Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

MLÁDEK: Jak z Prahy na Letiště Václava Havla?

  15:14
S výstavbou metra na letiště metropolitní plán nepočítá. Ani prodloužení tramvajové trati není reálné, čekáme, až se stát na letiště došourá rychlodráhou. Elektrobusy přitom představují alternativu.

Vizualizace estakády Bubny - Výstaviště na plánované rychlodráze Praha - Kladno foto: SŽDC

Již od roku 1994 padají návrhy na spojení centra Prahy a Letiště Václava Havla speciální vlakovou rychlodráhou. Tehdy se návrh cenově pohyboval okolo 14 miliard korun, dnes jsou propočty mnohem vyšší a očekávaná cena 40 miliard. Alespoň tak ji mediálně avizuje vedení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) s tím, že výstavba je rozdělena na sedm úseků, a první by měl být dokončen v roce 2021. Je jím oprava Negrelliho viaduktu a podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody by rekonstrukce měla umožnit traťovou rychlost 60 kilometrů za hodinu.

To není mnoho, jestliže se rychlostní zkoušky metra provádějí při rychlosti 90 kilometrů za hodinu. Pro dopravní obsluhu pražského letiště je však nejdůležitější doba výstavby rychlodráhy. Předpoklady, například že rychlodráha přinese rozvoj Prahy v oblastech Dlouhá míle, jsou sice hezké, ale neřeší podstatné – kdy začne odvoz většiny cestujících z pražského letiště rychlou, komfortní a ekologickou dopravou. Zmíněnou rychlodráhou to zřejmě jen tak brzy nebude.

Rychlejší rozhodnutí

Pražské letiště, jak potvrzuje Hospodářská komora, v roce 2018 odbavilo téměř 17 milionů cestujících a jen malá část, něco přes sto tisíc, ho využila pro další transfer. To znamená, že drtivá většina měla Prahu jako cílovou destinaci. Otázka, jak rychle a čím tyto cestující dopravit z letiště alespoň k nejbližšímu metru, je tedy na pořadu dne. O rychlodráze se mluví již od roku 1994, a ani v roce 2024, tedy za 20 let, se jí cestující z pražského letiště asi dopravovat nebudou.

Pokud se drtivá většina pasažérů leteckých společností v Praze dopravuje veřejnou dopravou, pak by alternativy pro obsluhu Letiště Václava Havla měly být přezkoumány. A protože loni zvýšilo provozní zisk o téměř 600 milionů korun, ministerstvo dopravy by mohlo čekání na rychlodráhu doplnit jiným, rychlejším rozhodnutím.

S výstavbou metra A na Letiště Václava Havla metropolitní plán nepočítá, a současné vedení pražské radnice jej nehodlá změnit. Prioritu dostala trasa metra D. Ani prodloužení tramvajové trati se nezdá reálné, proto všichni, trochu odevzdaně, čekají, kdy se stát prostřednictvím SŽDC na letiště došourá rychlodráhou.

Elektrobusy, zejména tříčlánkové, sice kapacitně představují alternativu k uvedenému železničnímu plánu a jejich dojezd na baterie se výrazně zvyšuje, ale o této alternativě jako obsluze pražského letiště se nehovoří, nepíše a nikdo ji zřejmě neplánuje. Přitom výstavba takové účelové trasy by byla rychlá a jednoduchá. Plánovaná rychlodráha má vést až do Kladna, proto není důvod tento železniční projekt při případné výstavbě elektrobusové dráhy rušit.

Ostatně, co může být pro cestující lepší, než když si místo jedné mohou vybrat ze dvou variant. Pokud se drtivá většina pasažérů leteckých společností v Praze dopravuje veřejnou dopravou, pak by alternativy pro obsluhu Letiště Václava Havla měly být přezkoumány. A protože loni zvýšilo provozní zisk o téměř 600 milionů korun a stejně se vedlo i dalším státním společnostem propojeným s letištěm, ministerstvo dopravy by mohlo čekání na rychlodráhu doplnit jiným, rychlejším rozhodnutím.