Historické dědictví je pro Prahu klíčové. To je třeba respektovat

„Bohatí lidé mají vždy strach, aby nepřišli o peníze. Lidem, kteří nic nemají, jde o to, mít místo, kde mohou žít. Musí se postupovat tak, aby oba tyto krajní póly společnosti byly spokojené,“ říká v rozhovoru britský architekt Ian Ritchie.

Ian Ritchie, britský architekt. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ian Ritchie, britský architekt. | foto: Foto Tomáš KristMAFRA
Ian Ritchie, britský architekt.

Centrum nového Žižkova by mělo vzniknout v areálu bývalého Telecomu. Pozemky od firmy Cetin, patřící do skupiny PPF, kouupila developerská společnost Central Group před dvěma lety. Na podobu nové čtvrti vypsala loni Central Group mezinárodní architektonický workshop, jehož se zúčastnilo 98 ateliérů.

Dnes je známo dvanáct finalistů, mezi nimiž je i světově uznávaný britský architekt Ian Ritchie. Vítěz zatím vyhlášen nebyl. Nedostatek dostupného bydlení nahrává protestním hnutím, jako jsou žluté vesty ve Francii, soudí Ritchie. „Legislativa by měla určit, že pokud někdo investuje do nemovitostí, musí je pronajmout,“ říká v rozhovoru.

LIDOVÉ NOVINY: Proč jste se rozhodl zúčastnit žižkovského workshopu?

Mám postavenou spolupráci na systému, který nazývám Ritchie Net. Jde o unikátní network, který sahá od Japonska a Jižní Koreu přes střední Evropu až do Velké Británie.

RITCHIE: Loni jsem byl předsedou poroty Grand Prix Obce architektů – Národní ceny za architekturu. Jedním z porotců byl také slovenský architekt Juraj Benetin, s nímž jsem na žižkovském projektu spolupracoval. Chtěl jsem využít příležitosti pomoci mladší generaci architektů znalostmi, které mám. A pak mě také zajímá kultura a kulturní výměna.

LIDOVÉ NOVINY: Je těžké pro architekta pracovat v zahraničí?

RITCHIE: Myslím, že ne. Často jsem pracoval v jiných zemích. Je přirozené spolupracovat s jinými lidmi. Pokud máte velké ego, je to mnohem složitější. Mám postavenou spolupráci na systému, který nazývám Ritchie Net. Jde o unikátní network, který sahá od Japonska a Jižní Koreu přes střední Evropu až do Velké Británie.

LIDOVÉ NOVINY: Jak jste připravil pražský projekt? Spolupracoval jste s nějakým místním studiem?

RITCHIE: Spolupracoval jsem se dvěma Slováky – s Benetinem s Igorem Markem. To je architekt, který žije v Londýně a s nímž jsem již dříve pracoval. Juraj i Igor byli nadšení a byla to velmi dobrá spolupráce.

LIDOVÉ NOVINY: Mohl byste přiblížit, jak by se podle vašeho návrhu měl změnit Žižkov?

Na začátku jsem si položil otázky, je-li důležité centrum, jak ho vytvořit z tohoto místa a co dělá centrum centrem. Je to místo, kam lidé rádi chodí. Než se kdokoliv pustí do přestavby místa, je nutné ho nejprve dobře nastudovat.

RITCHIE: Nemohu být příliš otevřený, co se týče tohoto projektu. Na začátku jsem si položil otázky, je-li důležité centrum, jak ho vytvořit z tohoto místa a co dělá centrum centrem. Je to místo, kam lidé rádi chodí. Když lidé jezdí na dovolenou, většinou zavítají do starobylých center měst. Jen málo lidí navštěvuje blyštivá místa, jako je Dubaj nebo Abú Dhabí. Než se kdokoliv pustí do přestavby místa, je nutné ho nejprve dobře nastudovat.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký je Žižkov?

RITCHIE: To je zajímavé místo. V uplynulých deseti letech tam bylo dokončeno několik nových developerských projektů. Najdeme tam ale i historické dědictví. Je tam bývalé nádraží, které skýtá ohromný potenciál. A pak je tam také velký hřbitov. To jsou ingredience identity Žižkova a jsou to fundamenty, na jejichž základě se bude tvořit Žižkov nový.

