El Sistema. Hudba, která mění (nejen) dětský svět

Je to příběh velkých jmen hudebního světa i obyčejných dětí, často ze sociálně vyloučených lokalit. Je to příběh mnoha lidí z různých koutů světa, jimž není lhostejný osud naší společnosti. Je to příběh, který se započal před čtyřiceti lety ve Venezuele a jehož jedna z mnoha kapitol se již tři roky začíná psát v Česku...

David Kasl 3.10.2014
Venezuelská hvězda. Viloncellista Daniel Arias prošel projektem El Sistema ve své rodné zemi. Během říjnového benefičního koncertu Hudba dětem vystoupí se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Venezuelská hvězda. Viloncellista Daniel Arias prošel projektem El Sistema ve své rodné zemi. Během říjnového benefičního koncertu Hudba dětem vystoupí se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. | foto: NF HarmonieČeská pozice
Venezuelská hvězda. Viloncellista Daniel Arias prošel projektem El Sistema ve...

Venezuelský dirigent, pianista, ekonom a politik José Antonio Abreu se už jako malý chlapec chtěl stát hudebníkem. Sen se mu vyplnil zásluhou vlastní vůle a píle, ale i díky podpoře okolí, rodiny a učitelů. Když si Abreu uvědomil, že stejné možnosti nemají všechny venezuelské děti, zasvětil svůj život úsilí o změnu – a dokázal vybudovat unikátní systém hudebního vzdělávání El Sistema, který tuto příležitost dětem poskytuje nezávisle na jejich původu či sociálním zázemí (poslechněte si Abrea při prezentaci projektu v rámci přednášek TED Talks).

„Sistemu považuji za největší sociální projekt pro děti současnosti,“ říká zakladatelka Nadačního fondu Harmonie Milada Cholujová

V současnosti El Sistema sdružuje na 180 mládežnických a dětských orchestrů (úspěšně se prosadil v USA, Kanadě a 24 zemích Evropy). Řečeno prozaicky: 350 tisíc žáků a 20 tisíc učitelů. „Sistemu považuji za největší sociální projekt pro děti současnosti,“ říká Milada Cholujová, která před třemi lety se svou dcerou založila Nadační fond Harmonie, v němž působí coby předsedkyně správní rady. Cíl fondu je jediný – rozjet plnohodnotnou odnož Sistemy v České republice. „Kdysi jsem o něm viděla dokument na ČT2. Říkala jsem si, že je to úžasné. Zároveň mi na mysli vytanulo známé rčení ,Co Čech, to muzikant‘, a řekla jsem si: Tak to rozjedeme i u nás,“ přibližuje Cholujová prvotní impuls.

Třetím rokem díky ní a jejím přátelům (dosud projekt podporuje z rodinných financí a právě jejich příspěvků) funguje pilotní projekt na Základní škole Grafická v Praze 5. Jaké jsou roční náklady? „Myslím si, že pohodlně by to na rok na jednu školu mělo být pět set tisíc. Kdyby v orchestru bylo třeba třicet dětí. Včetně počátečního pořízení nástrojů,“ přibližuje Cholujová.

Nyní má fond vytipovány další čtyři školy – na Praze 5, Chomutově, Trmicích a Karviné. Na nich by se měl projekt rozjet již v letošním školním roce dle nastaveného modelu: jednotlivé sekce nástrojů (první a druhé housle, violoncela a violy, v pilotním projektu se začínalo jen s houslemi) by cvičily dvakrát týdně a dvakrát týdně by se setkávaly v orchestru.

Pro všechny zdarma

Projekt je stejně jako všude po světě určen pro kterékoliv dítě ze školy, na níž poběží. „Účast dětí je zcela zdarma, El Sistema hlídá a garantuje co nejvyšší možnou kvalitu hudební výuky – v rámci pilotu na Grafické děti cvičí pod vedením členů Pražské komorní filharmonie a souboru Verner Collegium –, která probíhá dle vlastního metodického designu. To znamená, že děti od samého počátku cvičí spolu, což je pro lektory – zejména v počátku – samozřejmě velmi těžké,“ popisuje Cholujová hlavní rozdíl oproti zejména v Evropě tradičnímu modelu výuky hudby, tedy na bázi jedno dítě – jeden učitel.

