Sázka o tunel Blanka: Půjde Pavel Bém ke koštěti, nebo k soudu?

Měl by odpracovat 50 hodin. A proč ne? Bude to považovat za dobré PR. Navleče se do montérek a nechá se vyfotit do všech časopisů.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTK, montáž ČESKÁ POZICE, UrbČeská pozice

Bývalý pražský primátor Pavel Bém svou sázku s iniciativou Auto*Mat o financování tunelu Blanka prohrál. V roce 2007 totiž tvrdil, že se Blanka už víc neprodraží, tehdy se počítalo s 21 miliardami korun. Letos na začátku srpna však pražský magistrát uvedl konečnou cenu – 36 miliard korun.

Ze závěrečného účtu vyplývá, že Blanka neměla nikdy přijít nejen na 21, ale ani na 26 až 28 miliard korun, což ještě později v roce 2007 garantoval tehdejší primátor Bém a tehdejší vedení magistrátu to až do konce svého působení tvrdilo. Nárůst nákladů o dalších zhruba deset miliard korun zjistilo nové vedení Prahy v únoru 2011. Pavel Bém však toto předražení zpochybnil a chyby přisoudil současnému vedení hlavního města.

Nicméně zpět k sázce. Exprimátor Bém v roce 2007 iniciativě Auto*Mat slíbil, že pokud bude částka 21 miliard překročena, odpracuje 50 hodin veřejně prospěšných prací. Iniciativa Auto*Mat se proto po zjištění nové konečné ceny za Blanku rozhodla vyzvat Pavla Béma ke splnění slibu, jakmile se vrátí z dovolené, během níž zdolal druhou nejvyšší horu na světě K2. A když jsme tedy u tak pěkného letního sázkového příběhu, nabídli jsme vrcholným manažerům, aby si tipli. Dle 52,7 procenta oslovených však bývalý pražský primátor Pavel Bém sázce nedostojí.

graf, slib Pavla Béma, autoMat

                            Odpovídalo 110 vrcholných manažerů firem.

Jednoznačně vyznívají tyto dvě záporné odpovědi:

Pavel Bém dobře věděl, že lže a že tunel Blanka bude dražší než oněch zmiňovaných 21 miliard korun. Bylo by pro všechny lepší, kdyby se z Himálaje vůbec nevracel a lezl si na svoje osmitisícovky. Bylo by to pro nás levnější.“

Samozřejmě, že nedodrží, protože ho to již nezajímá. Bylo to již dávno, vlastně si na to již nepamatuje a určitě to bylo jinak. A vy, novináři, jste to zase vytrhli z kontextu a iniciativa Auto*Mat jedná na politickou objednávku a spousta dalších logických a věrohodných vysvětlení.“

Pozitivnější, přestože možná trochu ironické, jsou vůči Pavlu Bémovi následující tři kladné odpovědi:

„Bude to hezká PR akce. A pozitivní PR Pavel Bém moc potřebuje.“

„Bude to považovat za své dobré promotion. Navleče se do montérek a bude hrabat listí a odpadky. Nechá se vyfotit do všech časopisů a jeho obliba opět vzroste na 40 procent.“

Pavel Bém po návratu z Himálaje usoudí, že mu to přinese plusové body, přičemž to shodí na nový pražský magistrát – podobně jako Martin Dvořák. Never ending story.“

Tito čtyři respondenti se nedokážou rozhodnout kladně ani záporně:

Pavel Bém je typický politik. A heslem politika je: slibem nezarmoutíš. Nevím, jak se bude chovat poté, co pozastavil své členství v ODS. Třeba se zase vzpamatuje a bude ho možné počítat ke slušným lidem. Dal bych mu šanci, aby prohranou sázku přijal jako chlap a těch 50 hodin veřejně prospěšných prací odpracoval.

„Je nepodstatné, zda Pavel Bém uvedených 50 hodin odpracuje, nebo neodpracuje. Ve srovnání s vícenáklady na tunel Blanka totiž představují směšnou až urážející protihodnotu. Pavel Bém by měl společně se svými kamarády Romanem Janouškem, Tomášem Hrdličkou a ostatními vrátit peníze, které byly při výstavbě tunelu Blanka ,odkloněny‘ do jejich kapes. Bém za ně leze po Himálaji, Janoušek tráví dovolenou na svém velkopanském sídle v Chorvatsku a ostatní z party si je užívají na úkor města Prahy, a tím i nás všech.