LIDOVÉ NOVINY: Kolik času potřebujete, abyste porozuměl místu?

RITCHIE: Když mám být upřímný, trvá hodně času porozumět čemukoliv. A v případě Žižkova to pro mne bylo těžší, protože jsem cizinec. Nemohl jsem hovořit s místními lidmi. V určitém smyslu to může být handicap. Ale proces celého architektonického workshopu byl dost dlouhý, abych pochopil developera i lidi, kteří tam žijí.

LIDOVÉ NOVINY: Praha má hodně historických staveb, ale jen pár příkladů moderní architektury. Je to nevýhoda?

Trvá hodně času porozumět čemukoliv. A v případě Žižkova to pro mne bylo těžší, protože jsem cizinec. Nemohl jsem hovořit s místními lidmi. V určitém smyslu to může být handicap. Ale proces celého architektonického workshopu byl dost dlouhý, abych pochopil developera i lidi, kteří tam žijí.

RITCHIE: Něco podobného je ve Vídni. Ta má stejný problém, je tam hodně historie, hodně kvalitních historických budov. Historické dědictví je pro Prahu klíčové. To musíte respektovat. Praze to dává jiskru a všichni z toho mají užitek. Interakce s moderní architekturou, dokonce i v samotném centru, jsou velmi dobře zvládnuté.

Co se týká Žižkova, tam vidím příležitost, jak zkombinovat původní bytové domy s moderní architekturou. Není to ale o tom, někde postavit skleněné budovy nebo budovy s prohnutými tvary. Můžete se podívat na dům Franka Gehryho (Tančící dům na Rašínově nábřeží – pozn. red.) a řeknete si, že je to symbol určité doby a že jeden takový dům stačí. Nemůžete takové budovy stavět stále.

LIDOVÉ NOVINY: Jaká je dnes situace na trhu s byty v Londýně?

RITCHIE: Číňané dnes investují v centru Londýna ohromné částky a skupují byty. Nikdo v nich ale nežije, ukládají bezpečně peníze do realit. To však není cesta, jak budovat nějaké město. Měla by být legislativa, která určí, že pokud chce někdo investovat do nemovitostí, musí je pronajmout. Zatím ale nic takového není.Takžev Londýně je spousta prázdných bytů. Polarizuje se společnost a to není dobře. Věřím tomu, že by to šlo jednoduše politicky změnit.

LIDOVÉ NOVINY: Skutečně by to byl jednoduchý krok?

Co se týká Žižkova, tam vidím příležitost, jak zkombinovat původní bytové domy s moderní architekturou. Není to ale o tom, někde postavit skleněné budovy nebo budovy s prohnutými tvary.

RITCHIE: Kdyby se schválily potřebné zákony. Když se podíváte na západní Evropu, na Německo nebo na Británii, všude chybí dostupné bydlení. A důvod? Dám vám příklad. Představte si, že jsem Číňan, mám hodně peněz a jsem přesvědčen, že je bezpečné je investovat v Londýně. Koupím tam deset bytů a nepotřebuji je pronajímat. Hodnota nemovitostí totiž roste rychleji než částka, kterou bych vybral na nájemném.

Jednoduché pravidlo by mělo znít: můžete v Londýně nakupovat nemovitosti, ale musíte je pronajmout. A můžete valorizovat nájemné dle inflace. Londýn nic takového nemá, přitom to je jednoduché opatření.

LIDOVÉ NOVINY: A co byste odpověděl kritikům takového opatření, kteří budou argumentovat svobodou podnikání?

RITCHIE: Investoři by stále měli svobodu investovat. Když si vyberete pro svou investici New York nebo Abú Dhabí, vždy je to rozhodnutí postavené na tom, kde je nejlepší návratnost investice. Bohatí lidé mají vždy strach, aby nepřišli o peníze. Lidem, kteří nic nemají, jde o to, mít místo, kde mohou žít. Musí se postupovat tak, aby oba tyto krajní póly společnosti byly spokojené. Jinak se objeví hnutí jako žluté vesty ve Francii. S tím se musí něco udělat. Politici musí být schopní identifikovat, co je základní problém.

LIDOVÉ NOVINY: V Praze je velký problém s bydlením, protože byty jsou velmi drahé a střední třída na ně už nemá. Všichni hovoří o tom, proč tak enormně rostou ceny, ale nic se nemění.

