Hašek: Seknout s byznysem jsem ještě nikdy nechtěl

V podnikání přišel o více než sto milionů korun. Jeho společnost vyrábějící nápoje Smarty je v červených číslech. Marketingová kampaň na sociálních sítích je terčem kritiky. Zdá se ale, že někdejší skvělý hokejový brankář Dominik Hašek se tím příliš netrápí.

Petr Kain 26.12.2017
Dominik Hašek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dominik Hašek | foto:  Tomáš Krist, MAFRA
Dominik Hašek

Se Stejnou tvrdohlavostí, s jakou se držel svého unikátního brankářského stylu, se snaží Dominik Hašek prosadit i v byznysu. Když neuspěl s vlastní značkou oblečení Dominator, zkouší se prosadit s nápojem Smarty. Že to zatím příliš nejde? Důležité je dělat, co vás baví, tvrdí Hašek. Uvidíme, jak dlouho mu to ještě vydrží.

LIDOVÉ NOVINY: Jak se to vlastně přihodilo, že se jeden z nejlepších gólmanů historie ledního hokeje pustil do podnikání?

HAŠEK: Dobrá otázka, ale nevím, jestli vám ještě dokážu přesně odpovědět, já už si to totiž moc nepamatuji. Bylo to myslím někdy v roce 1998, detaily si už nevybavuji, ale přišlo za mnou pár mých známých s tím, že bychom moji přezdívku Dominator mohli propůjčit nějakému produktu. Asi mě prostě podnikání lákalo, tak jsem se do toho rozhodl jít.

LIDOVÉ NOVINY: Byla to zkušenost, která vás stála desítky milionů korun. Proč podle vás značka Dominator neuspěla?

HAŠEK: To je jednoduché. Nedokázali jsme prodávat tak, aby si na sebe společnost vydělala. Když jsem na firmu deset let doplácel a viděl jsem, že se nezvyšují obraty, zásoby narůstají a nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo změnit k lepšímu, tak jsem prostě její činnost ukončil. Shodou okolností jsem se později setkal na jednom cyklistickém zájezdu s jedním ze zakladatelů společnosti Alpine Pro, která vznikla zhruba ve stejné době jako Dominator. Když jsme si pak povídali, bylo zřejmé, proč naše firma neuspěla. Alpine Pro vyráběla v Číně za čtvrtinové ceny, mohla si stanovit třistaprocentní marži a stejně to měli za měsíc vyprodané. My jsme vyráběli v Česku, naše marže byla třicetiprocentní a nebyli jsme schopni naše oblečení prodat, protože i tak jsme byli dražší. Ale tohle všechno jsem po pravdě na počátku fungování firmy ani nevěděl. Hrál jsem hokej, kterému jsem dával všechno, a na nic jiného jsem se nesoustředil.

LIDOVÉ NOVINY: Víte, o kolik peněz jste celkově kvůli neúspěchu značky Dominator přišel?

HAŠEK: Přesně vám to neřeknu, ale bylo to něco kolem 80 nebo 90 milionů korun.

LIDOVÉ NOVINY: Přesto vás to od dalšího podnikání neodradilo…

HAŠEK: Kdepak. Neodradilo.

LIDOVÉ NOVINY: Proč vlastně člověk, který má ve středním věku vydělány stovky milionů korun, nehodí nohy na stůl a nezačne si ty peníze užívat? Neměl jste nikdy takové nutkání?

Není pro mě nic strašnějšího než dva měsíce nic nedělat, ráno se probudit, čumět do stropu a ptát se sám sebe, co já vlastně dneska budu dělat. Jasně, můžete vyjet někam na loď, na kolo, jít si zahrát golf nebo si jinak užívat. To vás, nebo lépe řečeno mě bude ale bavit tak měsíc, možná dva.

HAŠEK: To je pro mě to nejhorší. Není pro mě nic strašnějšího než dva měsíce nic nedělat, ráno se probudit, čumět do stropu a ptát se sám sebe, co já vlastně dneska budu dělat. Jasně, můžete vyjet někam na loď, na kolo, jít si zahrát golf nebo si jinak užívat. To vás, nebo lépe řečeno mě bude ale bavit tak měsíc, možná dva. Já v životě potřebuji pořád něco dělat. Nebo přesněji – mít nějakou motivaci. Dřív mne hnala dopředu touha připravit se na další sezonu, ve které jsem chtěl dokázat něco nového. Po konci sportovní kariéry jsem tedy potřeboval nějaký nový impulz.

LIDOVÉ NOVINY: Mimochodem, měl jste kromě podnikání i nějaké jiné nápady, do čeho se po konci sportovní kariéry pustit?

