Hospodští o e-stravenky nestojí. Nepřinášejí jim žádné výhody

Elektronická verze zaměstnaneckého benefitu, jehož je ročně vydáno za 19 miliard korun, hospodské nenadchla. Vadí jim vysoké poplatky i práce navíc, a po čtyřech letech od zavedení e-stravenek je akceptuje necelá čtvrtina restaurací.

Miroslav Petr 10.10.2017
Platba stravenkami - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Platba stravenkami - ilustrační foto. | foto: MAFRA – František Vlček
Platba stravenkami - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Ani po čtyřech letech na trhu se nedočkala elektronická verze v Česku oblíbených stravenek masového rozšíření. Podíl restaurací, které akceptují výhradně kartovou elektronickou verzi místo papírových stravenek, dosahuje podle průzkumu Asociace hotelů a restaurací (AHR) necelého půl procenta.

Restaurací, ve kterých mohou zaměstnanci využívat obojí, tedy jak papírovou, tak i elektronickou verzi stravenky, je sice víc – necelá čtvrtina –, ale stále absolutně převažují ty podniky, ve kterých mohou lidé platit za jídlo pouze papírovou ceninou.

„Pro mě je elektronická stravenka nevýhodná věc. Sama o sobě by pomohla, ale je to zdvojená práce, protože lidé s těmi papírovými chodit nepřestanou, a e-stravenka je tedy administrativní zátěž navíc. Kromě toho nemá pro nás žádnou finanční výhodu oproti té papírové. Poplatek, který si inkasuje stravenková firma a dělí se o něj s bankou, je stejný,“ svěřila se LN se majitelka restaurace Pamplona v Libochovicích Věra Bauerová.

Úspora, která něco stojí

Elektronické stravenky přitom měly mít pro jejich vydavatele i uživatele hlavní výhodu v úspoře administrativy i nákladů – na tisk, na distribuci i evidenci. Nižší náklady však mají především stravenkové společnosti, ale už ne restaurace, které z nich musejí odvádět stravenkovým firmám stejně vysoké poplatky jako z těch papírových.

Podle zjištění AHR se jedná v průměru o pět až sedm procent (bez DPH) z hostem nebo zákazníkem zaplacené útraty.

Stravenky jsou pro hospodské nutným zlem. Znamenají pro ně na jedné straně přísun určité části zákazníků, tedy zaměstnanců firem, institucí a úřadů, ale na druhé straně musejí platit vydavatelům stravenek vysoké částky.

„Očekávali jsme, že elektronické stravenky logicky celý proces zlevní, ale je vidět, že někteří tradiční vydavatelé stravenek se rozhodli dále využívat svého prozatím dominantního postavení na trhu. Věříme, že současné rozšíření produktů o nové elektronické a papírové stravenky situaci na trhu přirozenou cestou změní,“ komentuje výsledky průzkumu prezident AHR Václav Stárek.

Stravenky jsou pro hospodské nutným zlem. Znamenají pro ně na jedné straně přísun určité části zákazníků, tedy zaměstnanců firem, institucí a úřadů, ale na druhé straně musejí platit vydavatelům stravenek vysoké částky. Častokrát mnohem vyšší, než by odpovídalo běžné útratě za oběd – k čemuž jsou primárně určené a státem miliardami korun z daní dotované.

Podnikatelka Bauerová uvádí příklad mnoha výletníků z Prahy, kteří do Libochovic přijíždějí s celou rodinou a naráz zaplatí za společný oběd někdy i celým balíčkem stravenek, určených původně na jeden měsíc. Z každé takové útraty za zhruba dva tisíce korun (včetně DPH) pak putuje stravenkové firmě až 200 korun.

Některé restaurace to řeší finančním limitem platby stravenkami, jiné umožňují jejich využití jen v omezený čas kolem poledne. Hospodští se ale shodují v jednom – dokud bude možné souběžně platit papírovými i elektronickými stravenkami, znamenají ty elektronické zkrátka práci a čas navíc.

Byznys za miliardy

Český trh, na kterém se ročně vydají stravenky za 19 miliard korun, ovládají tři francouzské firmy – Edenred (stravenky Ticket Restaurant), Sodexo ČR (Gastro Pass), UP Česká republika (Cheque Déjeuner). Plus některé menší jako třeba Benefitka, která provozuje výhradně jen e-stravenky.

Nově se letos do tohoto byznysu zdravě pustil řetězec Lidl s vlastním projektem Naše stravenka, kterou nabízí plošně všem zaměstnavatelům, restauracím a obchodům. Lidl se zakrátko stal podle některých odhadů čtyřkou na trhu a dál roste, zejména díky oproti konkurenci výrazně nižšímu poplatku, který od obchodníků a restaurací vybírá.

Nově se letos do tohoto byznysu zdravě pustil řetězec Lidl s vlastním projektem Naše stravenka, kterou nabízí plošně všem zaměstnavatelům, restauracím a obchodům.

„Teď v říjnu spustíme s naší partnerskou firmou Kaufland projekt i našich vlastních elektronických stravenek,“ uvedl jednatel společnosti Lidl stravenky Vít Pravda.

Tomáš Sazima, mluvčí Asociace provozovatelů poukázkových systémů (Apropos), která sdružuje trojici největších firem u nás, uvádí, že smyslem elektronických stravenek bylo především zvýšit komfort pro jejich uživatele, tedy zaměstnance. Ti u sebe nemusí nosit papírová platidla a dopočítávat cenu vzhledem k hodnotě stravenky.

„Prostá úspora prostřednictvím elektronizace není možná, neboť firmy provozující stravenkové systémy musí investovat nemalé finanční prostředky do vybudování nové sítě elektronických odbavení,“ konstatuje nyní Sazima.

Připouští také, že podle zkušeností ze zahraničí bude „náběhová křivka“ při zavádění elektronických stravenek poměrně dlouhá. „V rámci České republiky jsme zatím spíše na začátku,“ uzavírá mluvčí Apropos.



Počet příspěvků: 1, poslední 12.10.2017 07:24 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.