Lidovky.cz

Obnovený Mariánský sloup je pro všechny. Nejen pro věřící

Žehnání mariánskému sloupci. foto: MAFRA

Mariánský sloup na Staroměstském náměstí v Praze byl obnoven díky iniciativě obyčejných lidí, nikoliv vedení katolické církve. Doufejme, že se stane symbolem smíření, pokory a duchovního prožitku.
  7:26

Sobota 15. srpna 2020 se zapíše do českých dějin jako jeden z dnů symbolizujících návrat křesťanství do Prahy, když arcibiskup Dominik Duka, primas český, požehnal Mariánský sloup na Staroměstském náměstí, jehož obnovenou výstavbu od počátku doprovázejí protesty. Lze je shrnout do dvou hlavních důvodů – požadavek sekularizace „Staromáku“ a triumf katolické církve a oslava habsburské moci.

Požadavek „sekularizace Staromáku“ prosazuje prakticky celá levice včetně militantních protestantů. Odhlédnu-li od požadavku anarchistů na okamžité zbourání Mariánského sloupu, přičemž jejich militantní postoj ihned zveřejnil web veřejnoprávního rozhlasu, aby se následně uskutečnila „odborná diskuse“.

Sekulární stát

Odpůrci Mariánského sloupu si nenastudovali, nebo záměrně přehlédli princip fungování sekulárního státu, přičemž jde o klíčové téma. Sekulární stát umožňuje svobodný projev občanů včetně jejich náboženského přesvědčení, pokud neomezuje svobodu vyznání jiných. Sekularismus neznamená zákaz náboženského vyznání. Sekulární stát odděluje moc církevní od světské, ale povoluje náboženské projevy na veřejnosti včetně mariánských slavností.

Sekulární stát odděluje moc církevní od světské, ale povoluje náboženské projevy na veřejnosti včetně mariánských slavností. Pokud odpůrci Mariánského sloupu považují za synonymum sekularismu ateismus, jde o argumentační faul.

Pokud odpůrci Mariánského sloupu považují za synonymum sekularismu ateismus, jde o argumentační faul. Kam vede čistý ateismus, ukazuje ve 20. století komunismus i nacismus. Mezi stoupence tohoto nesmyslu patří vedle levice také „konzervativní“ europoslanec za ODS, který si dokonce zaplatil sponzorovaný příspěvek na Facebooku, v němž svolával k demonstraci v den svěcení Mariánského sloupu. Aspoň víme, co ze svého platu za naše peníze řeší. Ale má konečně pro voliče téma.

Dotyčný europoslanec navíc posiluje svou demagogii argumentem o nebezpečí návratu monarchie – monarchisté chtějí uchvátit moc v naší zemi a nastolit nadvládu krutých Habsburků. Odhlédneme-li od volebních preferencí, kde na monarchisty vůbec nenarazíte, jde o sci-fi, poněvadž drtivá většina příznivců Mariánského sloupu jsou stoupenci sekulárního státu a republiky s parlamentní demokracií.

Pokud odpůrcům Mariánského sloupu vadí 20 metrů čtverečných zastavěné plochy, což prý značně omezuje Staroměstské náměstí, jaký postoj zaujmou k Husovu pomníku zabírajícímu mnohonásobně větší plochu? Budou jej chtít kvůli požadavku sekularizace také zbourat? Navíc Hus byl příznivcem mariánského kultu.

Dvě odlišné události

Argument poukazující na spojitost Mariánského sloupu a popravy 27 protestantů na Staroměstském náměstí je lichý. Habsburkové jej umožnili vybudovat jako poděkování Panně Marii za úspěšnou obranupřed švédskými vojsky v roce 1648. Obránci se tehdy vroucně modlili k Panně Marii, která je vyslyšela, a proto pravý břeh Vltavy zůstal ušetřen rabování a zabíjení. Výstavba Mariánského sloupu začala v roce 1650, zatímco poprava 27 pánů se konala v roce 1621, proto s ním nemá nic společného – jde o dvě odlišné události.

Výstavba Mariánského sloupu začala v roce 1650, zatímco poprava 27 pánů se konala v roce 1621, proto s ním nemá nic společného – jde o dvě odlišné události. Argumentovat jejich souvislostí je podobné jako spojovat invazi v roce 1968 a rozdělení Československa v roce 1992 – jiní vládci (politici), jiná mezinárodní situace.

Argumentovat jejich souvislostí je podobné jako spojovat invazi v roce 1968 a rozdělení Československa v roce 1992 – jiní vládci (politici), jiná mezinárodní situace. Na Bílé hoře šlo 8. listopadu 1620 o souboj protestantů (především německých) s katolíky (také většinou odjinud). Pokud by vyhráli protestanti, nejspíš bychom dnes byli spolkovou zemí Německa. Mariánský sloup znamená symbolické usmíření s habsburskou dynastií.

Opomíjí se však i důležitý fakt – ohrožení Evropy islámskou agresí v 17. století, kdy střední Evropu po vyčerpávající 30leté válce ohrožovala, osmanská rozpínavost, kterou ukončila až porážka Osmanů Habsburky v bitvě u Vídně roku 1683 pod vedením polského krále Jana III. Sobieského. Velký dík patří i tehdejšímu papeži Inocenci XI., který vytvořil Svatou alianci Poláků, Bavorů a Čechů. Mimochodem, Jan Amos Komenský ve své zášti k Habsburkům zašel tak daleko, že se chtěl spojit s muslimskými Osmany (Turky).

Mariánský sloup byl obnoven díky iniciativě obyčejných lidí, nikoliv vedení katolické církve, jak se někteří mylně domnívají. Poděkovat je třeba především Spolku pro obnovu Mariánského sloupu, sochaři Petru Váňovi a dalším sochařům a dělníkům. Doufejme, že se Mariánský sloup stane symbolem smíření, pokory a duchovního prožitku. Navíc je pro všechny, nejen pro věřící. Jde o místo poděkování i proseb lidí, kteří procházejí strastmi. Mohou sem zajít a prosit Pannu Marii či se pomodlit.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.