HAŠEK: Právě že jsem vůbec nevěděl, co přesně dělat. Někteří kluci šli trénovat, ale to mě nelákalo. Mě baví hokej hrát, ale trénovat nikoho nechci. K nápadu vyrábět vlastní nápoj Smarty jsem se dostal díky jednomu člověku, který dělal nápoje v Německu a nabídl mi, abych je po celé střední a severní Evropě distribuoval. Hlavně tedy v oblastech, kde se hraje hokej. Nejdřív jsem o tom vážně přemýšlel, ale pak mne odradila jeho marketingová strategie a kampaň. Když to řeknu natvrdo, tak tam byly na můj vkus až příliš odhalené slečny. Ale to nebyl jediný důvod. Říkal jsem si, že bych si to chtěl dělat svým způsobem, dát do značky své myšlenky, své hodnoty. Aby v ní byla moje DNA. Proto jsem se rozhodl vytvořit vlastní značku.

LIDOVÉ NOVINY: Jak to bylo těžké?

HAŠEK: Bylo a pořád to je těžké. Vždyť já o tomto byznyse nevěděl vůbec nic. Zatímco ostatní podnikatelé začínají třeba ve dvaceti, já do byznysu skočil, když mi bylo skoro padesát. Všechno jsem se učil za pochodu. Jak se dělá nápoj, jak se dělá plechovka, jak se dělá značka. Samozřejmě jsem si k tomu najal lidi, kteří už měli nějaké zkušenosti. Navíc velmi rád vyslechnu názory odborníků či zkušených lidí v daném oboru. A velmi rád o nich přemýšlím, vyhodnocuji je a snažím se z toho využít pro mě to nejlepší. Zároveň tím do všeho přináším automaticky kus sebe. Je ale každopádně fakt, že když se dnes ohlédnu, tak bych některé věci dělal trochu jinak, jednodušeji.

LIDOVÉ NOVINY: Co třeba?

První dva nápoje, s nimiž jsme začali, bych udělal jednodušeji, co se týká jejich ingrediencí. Jejich výroba je příliš nákladná finančně, i pokud jde o logistiku. A zákazník to až tak neohodnotí.

HAŠEK: První dva nápoje, s nimiž jsme začali, bych udělal jednodušeji, co se týká jejich ingrediencí. Jejich výroba je příliš nákladná finančně, i pokud jde o logistiku. A zákazník to až tak neohodnotí. Někdy prostě méně znamená více. Čímž v žádném případě neříkám, že by ty nápoje pak byly méně kvalitní.

LIDOVÉ NOVINY: Pustil jste se do byznysu, kde panuje obrovská konkurence. To vás na začátku neodrazovalo?

HAŠEK: Já si to nepřipouštěl. Když něco chci, tak se nemůžu ohlížet na podmínky. Jasně že je těžké bojovat se zaběhlými značkami a snažit se jim vzít nějaká procentíčka z jejich tržního podílu, ale takhle jsem nepřemýšlel. Jestliže chcete něco dokázat, máte svoji vizi a chcete něco dát lidem, tak na to nedbáte. Buď něco chcete, nebo nechcete.

LIDOVÉ NOVINY: To působí dost sveřepě. Považujete se za tvrdohlavého člověka?

HAŠEK: To se musíte zeptat lidí, co mě znají, ne mě. Já jsem prostě takový, jaký jsem. Hodnocení své osoby jsem vždy nechával na druhých. Tím se nezabývám.

LIDOVÉ NOVINY: Jak to v současnosti se Smartym vypadá?

HAŠEK: Rosteme, ale pořád jsme v červených číslech. Potřebovali bychom ročně růst o nějakých dvě stě procent a ne o třicet, jak tomu je nyní. Ročně bychom museli prodat půl milionu nápojů, abychom se při současných nákladech dostali na nulu. Ale abych byl upřímný, ne že bych se číslům vůbec nevěnoval, ale spíše se snažím soustředit na budování značky, na marketing. Strašně mě to baví, miluji tvořit značku, to je přece to nejkrásnější, co může být.

LIDOVÉ NOVINY: V čem je hlavní problém Smartyho?

Rosteme, ale pořád jsme v červených číslech. Potřebovali bychom ročně růst o nějakých dvě stě procent a ne o třicet, jak tomu je nyní. Ročně bychom museli prodat půl milionu nápojů, abychom se při současných nákladech dostali na nulu.

HAŠEK: Jsou dva. Potřebujeme být na více místech a tam, kde jsme, nás musejí lidé víc kupovat. Jsou to přirozeně dvě navzájem propojené věci. S tím souvisí i další problém, kterým je reklama. Rád bych do ní dával víc, mnohem víc peněz, ale nejdřív potřebuji, aby se Smarty prodával na více než jen 700 místech, jak je tomu teď. Kdybych zítra utratil pět milionů korun za billboardy, tak vím, že mi to nic nedá. Nevrátí se mi ani sto tisíc. Potřebuji se dostat do řetězců, jenže s některými komunikuji dva roky, a pořád neúspěšně. Konkurence je obrovská.

