. Anebo notnou dávku tupohlavosti. Jistě - správný intelektuál autorova ražení se zřejmě nikdy neptá, jestli je něco pravda nebo ne. Ptá se "kdo stojí za mediálním obrazem". Formulace jak z Rudého práva v nejlepší formě. Ovšem tam, kde zazní, že "používání pojmu kultura vede ke konstruování nadčasové a nadindividuální entity" je každý odpor marný. Podle toho asi není nic v čem by se třeba takoví Češi lišili"nadčasově a nadindividuálně" v praktickém smyslu od Němců. Všichni jsme lidé, ne? V historii jsme se asi všichni vyvíjeli stejně, stavěli jsme stejné domy, malovali stejné obrazy, věřili stejným věcem. Hm... K téhle úrovni sociálních věd jsem ještě nedospěl. Mně to zní spíš jako tradiční muslimská/arabská výmluva - všechno zlé, co se nám děje je vina někoho jiného. Rozhodně ne naše. A už vůbec za to nemůže naše přesvědčení nebo naše kultura. Fuj! Co je to "kultura"? Západní imperialistický koncept, který nás utlačuje....bla, bla, bla... (Ovšem jen dokud nepotřebujeme prosadit naše zájmy v západní společnosti. Pak je najednou naše kultura cenné bohatství, které nesmí být poškozeno snahami o asimilaci...bla, bla, bla) Raději vám budu vyprávět příběh. Je pravdivý, i když mi ho nevyprávěl D.Taxis Taylor. Vyprávěla ho kamarádka mé ženy, americká antropoložka. Za mlada silně levicová, jak bývá v kraji zvykem. Zamilovala se do palestinského spolužáka. Byla to velká láska a měli před svatbou. Pak ho jednou našla divně zamlklého. Trvalo dlouho, než jí řekl, co se stalo. Jeho sestra čekala v Gaze na autobus. Zastavilo u ní auto plné mužů, kteří ji začali nahlas dělat nemravné návrhy a sprostě nadávat. Po chvíli zas odjeli. Neudělala prý nic, čím by to přivolala a nemohla se tomu nijak bránit. Ale rodina usoudila, že byla pohaněna její čest a tak to strýcové a bratři napravili tím, že jí uškrtili. Z té svatby pak nějak sešlo...Tož tak.
0 0
možnosti

Cermans

9. 4. 2014 15:42
Bravo pane Soukupe, Bravo pane Turečku!!!
Skvělá recenze! Pan Soukup/+1977/pan Tuřeček /+1970/ mladí vzdělaní novináři s "kvantovým" myšlením , bez nadsázky naše budoucí elita. Přečetl jsem od Petry Procházkové Aluminiovou královnu, Frištu, a ještě jednu knihu od Pavly Jazairové o Středním východu. V Saudské arabii většina mladých žen studuje vysoké školy, a pod burkou nosí poslední Pařížské modní modely. Samozřejmě tyto vzdělané ženy chápou že stěžovat si na vlastní postavení je ponižující především pro ně , a chápou že osvobodit se od místních zvyků musí především vlastní aktivitou. Na druhou stranu jsou vlastenky a věřící a řadu kulturních zvyků nechápou jako vlastní ponižování. Je to jiný svět z těchto knih jsem pochopil , že pro řadu muslimek je vyjít na ulici nezahalená je jako pro evropanku jít na ulici nahatá. Je to pouze osobní pocit to snad dokáže pochopit každý evropan. Pro mě má ale pohled pana Soukupa a Turečka dále větší šířku , přesně v intencích pohledu Lila Abu-Lughodové. Co nás evropany opravňuje k tvrzením, že náš pohled na svět je správnější než muslimský. To má ale širší dimenze co nás opravňuje k tvrzení, že náš pohled na řízení státu je lepší než Putinuv pohled. Stojí Rusové o naši demokracii, nebo jejich totalita je neomezuje tak jako muslimky neomezuje burka. Něco jiného je jestliže muslimové nebo Putin chtějí svůj pohled na svět vnucovat nám v Evropě. To je nepřípustné. Nepřípustné je rovněž aby euroatlantická společnost vnucovala muslimum nebo Putinovi v jejich teritoriu. Vzkaz pana Soukupa a Turečka zvláště pro nás dříve narozené je významný. Jsem zvědav jak se s tím Američané srovnají. Ještě jednou dík pane Soukupe a Turečku.
0 0
možnosti

Jindrichmelar

9. 4. 2014 16:47
částečný souhlas
Souhlasím s Vámi, že bychom si ěli hledět především svého písečku, ve smyslu, že se nemáme snažit zachraňovat někoho, kdo o to nestojí a kdo to ani nepotřebuje. Ale nepřijde mi OK, pokud dívky chodí pod hábitem oblečené dle poslední módy. To mi přijde jako nezdravá situace a říct o takovéto situaci, že je špatná a nezdravá není projevem pýchy, ale projevem přihlášení se k hodnotám, které považuji za správné. Stejně tak není nesprávné nebo namyšlené říct, že v tomhle a tomhle je náš názor a postoj lepší než názor a postoj jiné společnosti. Musíme ale vědět, proč je lepší. Pokud budeme za cíl a smysl společnosti považovat vytvoření prostředí pro svobodný vývoj jednotlivce, potom je naše společnost mnohem lepší než společnost v Saudské Arábii. Pokud budeme za smysl společnosti považovat srovnání lidí do latě podle jednoho mustru, pak byl Afghánistán za Talibanu ideálem. Takže nemůžeme jen tak relativizovat a prohlašovat, že všechny kultury jsou si rovnocenné a vyhýbat se porovnávání - tohle je lepší a tohle horší. Musíme vždy vycházet z nějakých základních východisek a měřítek. Pak můžeme dojít třeba ke zjištění, že měřítka v muslimském světě jsou jiná - potom je ovšem myšlenka střetu civilizací relevantní, anebo jsou měřítka stejná (to je můj názor), vycházející ne z kultury ale z určitých metafyzických lidských hodnot, které překračují rámec kultur, a potom ovšem můžeme porovnávat, co je lepší a co je horší. Myslím, že bychom se neměli snažit se skrývat za relativizaci.
0 0
možnosti

