Ekonomický šéf dopravního podniku: Nenašel jsem jedinou smlouvu výhodnou pro firmu

Podle Michala Heřmana „v minulosti za všech managementů DPP porušoval zákon. Porušuje ho i nyní na příkladu některých dobíhajících smluv.“

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © Dopravní podnik hl. m. PrahyČeská pozice
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kontrola vybraných zakázek v Dopravním podniku hlavního města Prahy (DPP) rozjitřila emoce natolik, že byl nakonec z vedoucích funkcí v DPP odvolán Vladimír Lich. Na jedné straně sporu nyní stojí příznivci pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS), jehož byl Lich v dopravním podniku prodlouženou rukou, a na druhé pak lidé z dozorčí rady firmy kolem Davida Vodrážky, Pavla Hurdy (oba ODS) či Jiřího Nouzy (TOP 09), na jejichž popud byl Lich sesazen z funkce předsedy představenstva.

Každá ze stran má pro svůj postup argumenty, které celou kauzu zamotávají, znejasňují a je těžké zjistit, kdo je blíže pravdě. ČESKÁ POZICE se rozhodla konfrontovat jednoho z nejdůležitějších mužů dopravního podniku, ekonomického ředitele společnosti Michala Heřmana (48), s fakty, které se týkají Lichova odvolání, a s kroky, k nimž dozorčí rada firmy vyzvala představenstvo, aby podniklo. Zajímalo nás také, zda i na něho (podobně jako na Liche) byl vyvíjen politický tlak, aby na klíčové posty umístil politiky vybrané lidi.

Michal Heřman je ekonomickým ředitelem dopravního podniku od 1. června 2012. V minulosti působil více než deset let jako finanční a později generální ředitel Eurotelu Praha; dále byl výkonným ředitelem pro transformaci (příprava a dokončení privatizace mobilního operátora do skupiny Telefónica O2) a členem představenstva společnosti Český Telecom; působil také na postu výkonného viceprezidenta pro finance v Komerční bance a byl finančním ředitelem v ruské Alfa Bank.

Klíčové výroky, jež se dotýkají odvolání Vladimíra Liche z vedoucích funkcí v DPP:

  • Šéf dozorčí rady Jiří Nouza (TOP 09) uvedl jako jedno z hlavních odůvodnění odvolání Vladimíra Liche z postu předsedy představenstva: „Dotazy členů dozorčí rady se zjistilo, že pojištění není možné uskutečnit. Výběrové řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek se nestihne vypsat a v tuto chvíli hrozí, že nebude mít podnik od ledna příštího roku pojištěný majetek.“
  • Místopředseda dozorčí rady David Vodrážka (ODS). „Navrhnul jsem forenzní audit všech zakázek od roku 2007 a vyhlášení transparentního výběrového řízení na auditora. Tento můj návrh prošel,“ řekl ČESKÉ POZICI před několika dny starosta Prahy 13.
  • Bývalý generální ředitel Vladimír Lich uvedl, že byl pod tlakem politiků z dozorčí rady. V pátečním rozhovoru pro web iHNed.cz Lich řekl, že na něho členové dozorčí rady tlačili, aby v dopravním podniku na důležitých postech zaměstnal vybrané lidi. Kdože na Liche tlačil? „Byl to pan Nouza, pan Hurda (ODS), se kterým jsem měl ale ještě jiný typ střetu, a pan Doležal (člen dozorčí rady za TOP 09 – pozn. ČESKÉ POZICE),“ řekl bývalý šéf DPP.
Heřman: Naprosto nehrozí, že podnik nebude pojištěn

ČESKÁ POZICE: Hrozila situace, že by dopravní podnik nebyl po konci letošního roku pojištěn?

