Facebook na nás kašle

Největší sociální síť už nehovoří o ochraně osobních údajů, ale o zásadách, jak hodlá naše data používat.

Ve čtvrtek se největší sociální síť stala svým způsobem čestnější. Od 22. března totiž platí nové podmínky pro uživatele Facebooku, jež už nepředstírají, že mu jde v první řadě o ochranu osobních informací. Kalifornský internetový gigant po našich údajích přímo lační, a komu se to nelíbí, ten si prostě musí zrušit účet.

Když Facebook před necelými dvěma týdny ohlásil, že plánuje pozměnit dokument Podmínky, budilo to dojem, že sociální síti na názoru svých uživatelů záleží. Tedy alespoň na první pohled. Dokonce se zdálo, že si Mark Zuckerberg přeje, aby jeho 845 milionů přátel mělo právo o nových podmínkách spolurozhodovat. Oznámení z 15. března totiž Facebook doplnil o slib, že uživatelé mohou o změnách následujících sedm dní diskutovat. Na Facebooku totiž platí, že když se pod podobným ohlášením o změnách objeví víc než sedm tisíc komentářů, kalifornská společnost nabídne další alternativy.

Pod aktuálním prohlášením se komentovalo hojně a uživatelé nebyli ze změn dvakrát nadšení. I do not approve, nesouhlasím, zněl jeden z nejčastějších komentářů. Sešlo se jich hodně, několik set, ale ne dost. Pravděpodobně i proto, že dokument byl relativně dobře ukrytý, zprávu o jeho existenci obdrželi jen lidé, kteří se na Facebooku stali fanoušky stránky Facebook Site Governance (FSG), jsou jich dva miliony.

Přesto by stálo za zamyšlení, Marku Zuckerbergu, že žádný ze zveřejněných komentářů nebyl pozitivní. „Dear Facebook, if you want to own, exploit and sell even more of my personal information and the content presented by me: 1) ask for it very, very, very nicely 2) pay me 3) give me an opportunity to say 'no',“ napsal relativně trefně na zeď FSG jeden rozhořčený uživatel. Má pravdu, pokud chce Facebook nadále těžit z našich osobních údajů, měl by nás velmi hezky poprosit, zaplatit nám a zároveň nám dát možnost kšeft s informacemi o nás odmítnout.

Nic takového se nestalo. Možnost komentovat skončila 22. března. Facebook negativní poznámky jednoduše ignoroval a nová pravidla uvedl v platnost. Na první pohled by se změny mohly zdát triviální, pár přepsaných slovíček, jedna, dvě věty navíc. Zblízka už to celé vypadá trochu jinak. Způsob, jakým kalifornský koncern změny ohlásil, a nový obsah jasně dokumentují, co si Facebook o svých uživatelích myslí (nic moc) a co po nich chce (jejich osobní informace).

Jako důkaz může posloužit hned první změna původního dokumentu. Zatímco dříve se v prvním bodě nazvaném Soukromí psalo o Privacy Policy, dnes Facebook mluví už o Data Use Policy. Z dokumentu týkajícího se ochrany osobních údajů se tak během několik málo dnů stal dokument definující zásady používání našich dat. Navíc přibyla věta, že ten, kdo Facebook bude nadále používat, se všemi novinkami, i těmi, které budou teprve následovat, automaticky souhlasí. Ostatní mají prostě smůlu.


mstar Nesouhlas není souhlas 18:20 24.3.2012

Počet příspěvků: 1, poslední 24.3.2012 06:20 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.