Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Trápení s ekologickým benzinem

  8:16
Trápení s ekologickým benzinem

Před několika týdny byl v Německu uveden na trh nový druh benzinu, takzvaný Super E10. Za tímto označením se skrývá klasický benzin super, obohacený deseti procenty čistého lihu – etanolu. A protože se etanol získává alkoholovým kvašením z rostlin obsahujících větší množství škrobu, jako je kukuřice, brambory, obilí, cukrová třtina, tedy z biomasy, je E10 považován a označován jako biologický a ekologický druh benzinu. Tedy oproti dosavadnímu palivu, které obsahuje pouze pět procent etanolu. Důvod přimíchávání etanolu do benzinu je jasný – větší poměr etanolu zvyšuje oktanové číslo benzinu, a tím snižuje emise CO2.

Z tohoto pohledu se zdá být všechno logické a v pořádku, obzvláště v zemi, v níž strana zelených v poslední době stále více získává na popularitě. Pomineme přitom skutečnost, že biomasa používaná na výrobu benzinu se nějakým způsobem musí získávat a že podle řady kritiků jde tento druh jejího využití jednoznačně proti potřebám stovek milionů obyvatel země, kteří trpí nedostatkem základních potravin.

Špatná komunikace

V Německu však nastal neočekávaný problém s užíváním nového E10. Při tvorbě a schvalování příslušného zákona totiž nikdo nemyslel na cílenou a efektivní komunikaci s německými majiteli automobilů a na správnou informovanost jak řidičů, tak výrobců automobilů, jejich dealerů včetně všech servisních středisek.

Stalo se tedy, že E10 nenachází téměř žádnou poptávku, protože v nastalé nejistotě mají automobilisté strach z eventuálních nepříznivých dopadů na chod a životnost motorů svých vozů. Rovněž informace od výrobců automobilů a jejich servisních organizací o tom, jaké typy a modely snesou E10, a pro které by toto palivo naopak mohlo znamenat technický problém, byly a nadále jsou natolik nejasné až protichůdné, že řidiči pro jistotu tankují klasický benzin.

Výrobci benzinu se soustředili na výrobu E10 a produkci klasického benzinu natolik omezili, že leckde není vůbec k máníZde však nastává další problém. Výrobci benzinu se na základě usnesení spolkové vlády soustředili na výrobu E10 a produkci klasického benzinu natolik omezili, že E10 jsou plné čerpaní stanice a super dochází, nebo už vůbec není k mání. Důsledkem této situace jsou dlouhé fronty na klasický benzin – tam, kde je ještě k dispozici –, velká nespokojenost řidičů a zesílená „benzínová turistika“ do okolních zemí. Aby toho všeho nebylo dost, třetí problém způsobili opět výrobci pohonných hmot tím, že místo klasického benzinu začali intenzivněji nabízet jeho nejdražší kategorii, která stojí v průměru o deset centů více než E10.

Trestní oznámení na výrobce

Rozčarování a nespokojenost všech postižených jsou proto obrovské a celá záležitost se dostala do stádia, kdy automobilový klub ADAC podal trestní oznámení na výrobce benzinu s cílem donutit je k opětovné výrobě klasického, levnějšího druhu.

Pro všechny čerpací stanice v blízkosti německých hranic, tedy i pro ty na našem území, představuje tato situace velkou momentální výhodu. Po dlouhém období, kdy naši řidiči jezdili za nižší cenou do Německa, se karta obrátila a německé řidiče to teď naopak táhne k nám. Pro německou ekonomiku však tento stav pozitivní není, protože nákladová položka firem, vyplývající z cen a spotřeby pohonných hmot, není v žádném případě zanedbatelná.

Přitom celý problém vznikl jen a jen špatnou a nedostatečnou komunikací a informovaností ze strany německé státní správy. Ostatně, kam až může nejasná a zmatená komunikace vést, jsme už měli možnost vidět na výsledku nedávných voleb v některých spolkových zemích.

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...