HEŘMAN: Dopravní podnik vždycky byl pojištěn, je pojištěn a zcela jistě bude pojištěn i 1. ledna 2013. Naprosto nehrozí, že nebude pojištěn. Co hrozí, je, že může dojít k tomu, že pokud se proces veřejné zakázky na pojištění protáhne, hrozí potenciálně zdržení. Nicméně argumentace vůči Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v takovém případě bude silná, protože rozhodně dojde k otevření obálek před koncem tohoto roku. (Jde o to, že pokud by nedošlo k vyjednání nové zakázky na pojištění majetku, musela by být nezákonně prodloužena smlouva s firmou Kooperativa nad rámec současné zakázky, která doběhne na konci letošního roku. Za to by dopravnímu podniku od ÚOHS hrozila pokuta – pozn. red.).

Dopravní podnik v minulých letech opakovaně porušoval zákon o veřejných zakázkách. Porušoval ho zejména proto, že objem prací vysoutěžený veřejnou zakázkou přesáhnul daný rámec. V minulosti za všech managementů DPP porušoval zákon. Porušuje ho i nyní na příkladu některých dobíhajících smluv. My se snažíme, aby ho neporušoval do budoucnosti. Zároveň jsme nastavili ty nejvýhodnější podmínky pro dopravní podnik.

ČESKÁ POZICE: Můžete být konkrétní? V jakých oblastech k takovému porušování zákona o veřejných zakázkách docházelo?

„Všechny bývalé managementy porušovaly zákon. Někdy pro to měly dobrý důvod, někdy ne, někdy byly penalizovány ze strany ÚOHS.“

HEŘMAN: Kdybych se stejnou optikou situace, která potenciálně nastane 1. ledna 2013 – totiž že nad rámec původního objemu bude zakázka probíhat – podíval na IT služby, které se pohybují v rozmezí 200 až 300 milionů ročně: dopravní podnik měl smlouvu uzavřenou do 29. února 2012. Myslíte, že byla vysoutěžena nová zakázka? S předstihem alespoň půl roku? Nebyla. Co v létě loňského roku, kdy bylo jasné, že končí kontrakt na IT služby s firmou CSC, dělala dozorčí rada? Přitom tento tendr je minimálně čtyřnásobně velký a důležitější než tendr na pojištění.

Všechny bývalé managementy porušovaly zákon. Někdy pro to měly dobrý důvod, někdy ne, někdy byly penalizovány ze strany ÚOHS. Jsme první management, který zanesl do plánu veřejných zakázek služby na právní poradenství, strategické poradenství a finanční poradenství. Jsme první management, který to chce vysoutěžit a neporušovat zákon.

Když se ještě vrátím k onomu pojištění. Naším cílem je, aby organizátorem této veřejné zakázky byla firma nespojená se starými strukturami. Poptali jsme jiné účastníky a pod současným časovým tlakem zvažujeme, zda využijeme služeb makléře, nebo ne. Využití makléře by mohlo cenu pojištění srazit cenově výrazně dolů.

ČESKÁ POZICE: Co říkáte na návrh dozorčí rady, aby byl proveden forenzní audit všech zakázek v dopravním podniku v letech 2007 až 2011? To by bylo časově náročné. Není to finta, jak případná pochybení ve smlouvách zamést?

HEŘMAN: Je to návrh dozorčí rady, aby dopravní podnik provedl forenzní audit všech transakcí od roku 2007 do dneška. Pokud tomu tak bude, tak všechny transakce se počítají v řádu desetitisíců až statisíců. Pokud se mají všechny forenzně prošetřit, proces bude trvat minimálně jeden rok. Jelikož náklady budou za více než deset milionů korun, bude na to muset být veřejná zakázka, to bude trvat minimálně půl roku. Pokud by tedy forenzní audit měl být zadán tak, jak jej dozorčí rada – potažmo pan Vodrážka – zadala, tento forenzní audit může začít nejdříve v únoru 2013. Výsledky budou až zhruba rok poté. Zkrátka úkol, který dozorčí rada zadala představenstvu podniku, je nesmyslný ve svém rozsahu i časové a finanční náročnosti.

ČESKÁ POZICE: Jak by takový úkon byl finančně náročný?