Křivan

9. 4. 2014 15:30
Víte, vše je Ok, pokud nám
Víte, vše je Ok, pokud nám své zvyky napřed po dobrém nebude islám vnucovat. Zatím mne nikdo přesvědčil, že součástí muslimské víry není i právo na expanzi.Je to již hodně let, kdy moderátor Burián v ČT s "českými" muslimy probíral jejich názory. Závěr byl následující. Když si demokraticky přijmete islám jako svojí víru, tak my vám tu demokracii rychle vyženem nejen z hlavy,
0 0
možnosti

Falconeye

28. 4. 2014 17:12
Dovolil bych si tuhle pár ukázek náboženských textů z Koránu
Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion(committing a religious sin), admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great.—Qur'an , [Quran 4:34] The Prophet said, "Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?" The women said, "Yes." He said, "This is because of the deficiency of a woman's mind." (Sahih Bukhari, Volume 3, Book 48, Number 826)The Prophet said: "When a woman dies, if her husband was pleased with her, she goes to paradise. (Mishkat_al-Masabih, Vol. 2, p 102) 22.The Prophet said: "On the Day of Judgement, a husband shall not be questioned for beating his wife." (Mishkat_al-Masabih, Vol. 2, p 105)A woman in many ways is deprived of the possession of her own body. Even her milk belongs to her husband. (Bokhari, Vol. 7, p 27)
0 0
možnosti

Jindrichmelar

9. 4. 2014 14:37
Otázky
Na konci článku jsou položeny otázky, které zřejmě vystihují celou knihu (alespóň dle toho, jak ji autor líčí). Jsou to otázky, které vše zrelativizují tak, že se skoro černá zdá být bílou a naopak. Díky této knize se tedy dozvíme, že příběhy utlačovaných žen jsou všechny vymyšlené, Evropanky jsou často týrány víc než muslimky a ten, kdo poukazuje na nerovnoprávné postavení žen v muslimském světě, je xenofob. Ale k těm otázkám: 1. Ženy si po pár desítkách vlády Talibanu, kdy za odložení burky hrozila smrt, a sousedi fungovali jako dostatečná kontrola počestnosti, možná jen pomaleji zvykají. Ve filmu Afghánská superstar bylo pěkně vidět, jak v post-talibánském Afghánistánu sice povolili zpěv, ale když si jedna účastnice dovolila se otočit dokola a naznačit tanec, už jí hrozila smrt od milých počestných, netančících spoluobčanů. A všichni znají fotky Kábulu ze sedmdesátých nebo šedesátých let, kde bylo zase úplně normální chodit bez burky. Podle autorky tedy vlastně Taliban skutečně přinesl Afgháncům dobro návratem k tradici zahalování. 2. oblečení přiměřené situaci si volíme sami, to je pravda, ale je známo, že co se zahalování týká, funguje celkem slušně takový efekt, že nezahalené ženy si připadají mezi zahalenými tak nějak víc "odhalené" a tíhnou k tomu se zahalovat samy. Logicky z toho tedy asi vyplývá, že zahalení je přirozený stav? Podle mě ne. 3. Co se týká katedrály sv. Petra v Římě, tak je to samozřejmě něco jiného než nošení nikábu nebo hidžábu na veřejnosti. Jedná se totiž o 1 místo na světě a je to situace obdobná přiměřenosti oblečení v opeře. Vtipná je věta o tom, že muslimka má na výběr si vybrat mezi hidžábem, nikábem, čádorem a burkou a ještě dalším oblečením, zřejmě dalšímy typy halících šátků.No abych to nějak ukončil. Nepochybuji o tom, že plno románů, které autorka kritizuje, jsou vymyšlené nebo aspoň přibarvené, aby se líp prodávaly. Nicméně také existuje plno nezbeletrizovaných příběhů, které poukazují na to, že ta beletrie má reálný základ. Výsměch těmto příběhům je výsměchem těm ženám a dívkám, které si něčím podobným prošly a snaha prohlásit je za lhářky je snahou udělat z obětí viníky. A to mi přijde sprosté.
0 0
možnosti

Cermans

9. 4. 2014 15:59
Pane Chmelaři doporučuji
knihy Petry Procházkové a Pavly Jazairové.
0 0
možnosti

Bronislav Ostřanský

9. 4. 2014 11:44
Inspirativní čtení
Připojuji se k panu Turečkovi: Je to potřebný článek, o to více, že neexistuje žádné jiné tolik medializované "muslimské téma" jako žena v islámu. A k té srdceryvné knižní produkci o ženách v islámu: Je zkrátka tak početná, protože se velmi dobře prodává. Příběhy, v nichž se křehká žena sráží s neúprosným světem formovaným ještě neúprosnějším náboženstvím totiž obvykle mívají vše, co bestseller potřebuje: atraktivní kulisy, dramatický příběh a především konflikt, který je natolik vyhrocený, aby čtenáře vtáhnul do děje, ale ne zcela zřetelný, aby ponechával prostor jeho obrazotvornosti. Díky za článek!
0 0
možnosti