Eurokomisařka Jourová koordinuje postup proti Volkswagenu

Loni 18. září americká Agentura pro ochranu životního prostředí zveřejnila, že Volkswagen porušil tamní zákon o ochraně ovzduší. Nyní eurokomisařka Věra Jourová koncern obvinila z porušování pravidel EU.

Koncern VW mohl nainstalovat podvodné měření do 11 milionu automobilů | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Koncern VW mohl nainstalovat podvodné měření do 11 milionu automobilů | foto: Reuters
Koncern VW mohl nainstalovat podvodné měření do 11 milionu automobilů | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Letos 18. září uplynul rok od chvíle, kdy odstartoval doposud asi největší skandál v automobilovém průmyslu. V ten den loni americká Agentura pro ochranu životního prostředí zveřejnila, že Volkswagen porušil tamní zákon o ochraně ovzduší. K tomuto ročnímu výročí teď VW dostává nechtěný dárek. Eurokomisařka Věra Jourová totiž nově koncern obvinila z porušování unijních pravidel.

„Jedno se ukazuje už teď: Volkswagen ve většině členských zemí jasně porušil evropské zákony na ochranu spotřebitele. Považuji proto za nutné, abychom na evropské úrovni koordinovaně zakročili,“ uvedla česká eurokomisařka pro spravedlnost, spotřebitele a rovnost pohlaví 5. září v německém deníku Die Welt.

Zatím se zdá, že firma porušila zákony na ochranu spotřebitele ve 20 zemích Evropské unie, potvrzení z oficiálních míst ovšem zatím nepřišlo. Podle Jourové porušil Volkswagen zejména dvě směrnice – proti neférovým praktikám a pro prodej a garance. „Obě směrnice jsou implementovány i v českém zákoně na ochranu spotřebitele,“ dodala eurokomisařka.

Jádro problému

Jourová uvádí, že porušování především první ze zmíněných směrnic jí hlásí národní orgány jednotlivých členských zemí. Její úřad teď proto vyhodnocuje informace ze všech 28 unijních států. „Nejsem v pozici, abych Volkswagen trestala, nemám k tomu nástroje a ani bych o takovém kroku neuvažovala,“ prohlásila Jourová s tím, že o případném odškodnění musí rozhodnout soudy v jednotlivých zemích. „Mou rolí je především koordinovat jednotlivé regulátory, kteří by měli při vyšetřování více spolupracovat a sdílet informace a postup,“ popisuje Jourová svou roli.

Podle Jourové jádrem problému je, že Volkswagen nedostatečně komunikuje se zákazníky, neinformuje spotřebitele o kauze jako takové a nenabízí možnost nápravy.

Velkou nevýhodou podle ní je, že na rozdíl od USA nefunguje v Evropě běžně status hromadné žaloby, což bude jednotlivé spory komplikovat. I u států, kde je hromadná žaloba možná, ji přitom většinou nemůže iniciovat regulátor. Podle Jourové jádrem problému je, že Volkswagen nedostatečně komunikuje se zákazníky, neinformuje spotřebitele o kauze jako takové a nenabízí možnost nápravy. Volkswagen by podle ní měl dotčené vozy co nejdříve opravit a zákazníkům nabídnout slevy.

Evropská komise ostatně už v létě automobilku vyzvala, aby zvážila přiměřené odškodnění dotčených zákazníků, koncern však doposud nic takového neučinil. Jourová k tomu dodává, že například v Česku se spotřebitelé tradičně málo brání a že Česká republika patří mezi pět států s nejmenším počtem stížností. Eurokomisařka se proto sešla se zástupci národních organizací na ochranu spotřebitelů a diskutovala s nimi, jak jim může pomoci při prosazování zájmů zákazníků.

Chybí plošné řešení

Kauza Dieselgate tak stále neutichá a zdá se, že se s koncernem Volkswagen potáhne ještě řadu let. Loni v září přitom automobilka přiznala, že do zhruba 11 milionů vozů s naftovými motory prodanými po celém světě nainstalovala software, který umožňoval obcházet laboratorní emisní testy tak, aby vozy vykazovaly potřebné nízké emise oxidů dusíku.

VW v Evropě již některé modely ve vybraných zemích svolal, plošné řešení však zatím k dispozici není. I proto sílí snahy automobilku k řešení situace donutit.

V Česku se problém týká asi 148 tisíc vozů, včetně značky Škoda. Při provozu v praxi motory vyprodukují řádově více emisí. Od té doby jsou emise osobních automobilů pod větším drobnohledem a Evropa hledá cestu, jak automobilky donutit k vykazování realističtějších čísel. Samotný Volkswagen pak má i v Evropě dotčená auta svolat do servisů a provést u nich nápravu.

VW v Evropě již některé modely ve vybraných zemích svolal, plošné řešení však zatím k dispozici není. I proto sílí snahy automobilku k řešení situace donutit. Automobilka jako taková by přitom měla nést důsledky i za motory nainstalované v jiných koncernových vozech, například značek Škoda, Seat a Audi.

V USA probíhá projednávání civilní žaloby, kterou na Volkswagen podalo tamní federální ministerstvo spravedlnosti, a to kvůli porušování zákona o ochraně ovzduší. Volkswagen vyšetřuje i Evropský úřad pro boj proti podvodům kvůli podezření, že automobilka mohla získat neoprávněně úvěry od Evropské investiční banky.



Počet příspěvků: 3, poslední 1.10.2016 03:00 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.

Autor

Luděk Vokáč

Luděk Vokáč. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Další autorovy články