K soudům se chodí pro rozsudek, ne pro spravedlnost

Josef Bernard, donedávna šéf a nadále spolumajitel Škody Transportation, poté, co Škoda „vysoudila“ na Českých drahách (ČD) 1,2 miliardy korun smluvní pokuty za to, že nemohly jezdit s lokomotivami, které si zaplatily, kandiduje za ČSSD na hejtmana Plzeňského kraje. A palce tomuto Pepovi drží Dan (Kurucz), který tehdy byl šéfem ČD.

Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation. | foto:  František Vlček, MAFRA
Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation.

Laskavý čtenář Lidových novin, který má cit pro spravedlnost, poslal do redakce odkaz na facebookový profil byznysmena, který se loni rozhodl zkusit štěstí v politice. Velmi bohatého muže, Josefa Bernarda, donedávna šéfa a nadále spolumajitele Škody Transportation, srdce táhlo k sociálním demokratům.

Málokdo už ví, že za jeho působení začala arbitráž u soukromého rozhodčího soudu s Českými drahami o dodávku 20 lokomotiv Škoda 109E. Spor s absurdním koncem, kdy mají České dráhy svému největšímu dodavateli zaplatit smluvní pokutu, že dostaly své lokomotivy o pět let později a dodnes s nimi nesmějí jezdit v Německu, i když toho stroje měly být schopné už v roce 2009, vyvolal vášnivé diskuse mezi politiky i právníky.

A Bernard, který poté, co plzeňská Škoda „vysoudila“ na drahách 1,2 miliardy korun smluvní pokuty za to, že České dráhy nemohly jezdit s lokomotivami, které si zaplatily, teď kandiduje na hejtmana Plzeňského kraje.

Skandální arbitráž

Tak, co na tom profilu máme? Oslava třetího místa hokejového týmu HC Škoda, focení na kandidátku se slavným Herbertem Slavíkem, plzeňština je prý uznána za spisovný jazyk (takže teď už bude spisovné být „ze Zplzně“?). Nejzajímavější kousek je však vlevo nahoře. Jistý Dan Kurucz 31. března Bernardovi napsal, že mu drží palce. „Udělal jsi pro Plzeň a Plzeňský kraj už dnes tolik dobrého! Věřím, že se Ti bude nadále dařit! Držím palce! Dan.“

Logické by bylo, kdyby spíš Pepa držel palce Danovi, protože Dana (Kurucze) a další exšéfy Českých drah, Dalibora (Zeleného) a Petra (Žaludu), by se už brzy mohla ptát vrchní státní zástupkyně v Praze Lenka Bradáčová na různé věci okolo skandální arbitráže

Na tomto přání by nebylo nic zvláštního, kdyby Daniel Kurucz nebyl generálním ředitelem Českých drah v době, kdy se státní podnik soudil se Škodou Transportation o 1,5 miliardy kvůli (ne)dodávkám lokomotiv Škoda 109E. Navíc zjišťujeme, že Dan tyká Pepovi. Aha, to je zvláštní, když vezmete v úvahu, že Dan žaloval Pepu o 1,5 „giga“, jak se v Praze říká (rozuměj o 1,5 miliardy).

A představte si, že Pepa vyhrál a Dan prohrál. Navzdory tomu Dan drží palce Pepovi, nikoli naopak. Logické by bylo, kdyby spíš Pepa držel palce Danovi, protože Dana (Kurucze) a další exšéfy Českých drah, Dalibora (Zeleného) a Petra (Žaludu), by se už brzy mohla ptát vrchní státní zástupkyně v Praze Lenka Bradáčová na různé věci okolo skandální arbitráže (jako třeba, kdo schválil rozhodce a podobně).

Spíše přátelští chlapi

Skoro to dělá dojem, jako kdyby Dan po Pepovi něco chtěl. Co by to mohlo být? Tak Pepa kandiduje za „socany“, mohl by z něho být hejtman a určitě bude potřebovat třeba náměstka pro dopravu nebo něco jiného. Hm, možná to tak nějak bude. Každopádně tihle chlapi nevypadají, že by se o cokoliv soudili, natož pak o více než miliardu, kterou mají zaplatit České dráhy Škodovce.

Každopádně tihle dva chlapi Pepa a Dan nevypadají, že by se o cokoliv soudili, natož pak o více než miliardu, kterou mají zaplatit České dráhy Škodovce

Ale nebuďme zlí, doufejme, že Pepa Bernard všechno spraví. Na svůj facebookový profil dal i příspěvek o kauze Altner, kde ČSSD prosoudila skoro 340 miliónů korun: „K soudům se chodí i 16 let pro rozsudek, ne pro spravedlnost. Zažíváme (myšleno ČSSD – pozn. red.) to, co stovky našich spoluobčanů, a snad nás to nakopne ke skutečným reformám v této oblasti.“

Pepo, držíme palce! Je dobře, že si tyto nešvary ČSSD uvědomila aspoň poté, kdy sama musí platit. Tak až budete dělat ty reformy, vzpomeňte si, jak vznikal výsledek arbitráže mezi Škodou Transportation a Českými drahami, které mají platit penále za lokomotivy, které neměly. A zkoumejte, zda šlo o spravedlnost, nebo o rozsudek.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.