LIDOVÉ NOVINY: Máte přehled o tom, kolik jste doposud do Smartyho vložil peněz?

HAŠEK: Přibližně to vím, ale říkat to nechci.

LIDOVÉ NOVINY: Jde o jednotky milionů korun?

HAŠEK: No, to určitě.

LIDOVÉ NOVINY: Uvažoval jste už někdy o tom, že byste s podnikáním skončil? Nebo pro vás zatím ty prodělávané sumy peněz nejsou tak bolestivé?

HAŠEK: Tak seknout s byznysem jsem ještě nikdy nechtěl. Neustále rosteme, jednou se to musí zlomit. O konci podnikání rozhodně nepřemýšlím.

LIDOVÉ NOVINY: Je pro vás Smarty klasickou prací na plný úvazek?

HAŠEK: Samozřejmě. Dělám každý den, o práci přemýšlím i o víkendech. Pravidelně pořádáme různé akce, je to práce od rána do večera. A jsem rád, že ji mám.

LIDOVÉ NOVINY: Myslíte si, že máte obchodní talent?

Mám perfektní vizi, dokážu věci nesmírně rychle a bez stresu hodnotit, dokážu rozlišit nejmenší maličkosti při prvním pohledu či poslechu.

HAŠEK: Na některé věci bezpochyby. Mám perfektní vizi, dokážu věci nesmírně rychle a bez stresu hodnotit, dokážu rozlišit nejmenší maličkosti při prvním pohledu či poslechu. Ne úplně ideální je to pak s předáváním tohoto druhým lidem. Tam vidím slabiny. A určitě nejsem abnormálně tvrdý vyjednavač.

LIDOVÉ NOVINY: Myslíte si, že vám vaše jméno v podnikání spíše pomáhá, nebo ubližuje?

HAŠEK: Na to bych také rád přišel. Myslím, že mi usnadňuje přístup k lidem. Na stranu druhou pak při diskusi cítím, že mě sice berou jako vynikajícího hokejistu, ale také jako podnikatele bez větších zkušeností. Takže jméno Hašek určitě otvírá dveře, produkt ale automaticky neprodá.

LIDOVÉ NOVINY: Četl jste ale někdy knihy o marketingu, snažil jste se v něm vzdělávat? Nebo se řídíte spíš instinktem?

HAŠEK: Nestudoval jsem ho, ale tak deset knih o marketingu jsem samozřejmě přečetl. Třeba od Jacka Welche, kdysi dokonce jednu od současného amerického prezidenta Donalda Trumpa. Rád o marketingu přemýšlím a s lidmi o něm diskutuji. Ale jak říkáte, spíš ho dělám instinktivně. Když jsem rozhodl, že má mít lišák Smarty v levém oku jiskru a širší úsměv, tak jsem věděl, proč to dělám.

LIDOVÉ NOVINY: Z toho, co říkáte, vyplývá, že máte rád vše pod kontrolou, že jste klasický mikromanažer. Je to tak?

HAŠEK: Vždyť jsme malá firma o pár lidech, která má obrat v řádu milionů, to pak musím být mikromanažer. Ale ano, asi je pravda, že mám rád přehled o tom, co podřízení dělají.

LIDOVÉ NOVINY: Říkal jste, že máte talent na marketing, když se ale člověk podívá na reakce lidí i odborníků na to, jak propagujete Smartyho na sociálních sítích, tak je často vidět kritika, nebo dokonce výsměch. Na mysli mám třeba vaši slavnou fotku, kdy jste posnídal na novinách s oznámením o úmrtí české hokejové legendy Augustina Bubníka. Udělal byste zpětně něco jinak, nebo máte pocit, že vás lidé nepochopili?

Vždy prezentuji své hodnoty, prostě to, čemu věřím. Snídaně se Smartym je to, co chci lidem dát. Chci jim ráno říct: Ahoj, tady je Smarty, jak se máte? Přejeme vám hezký den. Chci se s lidmi podělit o naši snídani, vždyť podělit se o něco, co dělám, je to nejkrásnější.

