Kolem oslav sta let od vzniku Československa se objevilo mnoho pozoruhodných zpráv, které by měly přimět k hlubšímu zamyšlení. Vypozoroval jsem například, že česká pokroková levice za svého prezidenta nepovažuje Miloše Zemana, ale hlavy cizích států. Na tom nic nepřekvapuje, protože tito politici – čest výjimkám – velmi rádi sloužili cizím zájmům, někdy v duchu komunistické internacionály, v současnosti podle progresivního hesla No border, no nation. Aktuálními vzory jsou dva: francouzský prezident Emmanuel Macron a jeho epigon z východu Andrej Kiska.
Přitom i doma by se našly osobnosti, které jsou na stejné úrovni jako dva zmínění pánové, mám na mysli dva tři neúspěšné kandidáty na prezidenta, ale bohužel ti z nějakého důvodu přestali být atraktivní. Nevím, co konkrétního čekají čeští pokrokáři od svých zahraničních prezidentů, ale třeba to časem vyjde najevo.
Nelitování peněz
Je jasné a logické, že ani Macron, ani Kiska nebudou bojovat za to, aby české firmy získaly ve Francii či na Slovensku skvělé pozice. Zcela v opačném gardu, dalo by se říct přímo perverzním, postupuje český prezident. Miloš Zeman, z něhož příliš často padá azbuka, na svoji právě končící návštěvu Číny sice přivezl i zástupce zhruba 60 firem působících v České republice, ale zdá se, že náš prezident nejvoňavější byznys s čínskými firmami (CITIC Group a Huawei Technologies) vyběhával pro nizozemskou finanční skupinu PPF.
Petr Kellner a další akcionáři PPF nelitovali peněz a k příležitosti této neopakovatelné události v historii ČR nechali vyrobit velkoplošné plakáty společnosti O2, kterou PPF vlastní, s českou vlajkou na chytrém telefonu. PPF na svoji budovu v Praze v Dejvicích rovněž vyvěsila obrovské vlajky České republiky a Evropské unie. |
Takže vzniká situace, kdy jedna část české politické scény vzhlíží k cizím státníkům, zatímco hlava českého státu se snaží plnit přání zahraniční finanční skupiny. Není divu, že český volič z toho má zamotanou hlavu. Ale majitelům PPF, zejména nejbohatšímu Čechovi, je třeba zatleskat. Nemyslím to vůbec ironicky. Možná, že i laskaví čtenáři LN si všimli, jak vypadala Praha ve dnech oslav sta let republiky. Jedním slovem hanebně.
Dne 28. října jsem projel velkou část hlavního města a zjistil jsem, že kromě absolutního centra města, kde na sloupech visely pouze vybledlé vlajky vyrobené z laciného tesilu, chyběla slavnostní výzdoba. Jinak nikde ani prapor! Pražský magistrát, ale i vláda v tomto směru ostudně selhaly. Asi bylo třeba šetřit. To samé lze tvrdit i o velkých nadnárodních i českých firmách.
Jediná společnost, která měla pro drtivou většinu Pražanů viditelnou kampaň ke sto letům Československa, byla zmíněná nizozemská finanční skupina. Petr Kellner a další akcionáři PPF nelitovali peněz a k příležitosti této neopakovatelné události v historii ČR nechali vyrobit velkoplošné plakáty společnosti O2, kterou PPF vlastní, s českou vlajkou na chytrém telefonu. PPF na svoji budovu v Praze v Dejvicích rovněž vyvěsila obrovské vlajky České republiky a Evropské unie.
Jako Francouzi a Slováci
Zato když se v roce 2009 naše země poprvé ujala předsednictví Evropské unie, ulice Prahy, skoro všechny mosty a dokonce magistrála byly pořádně vyzdobeny. Každý občan i turista musel vidět, že země něco pořádného slaví. Téměř stejná situace se opakovala v roce 2016 při návštěvě čínského prezidenta Si Ťin-pchinga v Praze, kdy například několik kilometrů dlouhá Evropská ulice z letiště do centra byla zaplavena čínskými a českými vlajkami.
Lze doufat, že za sto let Česká republika ještě bude existovat a vláda, pražský magistrát a velké podniky v říjnu 2118 vyzdobí Prahu tak, jak to při podobných oslavách umějí například Francouzi či Slováci |
Že bychom na pořádnou výzdobu našich měst dbali jen v případech (Vánoce nepočítám), kdy na tom má zájem někdo ze zahraničí? Vypadá to tak. Lze doufat, že za sto let Česká republika ještě bude existovat a vláda, pražský magistrát a velké podniky v říjnu 2118 vyzdobí Prahu tak, jak to při podobných oslavách umějí například Francouzi či Slováci.