Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

CzechTourism neví, jak se naše vlast jmenuje, a co jedinečného nabízí

Plech Republic? Reklama na letošní neuskutečněné MS v hokeji ukazuje, jak je používání dlouhého, politického názvu země bizarní i nepraktické. Ve sportu i v turistice. foto: Markus Wolf

Lákat návštěvníky na velkoměstskou turistiku, jak činí ve své nové strategii CzechTourism, je stejné jako nabízet maso vegetariánům. Na místě je decentralizace.
  14:34

V CzechTourismu, české agentuře pro destinační marketing, mají nový pandemický plán. Chtějí lákat cizince především do Prahy. Důvody jsou prý dva – Praha je pro svět známější značkou než Česká republika a je nejvíc bita koronavirem. Šéf CzechTourismu Jan Herget v rozhovoru pro Seznam novou vizi představuje: „Musíme vymyslet plán, který budeme neustále měnit… Všichni teďka hledáme přírodu, zeleň, útěk od lidí.“

V Praze? Jistě, vždyť „zeleň a parky tvoří osm procent její rozlohy, tedy téměř čtyři hektary“, říká Herget na tiskové konferenci a pro ČT24. Ředitel CzechTourismu sice neví, co je to hektar, ale to slovo se mu líbí: „Každý musí fungovat jako start-up – bejt rychlej, dynamickej, flexibilní a digitální.“ Pejsek s kočičkou dělají dort, který sice bude pro cílovou skupinu nestravitelný, ale podaří se za něj „co nejdříve“ v příštím roce utratit, rozuměj opět vyhodit oknem, 430 milionů korun. Tentokrát dynamicky a digitálně.

Obnova masového turismu?

Krabici na tento dort dělají už dlouho. Na její výrobě se vystřídali tři ředitelé CzechTourismu. Nestojí také za nic, i když přišla na víc než dort samotný. CzechTourism v průběhu uplynulého desetiletí utratil více než miliardu korun jen za neúspěšné „budování“ značky CzechRepublic, ať jako součást sloganu „Land of Stories“ anebo teď nově pod kostrbatým, nezapamatovatelným hashtagem #VisitCzechRepublic a webem podobně „jasného“ názvu.

Zásadní otázkou je, jestli se turismus do světových metropolí a do ostatních „must see“ lokalit vrátí ve své předvirové, silně centralizované a masové podobě, a jestli to chceme

Zároveň sám – letos už podruhé – přiznává, že to jméno s republikou v turismu nefunguje: poprvé na jaře karanténní kampaní Cheers from Czech (Pozdrav z češtiny), nyní zjištěním, že Praha je silnější značkou než CzechRepublic, miliardový patvar anglického politického jména našeho státu (the Czech Republic).

Nejvíc je v současnosti postiženo letectví a velká města, zjišťuje správně Herget. Než se začne znovu létat, zaměříme se tedy na turisty, kteří k nám mohou přijet po zemi, chceme je ale za každou cenu v našem hlavním, největším městě. A možná ještě v Karlových Varech či v Českém Krumlově. Zásadní otázkou je, jestli se turismus do světových metropolí a do ostatních „must see“ lokalit vrátí ve své předvirové, silně centralizované a masové podobě, a jestli to chceme.

Lákat návštěvníky na velkoměstskou turistiku v dohledné době je stejné jako nabízet maso těm, kdo ho jíst nechtějí, nebo nesmějí. Na místě je přístup opačný, decentralizovaný – využít skvělé předpoklady Česka pro nezávislou, rozptýlenou, rodinnou a individuální turistiku v regionech, v menších sídlech a volné krajině. CzechTourism v tom má více než půl roku zpoždění.

Koronavirová situace jako příležitost

Těžko chtít po tom, kdo si plete jméno země, kterou propaguje, aby plnil hlavní úkoly – dát vědět světu, jak se naše vlast jmenuje, a co jedinečného nabízí: „Čechům patří velké díky, že jsme se rozcestovali po Čechách. Jsou místa třeba jako Jeseníky, Vysočina,“ říká Herget v rozhovoru pro Seznam.

Zdánlivě neškodná domácí neúcta k Moravě a ke Slezsku při zahraniční propagaci způsobuje roztříštěnost a nečitelnost identity Česka jako cíle cest, jaká v evropských zemích nemá obdoby. Neví-li svět, zejména ten vzdálenější, jak se jmenujeme a kde jsme, obtížně k nám najde cestu.

Je na čase, aby zřizující ministerstvo pro místní rozvoj dostálo svému jménu a přimělo k tomu i CzechTourism – vzít současnou koronavirovou situaci jako příležitost k rozvoji venkova a k decentralizaci cestovního ruchu. A konečně říct světu, jak se krátce a jednoduše jmenujeme, a to jméno systematicky používat.

CzechTourism v právě představené „nové“ strategii na období 2021 až 2025 v češtině pro naši vlast používá tři výrazy – v textu ČR a Česko, například „tvoříme obraz Česka“, přičemž klade důraz na „budování jednotné značky Česká republika“. Oficiální anglické krátké jméno Czechia ani jeho ekvivalenty v jazycích významných zdrojových zemí ve strategii nejsou zmíněné. Přitom ho jednoznačně doporučují nezávislí marketingoví specialisté, například Jitka Vysekalová a Jiří Mikeš, i ministerstvo zahraničí.

CzechTourism se chce inspirovat v Chorvatsku, jak v Česku jednoduše evidovat zahraniční turisty. Měl by se tamtéž poučit, jak budovat značku země. Zatímco Chorvatsko/Croatia je dnes jednoznačným, známým a respektovaným pojmem i v dalekém světě, jméno Česko/Czechia náš stát dosud prakticky nepoužívá – do světa sice postupně proniká, spíše však nám navzdory. Startovní podmínky jsme přitom měli stejné – do začátku devadesátých let se obě země prezentovaly pod jinými názvy – Československo/Czechoslovakia a Jugoslávie/Yugoslavia.

Je na čase, aby zřizující ministerstvo pro místní rozvoj dostálo svému jménu a přimělo k tomu i CzechTourism – vzít současnou koronavirovou situaci jako příležitost k rozvoji venkova a k decentralizaci cestovního ruchu. A konečně říct světu, jak se krátce a jednoduše jmenujeme, a to jméno systematicky používat.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!