Google se učí odpovídat

Populární vyhledávač svým uživatelům v budoucnosti nabídne méně odkazů a víc konkrétních výsledků.

Kalifornský koncern Google plánuje revoluci ve vyhledávání. Svým uživatelům chce nabídnout méně odkazů na jiné webové stránky a víc konkrétních odpovědí. Informaci jako první přinesl Wall Street Journal, jenž vedl rozhovor s vrcholným manažerem společnosti Amiten Singhalem. Ten předpovídá nástup takzvaného sémantického vyhledávání.

Dle Singhala se vyhledávání na Googlu bude více podobat tomu, jak lidé chápou svět. Zatím můžeme pouze doufat, že nám internetový vyhledávač nabídne stránku, která odpoví na náš dotaz. Jisté změny by mohly nastat již za několik měsíců. Podzimní digitální revoluci však rozhodně očekávat nemusíme. Singhal totiž říká, že bude trvat ještě několik let, než nová generace vyhledávání bude stoprocentní.

V budoucnosti by měl Google lidem, kteří například zadají do vyhledávacího boxu „hrad Karlštejn“, v první části stránky zobrazit základní informace o české kulturní památce. Těm, kteří Karlštejn vyhledají dnes, Google nabídnetéměř 900 tisíc výsledků v čele s domovskou stránkou hradu a článkem na webové encyklopedii Wikipedie.

Google postupně nahradí klasické vyhledávání na základě klíčových slov takzvaným sémantickým vyhledáváním

Google by již brzy také mohl umět odpovědět na problémy, jako je „vyjmenuj deset největších zámků v České republice“. S pomocí Singhalova týmu by se totiž Google měl naučit samostatně odpovídat na dotazy. Když se jej dnes zeptáte, kdo je prezidentem České republiky, Google „vyplivne“ mimo jiné stránku Wikipedie o českých prezidentech. V příštích letech by měl odpovědět konkrétně, například Tomio Okamura.

Google postupně nahradí klasické vyhledávání na základě klíčových slov takzvaným sémantickým vyhledáváním. Technologie bude schopná odhalovat vzájemné vztahy slov a poznat, kdy je mezi některými silnější vazba než mezi jinými. Napomoci by tomu také měla rozsáhlá databáze lidí, názvů míst, věcí a společností, kterou firma Google právě sestavuje.

Podle některých expertů by nástup sémantického vyhledávání mohl být jednou z největších změn v historii společnosti a ovlivnit miliony webových stránek. Dotkne se vyhledávání a způsobu, jak s vyhledávačem pracujeme, i obchodního modelu a reklamy, kterou Google prodává svým klientům.„Tento přístup podstatně změní výsledky vyhledávání. Pokud zapojíte sémantické algoritmy, měly by výsledky přesněji odpovídat dotazům, a nebýt jen výčtem stránek s klíčovými slovy,“ soudí analytik Dan Olds z agentury Gabriel Consulting Group.

Tento přístup by dle Oldse měl snížit nespokojenost s výsledky a únavu z vyhledávání. „Čím dál častěji se mi stává, že na začátku seznamu nalezených odkazů nenajdu žádný, který by odpovídal na můj dotaz,“ vysvětluje analytik. V tomto ohledu by měl být „nový“ Google mnohem sympatičtější, a proto na něm uživatelé stráví víc času. Tím vedení společnosti zabije dvě mouchy jednou ranou: nažene strach Marku Zuckerbergovi a stane se ještě atraktivnější pro své inzerenty.


Ufonek Nic revolučního 20:38 20.3.2012

Počet příspěvků: 1, poslední 20.3.2012 08:38 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.