„Jak říkával pan Abreu, když jsou spolu, děti to mnohem víc baví, přináší jim to radost, ne panu učiteli. Jsou takovým ,gangem‘ – nikoliv na ulici, ale s hudebními nástroji.“

Hlavní přínos tohoto přístupu? „Jak říkával pan Abreu, když jsou spolu, děti to mnohem víc baví, přináší jim to radost, ne panu učiteli. Jsou takovým ,gangem‘ – nikoliv na ulici, ale s hudebními nástroji. Vytvářejí tým, jeden musí spoléhat na druhého, vzájemně si pomáhají,“ říká ředitelka nadace, původně filoložka. A dodává: „Děti jsou díky tomu sebevědomější, najednou něco umějí, když se učí muziku, otevírají se jim v mozku místa jinak zavřená. Jsou třeba lepší v matematice, zlepšuje se jim prospěch obecně, nejsou náchylné na nepříjemné nástrahy ulice, zlepšuje se jejich vztah s rodiči...“

Jak ale Cholujová upozorňuje, projekt a jeho metodika nijak nemíří proti tradičnímu systému základních uměleckých škol: „Ty jsou bezvadné, je to něco jiného. I proto jsme dosud nežádali o dotaci od státu. Bála jsem se, že kdybychom do toho šli, mohl by si někdo říci, to je dobré, tak sebereme někomu jinému.“ A znovu opakuje, že v případě Sistemy jde spíše o sociální projekt než líheň budoucích hudebních profesionálů.

I když... „Může se samozřejmě stát i zdrojem talentů pro ZUŠ. Nicméně mým cílem je dát šanci co nejvíce dětem. Spoustě z nich to dá šanci neskončit na ulici, nenudit se u televize, uvědomit si, že mohu něco dokázat, i kdyby to mělo být studium architektury nebo medicíny,“ říká Cholujová. I proto nyní připouští žádost o státní dotaci – ovšem právě jako projekt sociální.

Benefiční koncert

Že El Sistema skutečně funguje, dokládají i slavná jména, která se projektu chopila. Například v Anglii, jejíž cestu se NF Harmonie snaží kopírovat. „Když před několika lety viděl na londýnských PROMS venezuelské orchestry vzešlé ze Sistemy Julian Lloyd Weber, bratr slavného Andrewa, vydal se do Downing Street 10 a dostal od vlády asi 300 milionů liber na rozjetí projektu v nejchudších regionech,“ říká Cholujová.

„Kdyby se nám podařilo během akce vybrat kolem pěti milionů korun, zajistili bychom fungování projektu na čtyřech školách minimálně na dobu dvou až tří let“

Na podobné „bingo“ zatím NF Harmonie čeká, velkého sponzora dosud nemá. Dostat principy projektu do širšího povědomí se nicméně pokusí benefičním koncertem Hudba dětem s podtitulem Darujme dětem Sistemu v Roce české hudby, který proběhne 16. října ve Smetanově síní Obecního domu v Praze pod patronátem dirigenta Jiřího Bělohlávka. Zazní při něm Bedřich Smetana, Petr Iljič Čajkovskij a Antonín Dvořák v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu, venezuelského violoncellisty Daniela Ariase (který prošel Sistemou) a původem venezuelského dirigenta Ilyiche Rivase.

Vstupenky jsou v prodeji v síti Ticketpro za výrazně nižší cenu, než je obvyklé. „V den koncertu máme povolenou veřejnou sbírku, koncert bude vysílán naživo na ČRo Vltava a streamován na internetu, bude možné přispět dárcovskými SMS,“ přibližuje Cholujová a dodává: „Kdyby se nám podařilo během akce vybrat kolem pěti milionů korun, zajistili bychom fungování projektu na čtyřech školách minimálně na dobu dvou až tří let, včetně speciálně pro Sistemu vyškolených lektorů ze zahraničí.“

  • P. S.: Julian Lloyd Weber přijede do Prahy na mimořádnou tiskovou konferenci ke koncertu i samotnému projektu El Sistema, která proběhne 9. října v prostorách ministerstva kultury.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.