Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Bláhové snění (44.) Zázraky muže, který popíjí s děvkami a nedrží šábes

  11:22

Jak přesvědčit kultivované Jeruzalémce, že člověk, který přišel do města v doprovodu čety křupanů, je král a Mesiáš?

foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, iPhone4Česká pozice

„Co s ním?“ dumají jeruzalémští mudrci, kněží a správci, na nichž spočívá úkol fyzického přežití židovského národa pod římskou okupací. K tomu patří na jedné straně mír s okupanty, na druhé ostraha před nebezpečnými a nevyhratelnými vzpourami. Není to úkol snadný ani eticky jednoduchý.

„Ten chlap koná spousty zázraků. Jestli ho tak necháme, začne v něho věřit celý národ. Římané se naštvou a smetou náš Chrám a celý náš národ,“ zaznamenává jejich dialog Janovo evangelium. Ostatně, všichni ještě pamatují, jak nedávno král Hérodés Antipas považoval za nutné v rámci udržení klidu (no dobře, i svého kolaborantského bydlíčka) popravit podobně výřečného orátora budícího pozdvižení mezi lidem – Jana Křtitele.

Nový král z Davidova rodu

Řeší to za ně velekněz Kaifáš: „Lépe aby jeden muž zemřel za celý národ, než aby kvůli němu byl celý národ zničen.“ Kaifášovo rozhodnutí se po dobu římské okupace stává precedentním, ač eticky křehkým zákonem, a je jako takové i zaznamenáno v soudobých talmudických rabínských diskusích objevujících komplexnost etického rozhodování. To není vždy ideálně a černobíle volbou mezi jasným zlem a jasným dobrem, nýbrž často přijímáním menšího zla na záchranu před větším.

Rozhodnutí jim potvrzuje i Ježíšův příchod do Jeruzaléma v doprovodu čety drsných Galilejců, kteří jsou ve srovnání s Jeruzalémci „chlapi s gulema“, nespoutatelného svobodného ducha, trvale v rebelantské náladě, horalsky neomalení, ošuntělí a mluvící křupanským dialektem. Jejich vstup se mění v nebezpečně revoluční podívanou.

I Jeruzalémci – ti lidovější – v něm už hledají svého nového krále z Davidova rodu a provolávají mu hesla:

  • „Požehnáno buď království našeho otce Davida!“
  • „Žehnán, kdo přicházíš jako král ve jménu Hospodina!“
  • „Hosana!“ (aramejsky „zachraň nás“).
  • „Obnov konečně království izraelské!“

Na to jim jiní Jeruzalémci – ti kultivovanější – odpovídají:

  • „Zbláznili jste se? Copak z galilejských křupanů může vzejít Mesiáš?“
Nabízená terapie

Křupani – hebrejsky a aramejsky zvaní „amhaarec“ (doslova venkovan) – mají u kultivovaných Jeruzalémců špatnou pověst grobiánů a nemytců a Galilejci jsou jejich prototypem. Mírným, ale znatelným galilejským akcentem mluví i Ježíš.

Etické rozhodování není vždy ideálně a černobíle volbou mezi jasným zlem a jasným dobrem, ale často přijímáním menšího zla na záchranu před větším

Na kultivované Jeruzalémce musí jejich příchod do ulic Jeruzaléma působit, jako kdyby někdo na Václaváku začal kázat spásu národa: „Tož od včilke se k sobě všeci mosijó začít chovat slošně, jinak se nedostanó do teho nebeskyho rája – to ož spiš velblód jehlovó diró.“

Navíc si kultivovaní Jeruzalémci všímají, že si Ježíšovi žáci před jídlem nemyjí ruce, jak jim Boží zákon káže. A že Ježíš posedává a popíjí s hospodskými a děvkami, přespává v nečistých chudinských brlozích, dotýká se mrtvol a nedodržuje šábes. Dokázat jim, že je vážně jejich králem, bude tvrdý oříšek.

„Lékaře nepotřebují zdraví, ale nemocní, a já jsem nepřišel napravovat ctnostné, ale hříšné,“ vysvětluje Ježíš s logikou, která i jim musí dávat smysl či přinejmenším podnět k zamyšlení. Pod škraloupem vzdělanosti a zbožnosti vyšší a střední třídy jim před očima mokvají tělesné i duševní rány spodiny trápené „démony“ a „ďábly“ beznaděje, méněcennosti a ztráty smyslu života: neurózami, psychózami, paranoiou, schizofrenií. A lačnící po terapii, kterou Ježíš nabízí.

K závěrečnému dramatu

Ježíš není jediný, kdo to umí. Historik Josephus Flavius i rabínský Talmud zaznamenávají v téže době i jiné známé „vyhaněče démonů“ – většinou ze sekty Esénů, která se v nich cvičila. Ale umí to asi nejlíp, dělá pro to nejvíc a považuje to za nejúčinnější cestu k posílení popularity v roli Mesiáše.

Ježíš směřuje k závěrečnému dramatu činy konanými přesně tak, aby odpovídaly starozákonním mesiášským proroctvím

Ta mu postupně pomáhá získávat stoupence i z vyšších jeruzalémských tříd, jako je člen Sanhedrinu (nejvyššího soudu), bohatý farizejský rabín Josef Arimatejský, a mladý kněz Jan, který se stane Ježíšovým oblíbeným třináctým učedníkem. Oba sehrají kritické role v Ježíšově závěrečné dramatické zápletce.

K té si Ježíš mezitím pilně staví dramatickou skladbu činy konanými přesně tak, aby odpovídaly starozákonním mesiášským proroctvím, která má do detailu a nazpaměť nastudovaná a o nichž ví, že je budou znát i vzdělanci, jejichž podporu bude k závěru dramatu potřebovat. A aniž by se výslovně za Mesiáše označoval, znalcům biblických proroctví se nepřímo identifikuje citátem z Izajáše:

„Duch Hospodina Boha dlí na mně, neboť Hospodin mě pomazal, abych sděloval dobré zprávy pokorným, poslal mě obvazovat puklá srdce zoufalých, vyhlašovat svobodu zajatým, otevírat věznice vězněným.“

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!