Dráhy požadují od plzeňské Škody penále až čtvrt miliardy korun

Napjatý vztah Českých drah a jejího dvorního výrobce Škody Transportation se táhne několik let. Nyní je ve hře nový soudní spor. Důvodem jsou nasčítané smluvní pokuty za jednu nepříliš vydařenou, ale důležitou zakázku. V souhrnu jde o více než 200 milionů korun. Ty od Škody Transportation – zatím neúspěšně – České dráhy nárokují.

Michal Pavec 11.7.2018
Lokomotiva řady 380 s polepem připomínající výročí expreního spojení Slovenská... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva řady 380 s polepem připomínající výročí expreního spojení Slovenská... | foto: České dráhy
Lokomotiva řady 380 s polepem připomínající výročí expreního spojení Slovenská...

Dceřiná firma Škody Transportation, šumperská strojírna Pars Nova, dodala státnímu dopravci do roku 2016 více než 90 repasovaných vagonů, původně vyrobených společností Siemens. Určené byly zejména pro lukrativní linku Praha–Berlín–Hamburk, kterou České dráhy provozují ve spolupráci s Deutsche Bahn. O to je pro ně palčivější, že zakázku od počátku provázejí pozdní dodání, stížnosti na kvalitu a s nimi související reklamace.

Podle důvěryhodného zdroje LN činí různá penále od roku 2015 až čtvrt miliardy korun. Ty od Škody Transportation – zatím neúspěšně – ČD nárokují.

„Tato zakázka bohužel vykazuje vady. O uplatnění sankcí plynoucích ze smlouvy se zhotovitelem aktuálně jednáme, proto žádný bližší komentář v tuto chvíli poskytnout nemůžeme,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Zdrženlivost je znát i na straně strojírny, kterou loni na podzim převzala investiční skupina PPF. „Dokud nebude tento problém vyjasněn, nebudeme se k němu vyjadřovat,“ odvětila mluvčí Škody Lubomíra Černá.

Část ze smluvních pokut by měla být podle informací LN promlčena už v červenci, a i proto hrozí, že ČD budou chtít poslat obchodní spor k soudu.

Nepříjemná je pro ně skutečnost, že kvůli problémům s vagony dorazilo na jejich adresu několik ne zrovna pochvalných dopisů z centrály Deutsche Bahn. V soupravách vypravených na německé koleje byly kvůli potížím s repasovanými vozy zařazené i vagony nižší kvality, než vyžadovala smlouva. A dráhy kvůli tomu musely Němcům zaplatit pokutu v řádu desítek milionů korun.

Letos v dubnu se zástupci Deutsche Bahn ozvali znovu: kvůli opakujícím se technickým problémům vlaků při průjezdu hlavním nádražím v Berlíně.

Nezavřít si dveře

Zároveň je znát, že manažeři drah i plzeňské firmy jsou připraveni k dohodě. Důvodů je několik. Třeba ten že Škoda dodala ČD v minulosti řadu strojů, například elektrické lokomotivy Zátopek, menší motorové vlaky Regionova či rychlíkové soupravy InterPanter. Její postavení mezi dodavateli bylo dlouhá léta výsadní, což už dnes úplně neplatí. Do budoucna by tak pro strojírnu nebylo výhodné zavřít si do ČD dveře.

Je znát, že manažeři drah i plzeňské firmy jsou připraveni k dohodě. Důvodů je několik. Třeba ten že Škoda dodala ČD v minulosti řadu strojů, například elektrické lokomotivy Zátopek, menší motorové vlaky Regionova či rychlíkové soupravy InterPanter.

Navíc vztahy mezi státním dopravcem a známým výrobcem poznamenalo několik sporů a nikdo si příliš nepřeje další soud. V dubnu loňského roku už jeden proces začal. České dráhy se domáhají zrušení verdiktu obchodní arbitráže, který v listopadu 2015 přiznal Škodě nárok na 1,2 miliardy korun v dlouholetém sporu o zpožděnou dodávku výše zmíněných lokomotiv Zátopek.

Škoda hájila několikaleté prodlení tím, že předání mašin řady 380 zpozdila hlavně změna norem z roku 2008, kvůli níž musela změnit stroje. Firmě se zase nelíbilo, že dráhy v minulosti neuhradily splátku 208 milionů – zadržely ji pro případ, že jim Škoda nezaplatí penále za prodlení.

Vagony pro exkluzivní trasu

  • V roce 2015 podepsaly ČD smlouvu se společností Pars Nova na úpravu 93 vagonů Siemens.

  • Repasované vozy Siemens mohou jet rychlostí až 200 km/h, mají wi-fi připojení, USB zásuvky či upravené sedačky.

  • Zakázka byla dokončena v průběhu roku 2016. Problémem byla například pozdní dodání či kvalita u některých vagonů. Kvůli tomu nárokují ČD smluvní pokuty.

  • Vagony se zařazují hlavně do přímých vlaků EuroCity jezdících z Prahy a Ústí nad Labem do Drážďan a Berlína. Vyjíždějí každé dvě hodiny. Část z nich pokračuje až do Hamburku.

  • Exkluzivní smlouvu na pět let podepsaly ČD s Deutsche Bahn v květnu 2015. Do té doby ji vždy obě strany prodlužovaly jen o rok.

  • Součástí dohody bylo zkvalitnění vozového parku a důraz na marketing trasy.

  • O získání této trati několik let usiloval RegioJet Radima Jančury. DB s ním dokonce vedly exkluzivní jednání. Z obchodu ale sešlo a Němci se nakonec dohodli s ČD.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.