Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Když žebráci žebrají od zlodějů a zloději okrádají žebráky…

  17:24
Zesnulý rumunský spisovatel Matei Călinescu svou knihu Život a názory Zachariase Lichtera napsal za reálného komunismu. Netušil, že jeho vysněný model pro lidstvo, i když jinak, než si Zacharias Lichter představoval, se stane brutální skutečností.

Matei Călinescu, The Life and Opinions of Zacharias Lichter. foto: Montáž Richard CortésČeská pozice

Už více než čtyři roky čekám na český překlad knihy německého spisovatele Daniela Kehlmanna s neobvyklým názvem F. V němčině vyšla v roce 2013 a předpokládal jsem, že překlad vzhledem ke globální oblíbenosti autora vyjde brzy, ale mýlil jsem se. F jsem chtěl koupit kamarádovi, který neumí německy, ale asi budu muset najít jiný dárek.

V knihkupectvích a antikvariátech jsem hledal i další skvost, ale na internetu mě překvapila informace, že česky doposud nevyšel, byť v původním jazyce byl publikován už v roce 1969, tedy skoro před 50 lety. Jenže koho dnes zajímá nějaký zapomenutý myslitel, který ke všemu psal rumunsky? (Mimochodem rekord ve zpoždění českého překladu zatím – samozřejmě podle mých kritérií – držela Atlasova vzpoura, perla z pera americké spisovatelky ruského původu Ayn Randové. Poprvé byla v angličtině publikovaná v roce 1957 a česky, díky nakladatelství Argo, vyšla v roce 2014, tedy po 57 letech. Předtím už ji dokázali vydat ve všech evropských jazycích, včetně albánštiny.)

Představitel zaniklého světa

Knihu, kterou jsem marně hledal v češtině, jsem našel v angličtině. Vydalo ji nakladatelství The New York Review of Books až letos na jaře pod názvem The Life and Opinions of Zacharias Lichter (Život a názory Zachariase Lichtera). Na Amazonu jsem ji koupil za 15 dolarů, teď ji čte mladá filozofka Tereza Matějčková, aby pak napsala rozsáhlou recenzi do Lidových novin.

Zacharias Lichter je představitelem již zaniklého světa a jeho slova, jak sám říká, ožehával sám Bůh. V jednotlivých krátkých kapitolách vypráví o odvaze, ďáblovi a lži, ženách a dětech, odpovědnosti a svobodě, smyslu lásky, lenosti, stárnutí a o mnoha dalších životně důležitých pojmech, o nichž tak často přemýšlíme při usínání.

Knihu napsal Matei Călinescu (1934–2009), který v sedmdesátých letech 20. století odešel přednášet do USA a pak už se do Rumunska nevrátil, zemřel v Bloomingtonu ve státě Indiana. Četl jsem, že si Lichtera v době kruté komunistické totality lidé tajně půjčovali, protože kniha na osobní příkaz diktátora Nicolaeho Ceauçeska zmizela z obchodů a knihoven a Călinescu se stal přísně zakázaným autorem. Dnes už zakázaný není, přesto tento jeho zhruba 150stránkový „katechismus“ prakticky nikdo nečte.

Zacharias Lichter je představitelem již zaniklého světa a jeho slova, jak sám říká, ožehával sám Bůh. V jednotlivých krátkých kapitolách vypráví o odvaze, ďáblovi a lži, ženách a dětech, odpovědnosti a svobodě, smyslu lásky, lenosti, stárnutí a o mnoha dalších životně důležitých pojmech, o nichž tak často přemýšlíme při usínání. Tato fiktivní postava, jakýsi novodobý hebrejský prorok, ztracený symbol víry, rozumu a moudrosti, chodí po ulicích a parcích středoevropských velkoměst a žebrá, protože tato činnost prý nás dostane blíže k Bohu.

Cesta žebrání

Hodlá svrhnout společnost, která je založená na vlastnictví věcí. A cesta k pádu takového systému podle něho vede přes žebrání. Vlastnit v nové sakrální společnosti založené na víře nebude sice zákonem zakázané, ale bude to považované za projev duševní nemoci. Člověk, který vlastní, zaslouží jen pohrdání a lítost. A proto Zacharias Lichter hodlá přemluvit miliony lidí, aby se vydali cestou žebrání.

Člověk, který vlastní, zaslouží jen pohrdání a lítost. A proto Zacharias Lichter hodlá přemluvit miliony lidí, aby se vydali cestou žebrání.

V jeho vznešené revoluci však mají místo i zloději, protože krádež je prý jednou z mnoha forem revolty proti vlastnění. Jinak každý bude pracovat svobodně a zadarmo, někteří ale budou kvůli živobytí žebrat, jiní zase krást. Ideální situace prý nastane, až žebráci budou žebrat od zlodějů a zloději krást od žebráků.

Călinescu svou nejslavnější knihu napsal v době reálného komunismu. Netušil ale, že jeho vysněný existenční model pro lidstvo, i když zcela jinak, než si ho Zacharias Lichter představoval, se kvůli tvůrcům současné formy globálního kapitalismu pomalu stává brutální skutečností. Žebráci žebrají od zlodějů a zloději okrádají žebráky. Problém je, že žebráků jsou miliardy a zlodějů jen pár. 

Autor: