Googlu nastávají těžké časy. Otevírají se dveře jeho regulaci

Rekordní pokuta 63 miliard korun není to hlavní, co internetový gigant Google trápí. Větší obavy mají manažeři v kalifornském Mountain View z toho, co bude následovat.

Sídlo Googlu v americkém Mountain View. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sídlo Googlu v americkém Mountain View. | foto: Shutterstock
Sídlo Googlu v americkém Mountain View. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Třikrát od roku 2008 se snažil tehdejší evropský komisař pro hospodářskou soutěž Joaquín Almunia urovnat spor s Googlem. Margrethe Vestagerová, která jej v roce 2014 ve funkci nahradila, se však konfrontace nebála a výsledná pokuta je více než dvakrát tak velká, než byla doposud nejvyšší uložená sankce v evropském antimonopolním řízení.

„Nesouhlasíme se závěry, které Evropská komise představila. Rozhodnutí podrobně přezkoumáme a zvážíme odvolání,“ uvedl Kent Walker, viceprezident a hlavní právník Googlu.

Ať už u soudu uspěje, nebo ne, čeká Google nelehká doba. Ne však proto, že by změna vyhledávacího algoritmu tak, aby ve výsledcích neměly přednost vlastní služby a trpěla tím konkurence, byla pro programátory problém.

Rozhodnutí především otevírá dveře pro další regulační kroky proti důležitějším částem byznysu tohoto amerického internetového kolosu, a to proti mobilním telefonům, internetové reklamě a specializovaným kategoriím vyhledávání, například cestování. A jak samotná Komise uvedla, toto rozhodnutí bude pro další případy precedentem.

Seznam.cz už není jednička

Bruselský verdikt tak potěšil i české firmy, které se v boji proti Googlu poměrně dost angažují. Aktuálního sporu se účastnila například skupina Allegro, bývalý vlastník cenového srovnávače Heureka.cz, e-shopu Mall.cz a portálu Aukro.cz.

Bruselský verdikt tak potěšil i české firmy, které se v boji proti Googlu poměrně dost angažují.

„Na problematické postupy Google jsme upozorňovali a zapojili jsme se do podpory aktivit, které měly vnést jasno do toho, co je v rámci korektního podnikání přijatelné a co už je za hranou. Evropská komise potvrdila, že naše podezření bylo oprávněné,“ kvituje výsledek Ján Simkanič, předseda výkonné rady Sdružení pro internetový rozvoj.

Samotný SPIR se účastní sporu o službu Google Images, která zobrazuje nalezené snímky v náhledu často odpovídajícím původnímu rozlišení, a to bez kompenzace tvůrcům a majitelům a bez toho, aby uživatele motivovala k návštěvě původní stránky.

Google čeká i spor o mobilní operační systém Android, který zaujímá tři čtvrtiny evropského trhu s chytrými telefony. I zde se Komise obává, že firma brání vstupu dalších hráčů, například ve vyhledávání. A právě proto se sporu účastní i Seznam.cz, který byl posledním evropským vzdorovatelem Googlu. Podle dat EK však právě díky mobilnímu vyhledávání už Seznam.cz o tradičně přisuzovaný titul české internetové jedničky přišel.

První nemusí být nejlepší

„Na počítačích je to zhruba 50 na 50,“ uvedla mluvčí firmy Irena Zatloukalová. „Český trh je specifický oproti jiným digitálním trhům v Evropě, kde má Google prakticky bezkonkurenční postavení,“ dodala s tím, že právě až výsledek „případu Android“ může mít pro rozložení sil na českém trhu zásadní význam.

Podle zprávy EK přitáhne deset nejvýše umístěných výsledků vyhledávání přibližně 95 procent všech kliknutí na výsledky, přičemž nejvýše umístěný výsledek získá 35 procent.

Hodně zabolet může Google především kauza reklamního systému AdSense. Podle podezření EK americký gigant omezil hospodářskou soutěž tím, že na internetových stránkách třetích stran nedovoluje zobrazovat inzerci spojenou s vyhledáváním od konkurentů. Tržby z reklamy přitom tvoří 85 procent příjmů celého mateřského koncernu Alphabet.

Moc, které se tímto Googlu dostává, je velká. Podle zprávy EK přitáhne deset nejvýše umístěných výsledků vyhledávání přibližně 95 procent všech kliknutí na výsledky, přičemž nejvýše umístěný výsledek získá 35 procent. Přesun z prvního na třetí místo pak vede ke snížení počtu kliknutí o polovinu. U mobilních zařízení je tento trend vzhledem k malé obrazovce ještě silnější.

„Uživatelé se často mylně domnívají, že Google jim nabízí nejvhodnější výsledky přirozeného vyhledávání. Vliv na český internet to může mít především u platforem doposud v této části reklamy neviditelných a na malé obchodníky využívající inzerce,“ uvedl ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Co dalšího Evropská komise prošetřuje

  • Operační systém Android

Komise se obává, že společnost Google u řady mobilních aplikací i služeb brání možnosti volby a inovacím tím, že u mobilních přístrojů uplatňuje obecnou strategii na ochranu a posílení svého dominantního postavení v oblasti internetového vyhledávání.

  • AdSense

Komise se obává, že společnost Google omezila možnost volby tím, že na internetových stránkách třetích stran nedovoluje zobrazovat inzerci spojenou s vyhledáváním od konkurentů. Tyto služby vytvářejí přibližně 17 procent celosvětových příjmů Googlu.

  • Výsledky vyhledávání

Komise též prověřuje zacházení, kterého se ve výsledcích vyhledávání na Googlu dostává jiným specializovaným vyhledávacím službám. Aktuální rozhodnutí je precedentem, jenž stanoví rámec pro posuzování zákonnosti tohoto druhu jednání.



Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.