Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Dobrodružství vědce Davida Š. aneb Cesta tam a (snad) zase zpátky

Příběhy českého vědce Davida Š. ukazují, v čem je podpora (nejen) mladých vědců v této zemi problematická. Kromě nestability ve financování výzkumu je charakteristické lpění na pravidlech, i jsou-li nejasně definovaná, nebo nedomyšlená.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

D. Švec

29. 7. 2015 14:35
Doplneni

Dalsi chyba je to s tou pritelkyni... kvuli vecnemu cestovani jsme hrali tak trochu jinou disciplinu nez jine pary a bohuzel neuhrali.. XX tohle moc dobre nesnasi.

A pro doplneni http://ec.europa.eu/research/mariecurieactions/funded-projects/statistics/index_en.htm

V letech 2007-14 vyjelo 72 českých PhD studentů na 3-leté "pracovní pobyty" před PhD obhajobou v rámci stipendií Marie Curie (byl jsem jedním z nich). Vubec to nejsou spatne laboratore, o tyhle stypka je celkem tvrda soutez. Takyze to máte 216 let zahraničních zkušeností - kvůli národním pravidlům naší grantovky GAČR si všechny ty roky můžem strčit za klobouk:) GAČR Junior požaduje zahraniční stáž po PhD obhajobě.

0 0
možnosti
DS

30. 7. 2015 13:59
Re: Doplneni

To je tím, že 72 / 11976 je velmi malé číslo. Juniorské granty GAČR byl určeny těm zbylým 11904. A u nich se požadovalo aby, proboha, alespoň na půl roku vyjeli.

Pro lidi jako Vy byla spousta pracovních míst na nových infrastrukturách, mnohdy za úžasné peníze. Jenže to nebylo v Praze, což mnohému Čechovi přijde jako problém. To ovšem nikomu na západě nevysvětlíte, tam dojíždějí klidně 150 km denně.

Omlouvám se, že další aspekty dnes z časových důvodů vynechám.

0 0
možnosti

D. Švec

28. 7. 2015 11:01
Upresneni

TACR se ohradil, ze piseme bludy o projektu s miRNA. Omlouvam se, spletl jsem se (ten byl 2x prijat, jednou nedoporucen, po druhe doporucen ale z nedostatku financni nepodporen s odkazem na budouci mozne navyseni zdroju, ktere sice nikdy neprislo..ale aspon byl projekt posouzen a je to aspon fer). S tim chybejicim podpisem slo o projekt apky k opticke kontrole pipetovani.. mel mozna jeste vyssi moznou navratnost (s brnenskou VUT).

Nanarokuju si granty a penize, ale pokud si clovek s podobnym treninkem, vzdelanim a uz i urcitymi zkusenostmi nemuze narokovat ani moznost soutezit o granty a prostredky.. pak nema smysl se snazit.

0 0
možnosti
JJ

Jiri Janecek

22. 7. 2015 14:28
No nevim...

Neni zadatelem (minimalne u GACRu) nejaka ceska VVI? Znamena to tedy, ze David S. (coz zni jak nejaky fetak heroinu, ale bohuzel nemam diakritiku) ma nejakou pracovni pozici na AV?

Mozna by bylo dobre pribeh uvest tim, jaka pozice to je, kdy byla vypsana a kolik uchazecu se prihlasilo...

Jinak myslim, ze AV (i vetsi VS) by si mohly z tech 10-20% rezijnich nakladu vytvorit nejaky fond pro nadejne starty...

0 0
možnosti
DS

22. 7. 2015 16:53
Re: No nevim...

Takových peněz byla spousta. Ale protože těm, kteří výzvy připravovali, bylo jasné, že se přihlásí buď Češi žijící v současnosti v ČR, nebo lidé z východu, zavedla se povinnost šestiměsíční stáže v zahraničí z prostředků grantu. Aby se nikdo nemohl vymlouvat, že "nesehnal vhodné místo".

Lidí ze západu nebo těch, kteří již na stáži byli, bylo nakonec více, než se čekalo - protože ve Španělsku byla krize. Jinak by pravidlo uvedené v předchozím odstavci fungovalo téměř 100%.

Jak jsme psal níže, není možné udělat pravidla, která by postihla všechny situace.

Na diskutované téma doporučuji tento článek v Akademickém bulletinu http://abicko.avcr.cz/2015/07/09/index.html, zejména pak třetí odstavec od konce.

0 0
možnosti
PS

Petr Svoboda

21. 7. 2015 22:48
mladym ceskym vedcum

... jakkoliv frustraci a rozhorceni Davida S. rozumim, mam trochu problem se s tim pribehem ztotoznit. A to i pres zazita groteskni protivenstvi GACRu a presto, ze s pozadavkem na zahranicni staz u juniorskych grantu nesouhlasim (coz tady ted resit nechci). Chtel bych vsem mladym ceskym vedcum sdelit toto: Vitejte ve valce o zdroje! Chcete prezit? Musite byt vedecky vyrazni a mit stesti (nebo se zaprodejte akademickemu inbreedingu). Zapomente na to, ze byste meli mit na neco narok jenom proto, ze mate PhD a potencial. Byt vedec neni spolecensky narokova kategorie, ale neco, k cemu se musite tvrde propracovat. Osobne se povazuju za (mezinarodne) prumerneho vedce a propracoval jsem se tu do "metastabilniho" stavu za osm let ... asi tak ... a co se tyce zahranicnich pobytu, tak pro me je sestimesicni zahranicni staz pro zmenu mysleni prilis kratka ... empiricky jsou potreba aspon tri roky ...

0 0
možnosti
DS

22. 7. 2015 7:30
Re: mladym ceskym vedcum

Pravidla GAČRu si nastavili vědci sami. Stejně jako, například, pravidla volby do prezidia AVČR, různá pravidla hodnocení apod. A hned od začátku se je snaží nějak obcházet, protože nevyhovují. Ani nemohou, protože některé jevy nemohou současně nastat. Zejména ty, které pravidla vylučují.

Pravidla ovšem, v korporátním státě jako je ten náš, vznikají konsenzem v rámci reprezentace dané korporace. Například odborů, konference rektorů, rady VŠ, prezidia AV, předsednictva GAČR a jeho oborových komisí, komise pro hodnocení vědy ....

No, řekněte, nabylo by Vám líp jako profesoru jmenovaném prezidentem navzdory jen 2/5 schválení radou profesorů - jako byl Hans Kelsen, tvůrce moderní rakouské ústavy, jmenovaný prezidentem Masarykem. Ale fuj, to byste vlastně musel sloužit státu a opírat se o autoritu nějakého politika...

Protože ale korporace má pravdu (přečtěte si svá vyjádření) máte jedinou možnost, zkusit se prosadit v rámci korporace. Což se vám zjevně nechce a dokonce jste tvrdil, že t

0 0
možnosti
DS

21. 7. 2015 17:27
.....

Napřesrok MŠMT nezbývají peníze ani na povinné závazky ČR mezinárodním organizacím. Takže žádné Návraty nehrozí. MŠMT je totiž zodpovědné za mezinárodní závazky ve výzkumu, mezinárodní spolupráci apod., ale příslušný ministr má většinou jiné stranické priority. Takže se MŠMT peníze berou a jiné, politicky vlivnější, organizace je dostávají. Nejvíce na tom trpí výzkum na VŠ z něhož se přitom dotuje celá řada potřebných, ale náročných a málo populárních, oborů vzdělávání.

V českém systému výzkumu a VŠ vzdělávání jsou mnohem zásadnější problémy než je popsáno v tomto příběhu.

0 0
možnosti