V Londýně je spousta prázdných bytů. Polarizuje se společnost a to není dobře. Věřím tomu, že by to šlo jednoduše politicky změnit. Jednoduché pravidlo by mělo znít: můžete v Londýně nakupovat nemovitosti, ale musíte je pronajmout. A můžete valorizovat nájemné dle inflace. Londýn nic takového nemá, přitom to je jednoduché opatření.

RITCHIE: Riskujete, že lidé vyjdou do ulic. Jestliže máte disproporci, na jedné straně lidi, kteří nemají vysoké příjmy, a na druhé jsou byty za vysoké ceny, někdo musí udělat kompromis. Když ne, budou byty prázdné nebo je budou kupovat bohatí Číňané či Rusové. V Praze je to stejný symptom jako v Londýně.

Slyšel jsem, že zvažujete, že by měl být jen jeden stavební úřad. Tak to funguje v Londýně v případě velkých developerských projektů. A docela to funguje – pro každého developera je zásadní, kolik zaplatí za pozemek, jaké má náklady, a pak chce mít nějaký zisk.

Pozemek na Žižkově je již koupený, stavební náklady se mohou měnit. Je otázka, kolik bytů může být v žižkovském projektu dostupných a kolik činí dostupné nájemné. Nejsem v pozici, že bych to mohl rozhodnout. Navrhuji prostor, v němž lidé žijí a který se bude lidem líbit. Snad se stane místem, kde bude pulzovat život a nebude to jen místo pro přespání. Doufám, že se toto místo stane skutečným centrem.

LIDOVÉ NOVINY: Jste jako architekt připraven dělat kompromisy s investorem kvůli nákladům?

Jestliže máte disproporci, na jedné straně lidi, kteří nemají vysoké příjmy, a na druhé jsou byty za vysoké ceny, někdo musí udělat kompromis. Když ne, budou byty prázdné nebo je budou kupovat bohatí Číňané či Rusové. V Praze je to stejný symptom jako v Londýně.

RITCHIE: Pokud jde o otevřený dialog a pokud můžeme něčeho dosáhnout s nižšími náklady a společnost z toho bude mít prospěch, je kompromis v pořádku. Když ale mám něco změnit, aby to bylo levnější, a důvodem je dosažení vyššího zisku pro investora, k takovému kompromisu ochotný nejsem. To není správný přístup. To nepomáhá rozvoji města.

LIDOVÉ NOVINY: Už se stalo, že jste práci na projektu zastavil?

RITCHIE: Ano.

LIDOVÉ NOVINY: Je kvalitní architektura dražší než průměrná?

RITCHIE: Ne. V uplynulých 20 letech se v architektuře hodně prosadily zprohýbané formy a k návrhům se používá počítač. Postavit takovou stavbu je velmi drahé. Některým klientům se líbí a najímají si na ně světoznámé architekty. Je to ale hlavně o egu. Vůbec to nemá nic společného se sociální realitou města. Materiál není zásadní, ani drahé formy. Roli hraje koncepce a idea. Lidé rádi chodí do historických center a obdivují staré domy, protože je na nich stále čitelné řemeslo. Cítíte ruce. Můžete mít ale stejný pocit u moderních skleněných budov? To nevím...

Ian Ritchie (72)

  • Světově uznávaný britský architekt absolvoval Univerzitu Johna Moorese v Liverpoolu, studoval urbanistiku v Japonsku a promoval na londýnské Westminsterské univerzitě.
  • V roce 1981 založil studio Ian Ritchie Architects a téhož roku se spolu s Petrem Ricem a Martinem Francisem stal zakládajícím členem inženýrské firmy Rice Francis Ritchie. Ta se podílela i na realizaci Obrácené pyramidy před muzeem v Louvru.
  • Podle svých slov hledá v architektuře zejména krásu. Je autorem návrhu veslařského areálu London Regatta Centre, rezidenčního komplexu Roy Square, Susie Sainsbury Theatre či Royal Shakespeare Company Courtyard Theatre.
  • Držitel mnoha mezinárodních ocenění a mimo jiné prvním zahraničním architektem, který získal od Francouzské akademie architektury stříbrnou medaili za inovace.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.