Export z Česka do Číny dramaticky pokulhává za dovozem

Českému exportu do Číny dominují motorová vozidla a stroje. Největší část dovozu tvoří prodej telefonů. Obchodní bilance je však mnoho let značně nevyvážená. Loni český export viditelně zaostával za dovozem: meziročně sice vzrostl o 20 procent na 56 miliard korun, ale do Česka se dovezlo čínského zboží a služeb za 475 miliard korun.

Miroslav Petr 23.11.2018
Prezident Miloš Zeman (v čele stolu) navštívil 5. listopadu 2018 českou... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Prezident Miloš Zeman (v čele stolu) navštívil 5. listopadu 2018 českou... | foto: ČTK
Prezident Miloš Zeman (v čele stolu) navštívil 5. listopadu 2018 českou...

Česko na čínském trhu už nereprezentuje pouze prodej aut a strojů, spotřebitelské úvěry nebo sklářští výrobci. Ke slovu se postupně dostávají i dosud méně zastoupené komodity a služby. Pozice se na dovozním veletrhu China International Import Expo v Šanghaji 5. až 10. listopadu snažily rozšířit i firmy z dalších oborů. Obhlédnout situaci a navázat obchodní kontakty v Číně vyrazili spolu s prezidentem Milošem Zemanem zástupci 60 firem. Dalších deset společností se prostřednictvím svých místních zástupců připojilo na místě.

Hospodářská komora, garant české výpravy, seznam konkrétních účastníků tajila, některé záměry ale vycházely na světlo. Jednoznačný úspěch očekávala od této mise Škodovka, která za loňský rok prodala v Číně 325 tisíc vozů. V Šanghaji představila Škodu Kodiaq GT, první SUV-kupé určené výhradně pro Čínu. Obchod měla uzavřít i PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera podpisem memoranda o porozumění s telekomunikačním obrem Huawei a dohodou o strategické spolupráci s čínskou státní firmou CITIC, která přebírá investice v Česku po CEFC.

Velká šance pro evropské a tradiční

Už nyní je říše středu jednoznačně exportním trhem číslo jedna pro Petrof. Číňané dovedou utrácet za kvalitní zboží. Prodeje firmy tam dnes tvoří přes 87 milionů korun, tedy 35 procent z celkového obratu společnosti. V Číně se ročně prodá na 450 tisíc pian všech výrobců a značek. Pro srovnání – v celé Evropě je to deset tisíc. „Vše, co je evropské a tradiční, má v Číně velkou šanci. Známost značky je tam velmi ceněna,“ říká jednatelka firmy Zuzana Ceralová Petrofová. Totéž zjevně platí i pro další značky, včetně hudebních nástrojů obecně.

Číňané dovedou utrácet za kvalitní zboží. Vše, co je evropské a tradiční, má v Číně velkou šanci. Známost značky je tam velmi ceněna.

„Výrazně tam roste skupina bohatých lidí, kteří chtějí sebe i své děti učit hrát na nějaký nástroj,“ přitakává Lucie Mikeska ze společnosti Strunal v Lubech u Chebu. V Šanghaji uzavřeli zástupci Strunalu významný obchod na export houslí už před dvěma týdny při tamním mezinárodním veletrhu hudebních nástrojů. Podnikatelské delegace do Číny se zúčastnila i firma CSG Aerospace, člen holdingu Czechoslovak Group, která zastřešuje aktivity v oblasti letectví, radarů a řízení letového provozu.

„Záměrem je otevřít v Číně obchodní příležitosti ve sféře civilních letištních radarů pro pardubického výrobce Eldis,“ uvedl mluvčí holdingu Andrej Čírtek. Českému exportu do Číny ovšem dominují motorová vozidla a stroje. Naopak největší část dovozu tvoří prodej telefonů. Obchodní bilance je však mnoho let značně nevyvážená. Export z Česka dramaticky pokulhává za dovozem zboží, podobně jako v případě jiných evropských zemí.

U nás zaostával loni viditelně: meziročně sice vzrostl o 20 procent na 56 miliard korun, do Česka se však dovezlo čínského zboží a služeb za 475 miliard korun. „Vývoz a marketing českých firem v Číně je pro nás prioritou. Proto též rozšiřujeme zahraniční zastupitelskou síť o novou kancelář agentury Czech Trade a maximálně podporujeme prezentaci českých firem v Číně,“ řekla ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková, která doprovázela české byznysmeny i na fóru navazujícím na šanghajský veletrh.

Létající auto a boty s diamanty

  • První ročník China International Import Expo probíhal od 5. do 10. listopadu v Šanghaji, v jednom z největších výstavních komplexů na světě – National Exhibition and Convention Center.
  • Veletrh na celkové ploše 240 metrů čtverečních má podpořit dovoz do Číny a zbavit ji pověsti země soustředěné především na export.
  • Expa se zúčastnilo 3600 vystavovatelů ze 172 zemí a regionů, akreditaci získalo více než 4100 novinářů z 65 zemí.
  • USA odmítly kvůli obchodní válce vyslat na akci vrcholné politiky. Americké firmy se nicméně zúčastnily, včetně společností Google, General Motors, Tesla, Qualcomm, Walmart či FedEx.
  • Deník China Daily sestavil seznam deseti expozic, které by neměl návštěvník veletrhu minout. Mezi top 10 figuroval například létající automobil slovenské společnosti AeroMobil, dvoumotorový vrtulník italské firmy Leonardo, poslední kolekce bot světoznámé značky Jimmy Choo či speciální výživa pro starší psy od americké společnosti Nestlé Purina.
  • Maskotem veletrhu byla panda Ťin-pao s modro-žlutou šálou. Modrá symbolizuje námořní propojení zemí v rámci nové hedvábné stezky, žlutá pak spojení po souši. Tento projekt je významnou strategickou akcí Číny, ke spolupráci láká i Česko.

Počet příspěvků: 1, poslední 23.11.2018 08:03 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.