Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

České dráhy vs. Škoda Transportation: Tunelovaný stát nekřičí

  18:20
Kdyby Škoda Transportation udělala soukromému dopravci totéž co Českým drahám, už by s ní asi nikdy nechtěl spolupracovat. Obě strany však vyjednávají podivný smír.
České dráhy (Ilustrační foto.)

České dráhy (Ilustrační foto.) foto: Vojtěch ŠeredaLidovky.cz

Loni v listopadu soukromý rozhodčí soud přikázal Českým dráhám, aby firmě Škoda Transportation zaplatily přibližně 1,2 miliardy korun, a naopak zamítl požadavky státního dopravce na penále za pozdně dodané lokomotivy. „To, co se stalo, je neuvěřitelné. Dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah,“ prohlásil tenkrát ministr dopravy Dan Ťok.

Kritika byla dost přiléhavá, jelikož to byla právě Škoda Transportation, která drahám dodala nové vysokorychlostní lokomotivy a související povolení s více než pětiletým zpožděním, a ještě si za této situace nárokovala navýšení sjednané kupní ceny. V podstatě jakousi prémii za neplnění smlouvy. Dodnes navíc přetrvávají problémy, kdy dodané lokomotivy stále nejsou způsobilé k řádnému provozu v Německu.

Legalizace stavu

Minulý týden LN získaly interní materiál Českých drah, podle kterého se mezi stranami potají vyjednává dost podivný smír. České dráhy by měly vzít zpět podanou žalobu u soudu na zrušení rozhodčího nálezu, zdržet se stížnosti k Evropské komisi ohledně veřejné podpory a úplně zapomenout na penále za pozdní dodávky lokomotiv.

Při drobné redukci podivných nároků Škody Transportation by tudíž nastala legalizace současného stavu. Prostě co jsme si, to jsme si a můžeme se dále kamarádit a spolupracovat.

Výměnou za to by Škoda Transportation požadovala o něco málo nižší navýšení kupní ceny než doposud. Při drobné redukci podivných nároků Škody Transportation by tudíž nastala legalizace současného stavu. Prostě co jsme si, to jsme si a můžeme se dále kamarádit a spolupracovat. Čtenář si asi řekne, že něco takového je možné vymyslet jenom v případě státního majetku. Kdyby Škoda Transportation udělala soukromému dopravci totéž, co udělala Českým drahám, její klient by s ní už asi nikdy nechtěl spolupracovat.

Přece jen dostat lokomotivy o pět let později, nezpůsobilé zamýšleného provozu, bez práva na penále, a ještě za to zaplatit dodavateli navýšenou kupní cenu není obchodní model, který by byl v soukromé sféře udržitelný. Ale za uplynulých 25 let jsme si už zvykli, že když je stát tunelovaný, většinou nekřičí. Komu konkrétnímu je to celé ku prospěchu?

Dobrá odpověď...

Mezi ovládající akcionáře Škody Transportation patří Marek Čmejla a Jiří Diviš, což jsou osoby (nepravomocně) odsouzené ve Švýcarsku za trestnou činnost v souvislosti s privatizací Mostecké uhelné společnosti. A podezření z tunelování a podvodného ovládnutí dolů se bude nyní zřejmě řešit i před trestními soudy v Česku poté, co policie nedávno vyšetřování této kauzy dokončila.

Představitelé Českých drah, kteří tuto cestu smíru s velkou vervou protlačují, by si proto už nyní asi měli připravit velmi dobrou odpověď, proč nyní chtějí vzít žalobu na zrušení nezákonného rozhodčího nálezu zpět

Není proto divu, že diskutovaný materiál za základní předpoklad zamýšleného smíru označuje „vyfutrovaný“ právní posudek, který by měl orgány Českých drah ochránit před eventuálním stíháním za škodu. Nevím ale, jak se na tento postup budou dívat orgány činné v trestním řízení, které se věcí již nyní zabývají jak z vlastního podnětu, tak v návaznosti na trestní oznámení Českých drah. A v popředí jejich zájmu byly již i dotazy, zda České dráhy včas podaly žalobu na zrušení rozhodčího nálezu, a na další podrobnosti případu.

Představitelé Českých drah, kteří tuto cestu smíru s velkou vervou protlačují, by si proto už nyní asi měli připravit velmi dobrou odpověď, proč nyní chtějí vzít žalobu na zrušení nezákonného rozhodčího nálezu zpět. A také mít na paměti, že úředníci magistrátu, kteří stojí před soudem v kauze Opencard, také měli vyfutrovaný právní posudek...

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!