HAŠEK: Jestli mne lidé nepochopili, tak mohu dávat vinu pouze a jenom sobě. Vždy říkám zaměstnancům: Když vás někdo nepochopil, nebyla to chyba nikoho jiného než vás, protože jste to špatně vysvětlili. To je jednoznačné. Pokud jde o naši prezentaci na sociálních sítích, máme svoje fandy a platí, že vás nikdy nemůžou milovat všichni. Vždy prezentuji své hodnoty, prostě to, čemu věřím. Snídaně se Smartym je to, co chci lidem dát. Chci jim ráno říct: Ahoj, tady je Smarty, jak se máte? Přejeme vám hezký den. Chci se s lidmi podělit o naši snídani, vždyť podělit se o něco, co dělám, je to nejkrásnější. Život je přece o tom, že se dělím o své emoce. Ráno jsem měl k snídani chleba s máslem, tak lidem sdělím: Ahoj, to je moje snídaně. Mějte se hezky, dobře se bavte. V tomto ohledu je náš každodenní seriál Snídaně se Smartym fantastický. A já jsem moc rád, že při té příležitosti mohu připomenout nějakou zajímavou událost, nějaký český sportovní úspěch nebo například velké lidi, kteří světu něco dali a právě nás opustili, jako například Věra Čáslavská, Gordie Howe či Johan Cruijff. Samozřejmě, když to neuděláte úplně citlivě nebo to vidí lidé, kteří vás nemají rádi, tak to mohou zneužít proti vám. Což se stalo například při úmrtí pana Bubníka, se kterým jsem se osobně znal. Někteří lidé mi vyčítali, že jsem posnídal na jeho nekrologu, a já přitom chtěl maximálně zvýraznit nadpis, jméno, jeho fotografii a rok, kdy téměř celé národní mužstvo putovalo neprávem do vězení. Jasně, příště bych to udělal jinak, třeba bych ty noviny posunul kousek dál, aby nikdo nemohl napsat, že jsem snídal na něm. Ale jinak jsem rád, že jsem mohl tohoto velkého člověka lidem při snídani připomenout.

LIDOVÉ NOVINY: Spousta lidí si ale kladla jinou otázku, totiž jestli je využití něčí smrti při propagaci vlastního výrobku správné.

HAŠEK: Já to ale neberu jako reklamu, chtěl jsem jen připomenout, že ten člověk tady byl a něco dokázal. Samozřejmě bych to nedal na billboard, ale tohle je prostě Snídaně se Smartym, kde občas vzpomínám na významné lidi. Ale rozumím, že to může někdo vnímat jako reklamu a musím si dávat pozor, aby to lidé nechápali jinak, než byl můj původní záměr.

LIDOVÉ NOVINY: Baví vás ještě Smarty, nebo vám už občas leze krkem?

HAŠEK: Všechno vám občas leze krkem, ale pořád mne baví a jsem rád, že je tady.

LIDOVÉ NOVINY: Je o vás známo, že nerad rozhazujete peníze – nebolí vás, když vidíte, kolik peněz už jste utopil v podnikání? Kolik to mohlo být? Sto milionů korun?

Poslední dva tři roky, co jsem sám, nejezdím k moři, jezdím na české hory a ne do Alp, auto mám staré dva roky, ale nic z toho mi nechybí. Radši dám peníze do podnikání nebo do charity.

HAŠEK: Dost možná i víc. I když zase jsou obchody, na nichž člověk naopak vydělal. Je pravdou, že nerad utrácím jen tak pro nic za nic. Poslední dva tři roky, co jsem sám, nejezdím k moři, jezdím na české hory a ne do Alp, auto mám staré dva roky, ale nic z toho mi nechybí. Radši dám peníze do podnikání nebo do charity. Nebaví mě kupovat si ferrari nebo rolls-royce, tohle období už mám dávno za sebou. Pokud jde o podnikání, máte pravdu, že každá prodělaná koruna bolí, ale člověk se pro něco rozhodl, a ať se stalo cokoli, život jde dál. Hlavně musíte dělat něco, co vás baví.

LIDOVÉ NOVINY: Čeho byste chtěl se Smartym dosáhnout?

HAŠEK: Aktuální plán je dostat se do řetězců, což se nám zatím nedaří. Doufám, že dopadne i moje současné vyjednávání s některými pivovary, jehož cílem je dostat Smartyho, nebo řekněme jeho „příbuzného“, do restaurací. Jinými slovy zvýšit několikanásobně počet prodejních míst a zvýšit i prodeje v těchto místech. No a dlouhodobým cílem je vytvořit značku pro celou rodinu. Chci, aby byl Smarty nápojem pro všechny od těch nejmladších až po ty nejstarší. Někdy si říkám, že je to možná kvůli tomu, že jsem nedokázal udržet svou vlastní rodinu, tak si to chci nějak kompenzovat. Nevím. Ale rád do toho svoje peníze vložím, přičemž samozřejmě chci, aby obrat rostl a firma časem prosperovala.

LIDOVÉ NOVINY: Nelitujete tedy toho, že jste se do podnikání pustil?

HAŠEK: Vy to snad z mých odpovědí cítíte? Ani v nejmenším!



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.