HEŘMAN: Pokud máte forenzně zauditovat zhruba sto tisíc transakcí a vezmete si na to renomovanou firmu, cena bude v desítkách milionů korun.

ČESKÁ POZICE: Generální ředitel Vladimír Lich v rozhovorech pro média uvedl, že na něho politici z dozorčí rady tlačili, aby zaměstnal na klíčové posty jimi požadované lidi. Byl na bývalého ředitele opravdu vyvíjen takový tlak?

HEŘMAN: Pan Lich byl pod politickým tlakem.

ČESKÁ POZICE: Setkal jste se s něčím takovým?

HEŘMAN: Ne úplně přímo, ale zprostředkovaně. Nebyl jsem zdaleka pod takovým tlakem, jako pan Lich. Vůči mně to nevanulo od politiků, kteří jsou v souvislosti s panem Lichem zmiňováni – tedy pan Nouza, Vodrážka či Hurda.

ČESKÁ POZICE: Jak byste zhodnotil své dosavadní působení? Podařilo se vám otočit kormidlem ve vývoji této největší pražské městské společnosti?

HEŘMAN: Dopravní podnik je obrovský tanker s určitou setrvačností, která se měří na měsíce, ne-li roky. Abyste otočili kormidlem, musíte mít posádku – tým lidí, kteří kapitánovi pomohou s tím kormidlem. Bohužel kapitána nám „piráti“ nyní hodili přes palubu. Důležité ale je, že máme posádku, která chce úspornější řízení společnosti a přinese Pražanům lepší dopravu, transparentnější vztahy, smlouvy a tak dále. Začali jsme tankerem otáčet tímto směrem, ale kvůli té setrvačnosti dopravního podniku jsme zatím měli jen velmi málo času na naše kroky. Doufejme, že kapitána jsme ztratili jen dočasně.

„Řadě lidí vyhovovalo, jak byly nastaveny vztahy, jak byly nastaveny ceny fungování, to že ty vztahy byly netransparentní a nevýhodné pro dopravní podnik.“

ČESKÁ POZICE: Jak byste tuto komplikovanou kauzu laicky vysvětlil obyvatelům Prahy?

HEŘMAN: Řadě lidí vyhovovalo, jak byly nastaveny vztahy, jak byly nastaveny ceny fungování, to že ty vztahy byly netransparentní a nevýhodné pro dopravní podnik. Byly uzavřeny a zafixovány na dlouho dobu. Byla snaha, aby manévrovací schopnost tankeru byla co nejmenší. Chybí dlouhodobá strategie financování dopravního podniku. K tomu je potřebné, aby nákladová zátěž klesla. K tomu musí existovat vůle. Náš tým začal fungovat a pracovat na těchto věcech. To je samozřejmě nebezpečné pro ty, co si nepřejí změnu ve fungování.   

ČESKÁ POZICE: Narážíte tímto na Davida Vodrážku, Jiřího Nouzu či radního Josefa Noska, které primátor Bohuslav Svoboda označil za strůjce Lichova odvolání?

HEŘMAN: Myslím, že jste si odpověděl sám.

ČESKÁ POZICE: Vladimír Lich ve vysílání pořadu ČT24 Otázky Václava Moravce uvedl, že v dopravním podniku nenašel výhodnou smlouvu pro tuto společnost. Našel jste ji vy?

HEŘMAN: Nenašel jsem jedinou smlouvu, u které bych si řekl: ,Tak tahle smlouva se vyplatí, ta je pro firmu výhodná.‘ Musím říct, že situace v dopravním podniku je pro mě šok. Celkem 15 let jsem byl finančním ředitelem firem jako Eurotel, Komerční banka nebo Český Telecom – všechno to byly velmi velké a komerčně velmi úspěšné firmy. Ani v jedné z těchto velkých firem jsem nic podobného dopravnímu podniku neviděl. Skutečnost „předčila“ očekávání.

Počet příspěvků: 33, poslední 27.8.2012 07:49 Zobrazuji posledních 33 příspěvků.