To jsem však zabrousil do světa pohádek. V něm, jak známo, vítězí dobro nad zlem, nad lidskou záští a nad všemi nekalými živly, zloduchové jsou potrestáni a všechno se nakonec v dobré obrátí. V Česku bohužel pohádky nejsou v kurzu. Vládne v něm tvrdá realita, kterou pánové, jako je Pavel Bém, nestydatě využívají.

„Je to úplně jedno. Spíš by orgány činné v trestním řízení měly řešit, jak mohla být natolik významně navýšena ceny stavby.“

„Myslím, že to bylo jinak.“

Další dvě záporné odpovědi jsou ke splnění slibu skeptické:

„Proč se nezeptáte Pavla Béma? Již dopředu však avizoval, že za prodražení nemůže on, nýbrž chyby jeho nástupců, a proto je možné, že nedodrží.“

„Pavlu Bémovi věřím nejméně ze všech politiků.“

Následující tři vrcholní manažeři se naopak domnívají, že Pavel Bém svůj slib splní:

„Odpracuje, když to slíbil. Pokud ne, byl by to opravdu srab.“

„Pavel Bém je komplikovaná osobnost. Buď zpochybní cenu (jisté pochyby existují), nebo odpracuje zmíněné hodiny, čímž se zviditelní. Odpracuje, a zároveň zpochybní.“

„Pan Bém je tvrdě kritizován za své působení v Praze, ale jako sportovec sázku určitě dodrží. Iniciativě Auto*Mat bych doporučil, aby udržela své vítězné emoce na uzdě a při nabídce veřejně prospěšných prací respektovala důstojnost a vhodný humorný rozměr takové sázky a jejího plnění. Nálady veřejnosti by se mohly při ponižování rychle obrátit.“

Kritikou nešetří tyto tři záporné odpovědi:

Odhaduji, že Pavel Bém nebude za nic moci. Od roku 2010 již není primátorem, a proto za to může ,nové vedení‘ magistrátu. Veřejně prospěšnou práci přece odvádí v Parlamentu a při zdolávání velehor.“

Pavel Bém je slaboch a srab, přestože třeba v horolezectví odvahu a um projevit dovede. Zachoval se jako slaboch v případě Kaplického knihovny, a proto mě nepřekvapí, jestliže se zachová stejně i nyní. Kdyby totiž přistoupil na 50 hodin veřejně prospěšných prací, přiznal by, že díky jeho manažerskému neumětelství a okázalé arogantní přezíravosti k povinnostem řádného hospodáře přijde nakonec tunel Blanka téměř na dvojnásobek již původně nadsazené ceny.

Už těch 21 miliard korun byla nehorázná cena. Ale jak napsal profesor Parkinson, těžko budete vysvětlovat, proč kupujete pro erár chleba za 50 korun, když všichni vědí, že je za dvacku. Nad cenou 21 miliard se nepozastaví 99 procent obyvatel, protože nemá ani rámcovou představu, na kolik takový tunel může reálně přijít. A na to celá ta gaunerská generace politiků a státních úředníků sázela a stále sází.

Ostatně, skutečnou cenu podobných prací neznají ani oni, protože prakticky ničemu z toho, o čem rozhodují, nerozumějí. Pro ně je příznačné jednání: ,Dejte si cenu takovou, ať na nás zůstane ještě o x procent víc, než by byla vaše reálná cena.´ Takto však jednal nejen pražský magistrát vedený Pavlem Bémem, ale i většina představitelů ČSSD a ODS a pan Kalousek, jenž během let vesele měnil stranické trikoty.

Je jen dobře, že se snad začíná (aspoň doufám) blýskat na lepší časy. U pana doktora Béma by neměla být na pořadu otázka, zda se sám milostivě rozhodne pro případné odpracování 50 hodin prospěšných prací, ale kdy stane před soudcem, aby se zodpovídal za rozkrádání eráru.

„Není nic falešnějšího než sliby politiků a Pavel Bém určitě nezůstane své pověsti ,politika‘ nic dlužen. Představa ,prospěšně pracujícího‘ tandemu Janoušek-Bém, ideálně v erárním mundůru, je však víc než lákavá.