Fiat Chrysler jedná o fúzi s automobilkou Renault

Renault začal vyjednávat o spojení s Fiatem (automobilka Fiat Chrysler). Jak to dopadne, není jisté, záleží i na politicích. Jde o transakci za zhruba 35 miliard eur. Fiat partnera hledá dlouho. Spojenectví nabízel aktivně téměř všem: General Motors, Peugeotu, Hyundaii, mluvilo se i o spojení s Volkswagenem. Nic z toho ale nedopadlo.

Renault Clio na autosalonu v Ženevě | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Renault Clio na autosalonu v Ženevě | foto: Luděk Vokáč, Lidovky.cz
Renault Clio na autosalonu v Ženevě

Automobilka Renault sdílí společnou domácnost (alianci) s Nissanem už 20 let, na svatbu ale dosud nedošlo. Fúze se sice chystala, ale nakonec se vždy objevila nějaká překážka. A Renault teď Nissanu vzkazuje, že o spojení vyjednává přednostně s Fiatem (automobilka Fiat Chrysler). Jak to dopadne, není jisté, záleží totiž i na politicích. Jde o transakci za zhruba 35 miliard eur. Poslední obdobným obchodem, kdy se spojovali rovnocenní partneři, byla fúze Mercedesu a Chrysleru v roce 1998. Ta se však po necelých deseti letech rozpadla a od té doby k ničemu podobnému nedošlo.

Teď se k tomu otevřela cesta. Někdejší šéf Renaultu i Nissanu Carlos Ghosn je dál v japonském domácím vězení a na povrch vyplulo napětí v alianci. Loni zemřel Sergio Marchionne, šéf automobilky Fiat Chrysler. Ten se s Carlosem Ghosnem podle zdrojů agentury Reuters neměl příliš v lásce. Teď námluvám nic nebrání. Fiat partnera hledá dlouho. Spojenectví nabízel aktivně téměř všem: General Motors, Peugeotu nebo Hyundaii, mluvilo se i o spojení s Volkswagenem. Nic z toho ale nedopadlo. Renault zase léta sázel na to, že aliance s Nissanem a Mitsubishi přeroste ve fúzi.

Postupná konsolidace

V automobilovém průmyslu dochází k postupné konsolidaci – větší přebírají menší, automobilky uzavírají partnerství. Velký objem výroby je silnou konkurenční výhodou. Vývoj aut nebo jen samotných motorů je stále náročnější a konkurence silná. Kdo dokáže náklady i díky spolupráci s konkurenty rozpočítat na více vozů, ten vydělá spíš. Toyota vyrábí část aut společně s Peugeotem, mimo jiné minivozy v kolínském závodě TPC. Sama by jich nedokázala prodat tolik, aby se to vyplatilo. V mercedesech se objevují motory Renault, některá BMW pohání agregát Peugeot.

V automobilovém průmyslu dochází k postupné konsolidaci – větší přebírají menší, automobilky uzavírají partnerství. Velký objem výroby je silnou konkurenční výhodou. Vývoj aut nebo jen samotných motorů je stále náročnější a konkurence silná. Kdo dokáže náklady i díky spolupráci s konkurenty rozpočítat na více vozů, ten vydělá spíš.

Požadavky na emise jsou dnes takové, že se v menších objemech nevyplatí sedat k vlastnímu vývoji. Obdobné je to u autonomních vozů. Renault vyjednáváním s Fiatem nepřímo Nissanu vzkazuje, že si může začít s někým jiným. Oficiálně aliance funguje dál a zástupcům Nissanu se nabízí místo v představenstvu nového podniku. Dokonce i francouzská vláda, největší akcionář Renaultu a přes něj i v Nissanu, fúzi podporuje s tím, že by neměla ohrozit alianci s Nissanem. Celé je to složitější. Renault má 43 procent v Nissanu, Nissan 15 procent v Renaultu a zhruba třetinu v Mitsubishi.

Podle návrhu pro akcionáře by mělo spojení ročně přinést úspory pět miliard eur. Další miliardu by celkem mohli ušetřit Nissan a Mitsubishi, pokud zůstanou v alianci. První výhodou je vyšší objem výroby, tím pádem lepší pozice vůči dodavatelům. Náklady na vývoj se také mohou rozpočítat na více vozů, pokud technologie sdílí více značek. Dalším důvodem je doplnění nabídky v rámci skupiny. Fiat je silný v malých městských vozech, Jeep v SUV, značky Alfa Romeo a Maserati oslovují zákazníky tam, kde Renault žádnou nabídku nemá.

Ve hře i politika

Francouzská značka může na oplátku nabídnout své elektromobily, techniku levných vozů Dacia nebo relativně úsporné motory. Fiat by do partnerství přinesl i svůj podíl na severoamerickém trhu, kde Renault není už 30 let přítomný. Nevýhodou ale je, že Fiat ani Renault nemají silný podíl na čínském trhu ani v Asii. V tom by jim pomohl zase Nissan. Renault loni včetně značek, jako je Dacia nebo Lada, prodal 3,9 milionu.

I když jde o spojení dvou na burze obchodovaných společností, velkou roli bude hrát politika. Francouzský stát chce jako největší akcionář Renaultu chránit pracovní místa ve Francii. A v Itálii mají obavy, že fúze by mohla ohrozit místa v tamních závodech.

Nissan, druhá největší japonská automobilka, 5,7 milionu a Mitsubishi 1,2 milionu – dohromady jako aliance jsou největším výrobcem osobních aut na světě (Volkswagen kraluje po započítání nákladních aut a autobusů). Ale pokud se automobilky berou samostatně, vychází to jinak: i Nissan jako největší z trojice je až sedmá největší automobilka světa. Fiat Chrysler loni prodal 4,8 milionu aut a situaci by mohl změnit.

Renault by se spolu s ním stal po Volkswagenu a Toyotě třetí největší automobilkou světa. Společně s Nissanem a Mitsubishi v alianci by šlo o největšího výrobce s výrazným náskokem před Volkswagenem a Toyotou.I když jde o spojení dvou na burze obchodovaných společností, velkou roli bude hrát politika.

Francouzský stát chce jako největší akcionář Renaultu chránit pracovní místa ve Francii. A v Itálii mají obavy, že fúze by mohla ohrozit místa v tamních závodech.Šéf eurovolbami posílené Ligy Severu a italský ministr vnitra Matteo Salvini se již nechal slyšet, že by Itálie měla v nově vzniklé automobilce koupit podíl, aby strategické odvětví uchránila. Italské závody Fiatu jsou totiž nevytížené a hrozí jim uzavření. Vyjednávání a vypořádání automobilové svatby desetiletí může ovšem podle zdrojů agentury Reuters trvat i více než rok.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.